آژانس: در حال ارزیابی غنی سازی ایران / تایید افزایش درصد غنی سازی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اعلام کرد که در حال تأیید اعلام ایران در زمینه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم است

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت؛ مأموران این سازمان در حال ارزیابی سطح غنی‌سازی اعلامی از سوی ایران هستند.

ایران دیروز همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد. همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت با همراهی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم ایران و دلیل آن تشریح شد.

در این نشست خبری، سید عباس عراقچی گفت: «ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد از این که اعلام شد بازرسان آژانس به زودی در زمینه اعلام غنی سازی ایران گزارش خواهند داد، گفت: «ما از اعلام ایران در زمینه افزایش سطح غنی سازی اورانیوم آگاهیم. ما در مرحله ارزیابی این رویداد هستیم.»

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

آژانس، افزایش درصد غنی‌سازی ایران را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً اعلام کرد که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح تعیین شده در برجام (3.67 درصد) عبور کرده است.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین روز دوشنبه اعلام کرد: «مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، غنی سازی فراتر از ٣.6٧ درصدی را در ایران تایید کرد. این گزارش می افزاید که برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی سازی سوخت، این غنا 4.5 درصد می باشد. آژانس اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را نیز روز گذشته از ایران دریافت کرده است.»

بعد از ظهر امروز دوشنبه «بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به افزایش عملیاتی درصد غنی سازی در سایت هسته ای شهید احمدی روشن نطنز اعلام کرده بود نمونه های لازم از نتایج فرآیند غنی سازی در شرایط جدید اعلام شده، توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سایت تهیه و به اصفهان ارسال شده است. عصر امروز پس از بررسی های لازم توسط نمایندگان آژانس در اصفهان نتیجه نهایی به این نهاد بین المللی اعلام می شود.»

ایران پیش از این مهلت 60 روزه‌ای را برای طرف‌های دیگر برجام (به‌ویژه طرف‌های اروپایی) در نظر گرفته بود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند؛ اما در پی کوتاهی مجدد آنها در پاسخگویی به خواسته‌های مشروع ایران طبق برجام، ایران روز یکشنبه 16 تیرماه رسماً اعلام کرد که گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان تعیین‌شده در برجام (3.67 درصد) انجام خواهد داد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.
تهران در همین راستا 30 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد قصد دارد میزان تولید اورانیوم 3.67درصدی خود را به 4 برابر میزان قبلی افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه 10 تیر تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) عبور کرده است.

مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند، در غیر این صورت کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com