ترامپ: حالا برای گفتگو با ایران زود است
طبق گزارش «بلومبرگ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود در نیویورک به او گفته که تحریم‌ها علیه ایران تاثیرگذار بوده و حالا زود است که گفت‌و‌گو با این کشور در نظر گرفته شود

ترامپ خطاب به ماکرون: تحریم‌ها تاثیرگذار بوده و برای گفت‌و‌گو با ایران، زود است

یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های فرانسوی خبر داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «امانوئل مارکون» همتای فرانسوی‌اش تحریم‌ها علیه ایران را تاثیرگذار خوانده و گفته که اکنون برای مذاکره با این کشور زود است.

مقام‌های فرانسوی به پایگاه «بلومبرگ» گفته‌اند ترامپ و ماکرون درباره مسائل بین‌المللی از قبیل ایران، برجام، سوریه و مسائل تجارتی بین واشنگتن و پاریس رایزنی کرده‌اند.

کاخ سفید درباره این دیدار که یک ساعت به طول انجامید، بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که دو طرف «درباره طیف گسترده‌ای از مسائل بین‌المللی شامل اوضاع سوریه، مقابله با تهدیدات ایران، ترویج تجارت منصفانه بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا صحبت کردند».

بنا بر گزارش بلومبرگ، مقام‌های فرانسوی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار نظر همتای فرانسوی خود را درباره مسائل مختلف جویا شد و به پاسخ‌های او گوش داد و «دنبال تقابل و تنش نبود».

بنا بر روایت این مقام‌ها، ماکرون و ترامپ درباره برنامه موشک بالستیک ایران و «مداخله منطقه‌ای» این کشور رایزنی کرده و به اتفاق درباره این موضوع به ابراز «نگرانی‌ مشترک» پرداختند.

در گزارش بلومبرگ آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود مدعی شده که «سیاست آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران نتیجه‌بخش بوده و اقتصاد این کشور ضعیف شده است در نتیجه برای گفت‌وگو [با ایران] خیلی زود است».

 این اظهارات در حالی از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نقل شده که او بارها مدعی شده آماده «گفت‌و‌گو و دیدار با مقام‌های ایران» است و حتی در ادعایی بی اساس گفته که برای دیدار بدون هر گونه پیش شرطی آمادگی دارد.

روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره سوریه، «توافق کردند که با ترکیه به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان در ادلب کار و همکاری کنند».

ترامپ در موضوع تجارت به ماکرون گفته که اروپا در قبال آمریکا منصف نبوده است. رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ گفته «خود آمریکا هم تعرفه‌ها و موانع بسیار زیادی برای تجارت علیه دیگر کشورها وضع کرده و می‌کند».

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم که در دیدار دوجانبه ترامپ و ماکرون حضور داشته، در مورد این نشست گفت: «دیدار مهمی بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد. فرصت خوبی برای تعمیق روابط تاریخی بین ایالات متحده و فرانسه حاصل شد. ما به همکاری در کنار هم بریا پرداختن به چالش‌های استراتژیک جهان ادامه خواهیم داد».

رایزنی‌های سران آمریکا و فرانسه در نیویورک تقریبا همزمان با نشست نمایندگان گروه 1+4 با ایران درباره برجام صورت گرفت و در این نشست، «ژان لو دریان» وزیر خارجه فرانسه هم حضور داشت.

در بیانیه نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک، حاضران بر تعهد خود برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com