شورای ‌امنیت، آتش‌ بس جهانی اعلام کرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار توقف درگیری‌ها در بحبوحه شیوع بیماری کرونا است

تصویب قطعنامه توقف درگیری‌ها در شرایط کرونا

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را که خواستار توقف درگیری‌ها در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا است به تصویب رساند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد شورای امنیت بعد از سه ماه مذاکره این قطعنامه را که خواستار توقف درگیری‌ها به منظور تسهیل مبارزه با کووید-۱۹ (بیماری کروناویروس ۲۰۱۹) است به تصویب رساند.

روسیه ماه پیش از آمریکا بابت کارشکنی در تصویب این قطعنامه انتقاد کرده بود. «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ۲۶ خردادماه گفت مناقشه‌های موجود میان چین و ایالات متحده آمریکا باعث شده اعضای شورای امنیت نتوانند این قطعنامه را به تصویب برسانند.

دیپلمات روسیه در مصاحبه‌ای با کانال ۱ تلویزیون روسیه گفت: «حملات لفظی آمریکا به چین در خصوص شیوع کرونا احتمالاً از ادعاهایی که ظرف دو سال گذشته علیه ما مطرح شده هم بیشتر بوده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «گروگان نهایی در این مناقشات، قطعنامه شورای امنیت برای مبارزه با کرونا است که الان دو ماه است نتوانسته‌ایم بر سر آن به توافق برسیم.»

نبنزیا خاطرنشان کرد: «اگر بخواهم دقیق‌تر صحبت کنم، سه هفته پیش بر سر آن توافق کردیم و آماده بودیم آن را به تصویب برسانیم ولی آمریکا درست در لحظات پایانی اعلام کرد نمی‌خواهد اشاره‌ای یا نشانه‌ای به سازمان جهانی بهداشت در این قطعنامه شود، در حالی که خبری از چنین چیزی در قطعنامه نبود.»

ایالات متحده روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه از رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه‌ای با موضوع همه‌گیری ویروس کرونای جدید جلوگیری کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد آمریکا احتمالاً به دلیل اشاره ضمنی به سازمان جهانی بهداشت در متن این قطعنامه از رأی‌گیری بر سر آن جلوگیری کرده است.

طبق این گزارش متن این قطعنامه که از ماه مارس بر سر آن مذاکره شده خواستار توقف درگیری‌ها در مناطق درگیری شده تا دولت‌ها بتوانند به مقابله با این بیماری رسیدگی کنند.

به گفته‌ دیپلمات‌ها آمریکا در روندی که به رأی‌گیری بر سر این قطعنامه منجر می‌شده کارشکنی کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com