ظریف : پیشنهادهای مکرون در مسیر درست است
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که پیشنهادهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جهت درستی پیش می رود اما اقدام های بیشتری باید انجام شود

پیشنهادهای امانوئل مکرون به ظریف

محمد جواد ظریف روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: مکرون هفته گذشته برخی پیشنهادها را به روحانی ارائه کرده و معتقدیم این پیشنهادها در مسیر درستی پیش می روند، هرچند هنوز به آن نقطه نرسیدیم.

وی دیدار خود با رئیس جمهوری فرانسه را خوب توصیف کرد و افزود: تمام احتمالات را بررسی کردیم و او (مکرون) با شرکای اروپایی و دیگر شرکا در مورد نحوه پیشروی ما گفت وگو خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران به دنبال رفع نگرانی های خود از تحریم هایی است که به اقتصاد تهران ضربه زده است و به گفته ظریف فشار بسیاری را بر مردم ایران وارد آورده است.

ظریف تاکید کرد که به محض اینکه اروپا اجرای تعهدات خود در برجام را آغاز کند، تهران نیز آماده بازگشت کامل به برجام است.

ایران در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، براساس بندهای توافق اقدام به کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای کرد. تهران اعلام کرده بود که پس از خروج آمریکایی ها از این معاهده، اروپایی ها زمان لازم را برای پایبندی به تعهدات خود داشتند اما کاری را صورت ندادند.

ظریف اشاره دقیقی به پیشنهادات ارائه شده از سوی مکرون نکرد، اما اظهار داشت که اروپا باید راه هایی را برای سهولت وضعیت ایران حتی بدون حضور آمریکا در توافق انجام دهد.

وی افزود: چیزی که برای ما مهم است ادامه تجارت با اتحادیه اروپا است.

ظریف در پیامی خطاب به اروپایی ها ادامه داد، حل این مساله حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته ای امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا دست بالا را در این شرایط ندارد، افزود: اگر اروپا و جامعه جهانی تصمیم به چنین کاری بگیرند، در واقع می توانند اقدامات لازم را برای حفظ توافق انجام دهند.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : irna.ir