مهمترین خبرهای جهان ساعت 7 صبح 28 مهرماه 97
مهمترین عناوین خبری جهان را طی 12 ساعت گذشته در تاریخ 28 مهرماه 97، به شرح زیر به اطلاع کاربران عزیر سیمرغ می رسانیم  

مهمترین عناوین خبری

عربستان:

ـ. رژیم عربستان در پی فشار افکار عمومی دنیا، ناگزیز قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکام آل سعود را پذیرفت. تلویزیون دولتی عربستان با تایید قتل خاشقچی اعلام کرد: وی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول و بر اثر درگیری کشته شده است. هیجده نفر از اتباع سعودی در این خصوص دستگیر شده اند که در میان آن‌ها سه مقام ارشد سرویس امنیتی عربستان وجود دارند. بن سلمان اکنون در مقام رییس کمیسیون تحقیق قتل خاشقچی، انگشت اتهام را به سوی سازمان اطلاعات این کشور نشانه رفته و ادعا کرده است می‌خواهد در سازمان اطلاعات عربستان تغییراتی ایجاد کند. (خبرگزاری صداوسیما)

اتریش:

ـ. سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دمکرات اتریش فعالیت مرکز ملک عبدالله در وین را به دلیل نقض دایم حقوق بشر و نیز قتل خاشچقی زیر سوال برد. (خبرگزاری صداوسیما)

ـ. شرکت‌های سوییسی کنفرانس ریاض را تحریم کردند. (خبرگزاری صداوسیما)

یونان:

ـ. پارلمان مقدونیه برای تغییر نام این کشور رای می‌دهد. (خبرگزاری صداوسیما)

انگلیس:

ـ. رییس اتاق مشترک بازرگانی انگلیس و ایران گفت:: بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، نزدیک‌ترین متحد آمریکا بوده است و این که بریتانیا بر سر برجام با آمریکا آشکارا مخالفت می‌کند، مسئله مهمی است که ایرانیان کم‌تر به آن توجه می‌کنند. وی از آثار تحریم‌ها بر مردم ایران، به ویژه اقشار کم درامد یاد و تاکید کرد آمریکا با اهداف سیاسی، از تحریم‌های اقتصادی بیش از اندازه استفاده می‌کند. (خبرگزاری صداوسیما)

ـ. ۲۰ مرد به اتهام تجاوز و آزار و اذیت جنسی بیش از ۱۰ دختر نوجوان در شهر هادرزفلید در شمال انگلیس محکوم شدند. (خبرگزاری فرانسه)

ترکیه:

ـ. ­چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه گفت:: تحقیقات درباره قتل خاشقچی موفقیت آمیز بوده و اطلاعاتی به دست آمده است و پس از تکمیل فرایند تحقیق نتایج را بطور شفاف و بدون ملاحظه هیچ کشوری به اطلاع دنیا خواهیم رساند. (خبرگزاری صداوسیما)

ـ. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند روایت رسمی عربستان در مورد قضیه جمال خاشقجی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است همخوانی ندارد. (المیادین)

ـ. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان گفتگو کرد. (آناتولی)

آمریکا:

ـ. دونالد ترامپ در واکنش به اعلام خبر رسمی کشته شدن خاشقجی گفت: در تحقیقات ترکی- سعودی در خصوص قضیه خاشقجی طرف سومی هم حضور داشته است. (المیادین)

ـ. آدام شف نائب رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این روایت که خاشقجی در پی مشاجره لفظی و سپس درگیری فیزیکی با ۱۵ شخصی که از عربستان به ترکیه فرستاده شده اند کشته شده است، به هیچ عنوان قابل تأیید و اعتماد نیست. عربستان باید به خاطر این پرونده بازخواست شود و اگر دولت ترامپ هدایت تلاش‌ها به این مسیر را به عهده نگیرد کنگره باید وارد عمل شود.

ـ. رییس جمهور آمریکا گفت:‌ بازداشت متهمان قضیه خاشقجی در عربستان گامی مهم و بزرگ است. برای ما سؤالاتی درباره قضیه خاشقجی به وجود آمده است و ما با کنگره در این خصوص همکاری خواهیم کرد. (الجزیره)

ـ. رییس جمهور آمریکا گفت: آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد غیر قابل قبول است، ولی من به تفسیر سعودی از این ماجرا اعتماد داریم و گمان نمی‌کنم رهبران سعودی به من دروغ گفته باشند. (المیادین)

ـ. راند پل سناتور جمهوری خواه آمریکایی از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به عربستان متوقف کند. (المیادین)

ـ. تیم کین سناتور دموکرات: کنگره باید جلوی وحشیگری عربستان را بگیرد

سازمان ملل:

ـ. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت اجرای تحقیقات فوری و همه جانبه در مورد قتل خاشقجی و محاکمه عاملین آن تأکید کرد. (الجزیره)

جمهوری آذربایجان:

ـ. ­معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان از ادامه گفتگو‌ها برای صادرات خودرو‌های تولیدی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و گرجستان خبر داد.

روسیه:

ـ. یک تبعه روسی به دخالت در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ در آمریکا متهم شده است. (سی ان ان)

لبنان:

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت::‌متاسفانه امروز میلیارد‌ها پول در کشور‌های عربی و اسلامی بر جنگ‌های بیهوده و از بین بردن جامعه‌ها در خدمت اسرائیل هزینه می‌شود و صد‌ها میلیارد دلار برای راضی و خشنود کردن آقای آمریکایی یا غربی پرداخت می‌شود، به خاطر اینکه فلانی به قدرت و تخت پادشاهی برسد یا اینکه فلانی بر مسند قدرت بماند. این‌ها کسانی هستند که مردم باید آن‌ها را تکفیر کنند، نه اینکه ادیان و انبیا را تکفیر کنند و کار به آنجایی برسد که حتی خدا را نیز تکفیر کنند». (خبرگزاری صداوسیما)

هند:

ـ. دست کم ۵۰ نفر در سانحه قطار در هند کشته شدند. (خبرگزاری فرانسه)

یمن:

ـ. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع نظامیان عربستان سعودی را در منطقه «وادی نهوقه» در استان نجران عربستان سعودی با کاتیوشا موشک باران کردند. (المسیره)

آلمان:

ـ. یک خبرنگار آلمانی از زیان عظیم بیش از ۵۵ میلیارد یورویی در رسوایی مربوط به وجود فساد مالیاتی در اروپا خبرداد. (آسوشیتدپرس)

کره جنوبی:

ـ. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و جئونگ کیونگ دو، همتایش در کره جنوبی رزمایش مشترکی را که برای ماه دسامبر برنامه ریزی شده بود، لغو کردند. (آسوشیتدپرس)

فرانسه:

ـ. بعد از چند ماه مذاکره و اختلاف نظر مدیران ایرفرانس- ک. ال ام، درباره حقوق کارکنان، این شرکت هواپیمایی فرانسوی- هلندی با اتحادیه‌های کارگری به توافق رسید. (خبرگزاری فرانسه)

افغانستان:

ـ. انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی در سی ودو استان از سی وچهار استان این کشور (به جز غزنی و قندهار) آغاز شد و واجدان شرایط رای دهی با حضور در مراکز و شعب اخذ رای به نامزد‌های مورد نظر خود رای می‌دهند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: iribnews.ir