احتمال لغو مذاکرات تجاری چین و آمریکا
مقام های اقتصادی چین و آمریکا به طور تلویحی این احتمال را که مذاکرات برنامه ریزی شده دو کشور برای توافق تجاری در ماه آینده میلادی لغو خواهد شد را مطرح کردند

احتمال لغو توافق تجاری بین آمریکا و چین

وزارت بازرگانی چین روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد یادداشت دیپلماتیک چین در اعتراض به تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه ۱۰ و ۱۵ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین از این هفته تسلیم واشنگتن شده است.

«گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم در مصاحبه با خبرنگاران در پکن گفت ما هنوز در حال رایزنی با طرف آمریکایی هستیم تا ببینیم دیدار مستقیم دو طرف برگزار می شود یا نه.

از سوی دیگر «استیو منوچین» وزیر بازرگانی آمریکا از پاسخ به این سوال که مذاکرات برنامه ریزی شده دو کشور برای ماه سپتامبر (شهریور) در واشنگتن برگزار می شود، طفره رفت.

وی خاطر نشان کرد ما فعلا در حال برنامه ریزی هستیم برای اینکه هیات چینی به این کشور سفر کند.

در همین حال دولت آمریکا اعلام کرده است که از امروز جمعه ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای دیگر ساخت چین را که به آمریکا صادر می شود، تحت تعرفه قرار می دهد و تعرفه روی ۲۵۰ میلیارد دلار قبلی را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش می دهد.

دولت های چین و آمریکا هر دو تصریح کرده اند رایزنی ها در حال انجام است تا درباره دیدار مستقیم طرفین برای ماه آینده میلادی تصمیم گیری شود اما تلویحا به احتمال برگزار نشدن آن هم اشاره کرده اند.

کشمکش ها در حالی افزایش می یابد که دو طرف تعرفه های تلافی جویانه علیه یکدیگر اعمال کرده اند و تنش های تجاری بشدت افزایش یافته است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا می گوید که با طرف چینی تلفنی گفت و گوهایی شده است و آنها به دنبال توافق هستند اما وزارت خارجه چین چنین ارتباطی را تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در مصاحبه اش در پکن همچنین هشدار داد که چین دارای ابزارهای کافی برای تلافی جویی است وی به آمریکا گفت که اگر به دنبال استمرار گفت و گوها است باید تعرفه بر روی ۵۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را لغو کند.

دولت چین در اقدامی تلافی جویانه ۷۵ میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکا را مشمول تعرفه کرده و تعرفه ۲۵ درصدی جدید روی خودرو و قطعات خودروی وارداتی از آمریکا در نظر گرفته و کل تعرفه روی این تولیدات را به ۴۰ درصد افزایش داده است بدین ترتیب از ابتدای جنگ تجاری دو کشور از یک سال قبل تاکنون، ۱۸۵ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی آمریکا به چین هم مشمول تعرفه شده است.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir