پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد حقوقی دنیا
ایالات متحده باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را رفع کند

دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد/ایران استقبال کرد

به گزارش رویترز،دیوان لاهه: بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، ایالات متحده باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را رفع کند.

جلسه اعلام تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه درباره صدور قرار موقت شکایت ایران علیه آمریکا آغاز شد.

عبدالقوی یوسف: بر اساس چند بند پیمان، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند. بر این اساس، برخی از اقدامات ایالات متحده از جمله لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام به ایران، می‌تواند در تناقض برخی از مفاد پیمان باشد.

رئیس دیوان در بررسی اینکه آیا آنطور که ایران استدلال کرده تحریمها میتواند به «خسارت غیرقابل جبران» منجر شود و باید اقدامات موقتی را در دستور کار قرار داد، گفت دیوان معتقد است که این تحریم‌ها در بخش اقلام دارویی، غذایی و هوانوردی و کشاورزی می‌تواند به خسارت غیرقابل جبران منجر شود.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت ایران از آمریکا:

بر اساس چند بند پیمان، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند.

بر این اساس، برخی از اقدامات ایالات متحده از جمله لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام به ایران، می‌تواند در تناقض برخی از مفاد پیمان باشد.

با اجماع تمام قاضی ها، آمریکا باید به پیمان مودت متعهد باشد.
خدمات صنایع هوایی، دارو، غذا و کشاورزی را تامین کند. باید مجوزهای لازم را دراین‌باره صادر کند.

دادگاه بین‌المللی لاهه،در اعلام حکم شکایت ایران از آمریکا، ایالت متحده را موظف کرد:

۳ ماه بعد از تحریم‌ها به دادگاه گزارش دهد،
جلوی دستوراتی که مانع‌سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود را بگیرد.
تصمیماتی که تاثیر بر نیازهای بشردوستانه،کشاورزی،غذایی حمل و نقل هوایی می‌گذارد را تغییر دهد.

دادگاه لاهه: دادگاه به این جمع‌بندی رسیده که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام تاثیر خود را بر مرادوات تجاری هر دو طرف ( ایران و آمریکا) گذاشته است.

 دادگاه می‌داند قبل از خروج آمریکا از برجام قراردادی برای خرید هواپیما از آمریکا صورت گرفته ولی این قرارداد اجرایی نشده و خدمات پس از فروش در این قرارداد هم معلق شده است.

 مشکلاتی بر سر واردات دارو به دلیل اعمال تحریم‌ها ایجاد شده است. به دلیل تحریم‌ها تعدادی از بانک‌ها مراودات خود با ایران را متوقف کرده‌اند و بعضی از بانک‌ها از قبول ارسال پول به ایران خودداری کرده‌اند.

 تصمیمی که ایالات متحده برای تحریم‌ها گرفته است می‌تواند برای حمل و نقل هوایی ایران خطرناک باشد و آنها را از دسترسی به ابزار ضروری برای امنیت خطوط هوایی محروم کند.

 وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا این اطمینان را داده که نیازهای بشردوستانه ایران و آنچه به امنیت هوایی مربوط می‌شود باید مورد توجه خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرد و این نیازها برای ایران تامین شود.

بر مبنای قانون، این دادگاه ضروری است رایی را اعلام کند که حق و حقوق ایران را در نظر بگیرد.

 آمریکا بایستی تحریم نفتی در 13 آبان را لغو کند

رضا نصری،کارشناس:

مهم‌ترین بخش حکم دادگاه لاهه این است که از طرفین خواست از مبادرت به هر اقدامی که ممکن است – تا صدور رای نهایی – مناقشه بین دو کشور را تشدید کند خودداری کنند. در عمل،‌ یعنی دولت آمریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی و تحریم‌هایی که برای ماه آینده پیش‌بینی شده خودداری کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور: تصمیمات دادگاه لاهه برای کشورها لازم‌الاجرا است.

رای به نفع کشورمان موجب تثبیت حقوقی ایران، ‌تایید مشروعیت 1+4 شده و جسارت بیشتری به شرکت‌ها برای همکاری با ایران می‌دهد و نگرانی‌های آن‌ها را کم می‌کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری وظیفه دارد در مناقشه‌های بین اعضای کشورهای عضو سازمان ملل میانجی‌گری و تصمیم‌گیری کند، اما واشینگتن تأکید کرده‌ است که پرونده‌های این‌چنینی از حوزه اختیارات این دادگاه خارج است، زیرا مربوط به امنیت ملی آمریکا می‌شود.

احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آورند و درخواست فرجام‌خواهی نیز برای آنها ممکن نیست، اما در عین حال این دیوان ابزاری برای اِعمال کردن تصمیمات خود ندارد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: اقتصاد برتر