اتحادیه‌ اروپا: اینستکس عملیاتی شد
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا خبر داد که اینستکس عملیاتی شده و پیشرفت خوبی نیز درباره پروژه‌های اراک و فردو حاصل شده است

اتحادیه‌اروپا: اینستکس عملیاتی شد/پیشرفت خوبی درباره اراک و فردو حاصل شده است

«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توئیتر نوشت که نشست کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک به جمع بندی رسید و مذاکرات سازنده‌ای صور گرفت. اجرای کامل و موثر توافق ایران توسط تمامی طرف‌ها همچنان موضوعی کلیدی است.

وی در ادامه نوشت: اینستکس هم اکنون عملیاتی شده است و اولین تراکنش‌ها در حال انجام است و اعضای بیشتری از کشورهای اتحادیه اروپا به آن خواهند پیوست.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت که پیشرفت خوبی نیز درباره پروژه‌های اراک و فردو حاصل شده است.

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران از ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته این ساز و کار را با هدف ادعایی تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند.

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد، اما کشورهای اروپایی وعده گسترش آن را داده‌اند.

یک مقام چینی گفته نمایندگان تروئیکای اروپا در جلسه کمیسیون مشترک به همتایان خود گفته‌اند ساز و کار «اینستکس» عملیاتی شده و پکن علاقه‌مند به مشارکت در آن به عنوان طرف ثالث است.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : farsnews.com