حریری : حزب‌ الله یک مشکل منطقه‌ ای است
 سعد حریری نخست وزیر لبنان ادعا کرد: حزب الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه یک مشکل منطقه ای است

اظهارات سعد حریری در مورد حزب الله لبنان

به نقل از روسیا الیوم، سعد حریری نخست وزیر لبنان روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نگرانیهای سرمایه گذاران بین المللی درباره اقدامات حزب الله و نگرانی از بهایی که لبنان در این زمینه متحمل می شود، ادعا کرد: حزب الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه یک مشکل منطقه ای است.

وی افزود: اسرائیل تلاش می کند سناریویی را اجرا کند که لبنان را مسئول همه چیز معرفی کند. اینها را نتانیاهو می گوید و شما می توانید باور کنید اما او و جامعه بین المللی یک حقیقت را می دانند و آن هم این است که ما با رفتارهای حزب الله موافق نیستیم.

نخست وزیر لبنان در عین حال اقرار کرد که فردی عملگراست و از میزان توانایی ها و پتانسیل های خود آگاه است و افزود که مسئول افزایش نفوذ حزب الله نیست.

حریری ادامه داد: اگر مردم در مورد مسئله نفوذ حزب الله جدی بودند ده یا ۱۵ و یا ۲۰ و ۳۰ سال گذشته کاری می کردند.

وی با تاکید بر اینکه حزب الله دولت کنونی لبنان را مدیریت نمی کند اما به عنوان یک حزب سیاسی کرسی هایی در دولت و پارلمان دارد، خاطرنشان کرد: آنها دولت را اداره نمی کنند اما جرقه یا جنگی که می تواند به دلایل منطقه ای رخ دهد را تحت کنترل خود دارند.

وی تصریح کرد که به عنوان نخست وزیر لبنان در خصوص این مسئله شب و روز با حزب الله درگیر است و برای ایجاد اصلاحات جهت تقویت نهادهای دولتی از جمله نیروهای مسلح و نیروهای امنیت داخلی و همچنین بانک مرکزی و دولت مرکزی تلاش می کند.

وی با اشاره به ایده میشل عون رئیس جمهور لبنان درباره آغاز گفتگوی اسراتژیک در کشور به هدف حمایت از لبنان در برابر دخالت های خارجی و جنگ خاطرنشان کرد: بررسی اوضاع با گفتگو زمان بر است تا نتیجه دهد.

حریری تاکید کرد که با هیچ نهاد مالی که در مخالفت با معیارهای اروپا و آمریکا، معاملات با حزب الله را مدیریت می کند، روی خوش نشان نخواهد داد و از تحریم های آمریکا علیه طرف های لبنانی ابراز تاسف کرد.

حریری با بیان اینکه تنها چیزی که او را نگران می کند، جنگ است، خاطرنشان کرد که چنین سناریویی در پی اقدامات تنشزای آمریکا و ایران در منطقه محتمل است اما او سناریوی گفتگو را ترجییح می دهد زیرا کسی به دنبال وقوع درگیری جدید و گسترده در منطقه نیست.

حریری با تاکید بر اینکه بزرگترین دشمن لبنان، خود لبنان است، اظهار کرد: گاهی اوقات وقتی سخنان خارجی ها درباره خوبی لبنان و در عین حال کارهای خودمان در کشورمان را می بینم، ناراحت می شوم.

وی با اشاره به اینکه سه سال اخیر برای اولین بار بوده است که لبنانی ها خودشان کشورشان را اداره می کنند، افزود که اصلاحاتی از سوی دولت لبنان انجام شده است تا مردم لبنان درک کنند که اوضاع نمی تواند به همین منوال ادامه داشته باشد.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : fa.shafaqna.com