جزئیات اقدام پارلمان عراق برای اخراج آمریکایی‌ ها
بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق، پیش‌نویس قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان را امضا کردند

امضا بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی

نشست پارلمان عراق که مقرر بود برای رای‌گیری درباره قانون اخراج نظامیان آمریکایی تصمیم گیری شود با تأخیر در برگزاری مواجه شده است.

در این خصوص پایگاه خبری الاتجاه در خبری فوری اعلام کرد که بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق، پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از کشورشان را امضا کردند.

در متن این پیش‌نویس آمده است: پارلمان طبق وظیفه ملی و نظارتی خود به عنوان نماینده ملت عراق با تمامی طیف‌هایشان و با تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی و وحدت مردم طبق اختیارات برخوردار از سوی قانون اساسی، تصمیم گرفته است که: اولاً، دولت عراق ملزم به لغو درخواست کمکی است که از ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش خواسته است؛ چراکه عملیات نظامی و جنگی در عراق پایان یافته و پیروزی حاصل شده و دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر نیروی خارجی در اراضی خود و ممانعت از استفاده این ائتلاف از حریم هوایی عراق به هر دلیلی تلاش کند.

در ثانی، باید فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق افراد فنی و مربیان خارجی که به آنها احتیاج دارد و نیز اماکن حضورشان، وظایف و مدت قرارداد آنها را آماده کند.

ثالثاً، باید وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت روی آورد و علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل ارتکاب نقض‌های خطرناک حاکمیت و امنیت عراق شکایتی ارائه دهد.

این مصوبه از تاریخ رای‌گیری آن قابل اجراست.

از سوی دیگر شبکه «رووداو» اعلام کرد که احزاب منطقه کردستان در پارلمان عراق اعلام کردند که در نشست امروز پارلمان عراق برای رای‌گیری درباره قانون اخراج نظامیان آمریکایی برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد.

پیش از این برخی از نمایندگان احزاب مختلف منطقه کردستان تاکید کرده بودند که مخالف اخراج اشغالگران از کشور هستند به این بهانه که عراق هنوز به نظامیان آمریکایی نیاز دارد.

پارلمان عراق در پی درخواست‌های مداوم مردم این کشور برای تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، با وجود فشارهای خارجی موجود و تماس‌های مکرر مقامات سیاسی آمریکایی و همپیمانان آمریکا، تصمیم داشت، شنبه (دیروز) نشستی را به این منظور برگزار کند اما به دلیل مراسم تشییع پیکر شهدای حمله روز جمعه آمریکا به جاده فرودگاه بغداد و شرکت نمایندگان در این مراسم، نشست بررسی این قانون را به امروز (یکشنبه) موکول کرد.

طی حمله بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) آمریکا به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» معاون حشد شعبی عراق به شهادت رسیدند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com