روابط سرد شده پمپئو و ترامپ!
مجله تایم آمریکا نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که یکی از وفادارترین افراد به دونالد ترامپ می باشد، به دلیل اختلاف نظر درباره ترکیه به سردی گراییده است

روابط پمپئو و ترامپ سرد شده است

به گزارش پایگاه خبری سون داکیکا در روز یکشنبه، در گزارش منتشر شده در تایم آمده است: خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، پایه گذار اختلاف عمیق بین ترامپ و پمپئو شد. مسأله اس ۴۰۰ محکی برای روابط دو مقام عالی رتبه آمریکایی تبدیل شده است.

پمپئو بر این باور است که خرید سامانه روسی از طرف ترکیه، اجرای قانون کاتسا (مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم) را ضروری می سازد و ترکیه باید از سوی دولت آمریکا تحریم شود. وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در روز ۱۴ جولای (۲۳ تیر) گفت: مطمئنم که ترامپ قانون کاتسا را رعایت خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم حمایت خود را از اظهارات پمپئو اعلام و خواهان تحریم ترکیه شد.

با این وجود، رئیس جمهور آمریکا قصد تنش آفرینی بیشتر در روابط ترکیه و آمریکا را نداشته و از اجرای این قانون خودداری می کند. ترامپ خواهان حفظ روابط دو کشور بوده و به همین منظور به جای پمپئو، شخصاً لیندسی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه را برای دیدار با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه انتخاب کرده است.

چند هفته پیش منابع خبری به نقل از مقام های ارشد نظامی ترکیه گزارش دادند: اولین محموله از سامانه موشکی و دفاعی اس- ۴۰۰ روسیه به طور کامل تحویل ترکیه شده و آنکارا در حال برنامه ریزی برای دریافت دومین محموله از این موشک هاست.

واشنگتن در واکنش به تحویل موشک های روسی به ترکیه هشدار داده ، این کشور را به دلیل نگرانی های امنیتی از برنامه خرید جت های جنگنده F-۳۵ تعلیق کرده است، اما آنکارا تاکنون به این هشدارها توجهی نکرده است.

این اقدام ترکیه سبب ایجاد تنش در روابط این کشور با متحدانش در سازمان ناتو به ویژه آمریکا شده است. آنکارا همچنان سرگرم گفت وگو با مقام های آمریکایی برای تهیه سامانه دفاعی پاتریوت است که واشنگتن آن را سامانه ای قابل جایگزین برای سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ معرفی کرده است.

این مقام های ترکیه همچنین گفتند که ترکیه از یک سامانه دفاعی فرانسه موسوم به SAMP-T battery که یک سامانه دفاعی موشکی است، در نوار مرزی جنوبی خود استفاده خواهد کرد.

قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه در سال ۲۰۱۷میلادی میان دو کشور امضا شد. تحویل این سامانه به ترکیه با انتقاد شدید آمریکا روبه روست. واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار خواهد گرفت و تحریم می شود.

براساس اعلام رسانه های آمریکایی، احتمالاً واشنگتن، ۱۲ نوع تحریم را بر آنکارا اعمال کند.

آمریکا پیش از این نیز تهدید کرده بود که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهد کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا مدعی است که استقرار سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ در ترکیه، با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود.

طبق گزارش رسانه های روسی، تحویل سامانه های پدافند هوایی اس -۴۰۰ به ترکیه در سه مرحله انجام خواهد شد.

بنابر اعلام رسانه های ترکیه، ۴۵ درصد هزینه خرید این سامانه ها به صورت روبل به روسیه پرداخت شده است و ۵۵ درصد باقی مانده به صورت وام از سوی روسیه در اختیار ترکیه قرار گرفته است.

ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، اما با خروج سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال ۲۰۱۵، آنکارا خرید سامانه های پدافند موشکی اس .۴۰۰ را در اولویت قرار داد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در هفته جاری گفت که تهدید به تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم، این کشور را از تلاش برای دستیابی به اهداف به‌حق خود منصرف نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه طی پیامی به مناسبت نود و ششمین سالروز امضای معاهده صلح لوزان اعلام کرد که این کشور قدرت و اراده لازم برای رفع هرگونه تهدید علیه استقلال، بقا و امنیت شهروندان خود را دارد.