ادعای نیویورک‌ تایمز درباره حادثه نطنز
یک رسانه آمریکایی با استناد به مقامی که اشاره‌ای به نامش نشده ادعایی را درباره آتش‌‌سوزی در یکی از سوله‌های مجتمع غنی‌سازی نطنز مطرح کرده است

نیویورک‌ تایمز ادعایی را درباره حادثه نطنز منتشر کرد

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخشی از گزارش خود به نقل از «مقام اطلاعاتی یک کشور خاورمیانه» که خواسته نامش فاش نشود نوشته است: «این حادثه حاصل انفجار یک وسیله انفجاری بوده که در داخل تأسیسات (نطنز) کار گذاشته شده بود.»

مقام مورد استناد روزنامه آمریکایی مدعی شده این انفجار موجب تخریب بخش اعظم یکی از قسمت‌های رو زمینی مجتمع غنی‌سازی نطنز که به بالانس کردن دستگاه‌های سانتریفیوژ قبل از عملیاتی شدن آنها اختصاص داشته، شده است.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را تأیید نکرده‌اند و در حال بررسی دقیق این موضوع هستند.

«دیوید آلبرایت»، رئیس «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل»، از اندیشکده‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی و باسابقه طولانی در پرونده‌سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفته این حادثه با توجه به تعدادی از عوامل دخیل در آن به احتمال زیاد اقدام خرابکارانه بوده است.

آلبرایت گفته بعید است ایران موادی به شدت قابل اشتعال که بتوانند انفجار ایجاد کنند را در این بخش از مجتمع نطنز ذخیره کرده باشد. وی ادعا کرد: «این بخش، در برابر چنین حوادث تصادفی آسیب‌پذیر نیست.»

وی اضافه کرد: «قطعات و اجزا مربوطه را به اینجا آورده و مونتاژ می‌کنند. مایعات قابل اشتعال چندانی به اینجا آورده نمی‌شود. فعالیت‌های مونتاژ به خودی خود خطرناک نیستند. به نظر می‌رسد که این اتفاق، خرابکاری باشد.»

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح پنجشنبه از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز خبر داد.

او روز پنجشنبه گفت: «بامداد امروز به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت های مجموعه لطمه ای وارد نکرد.»

کمالوندی خاطرنشان کرد: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم اکنون تیم های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه می باشند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با بیان اینکه تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند و در حال بررسی علت حادثه هستند، گفت: آقای «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز اینجا حضور داشت.»

«رمضانعلی فردوسی» فرماندار شهرستان نطنز صبح پنجشنبه در جمع رسانه‌ها عنوان کرد: «یکی از سوله‌های مختص وسایل اسقاطی دچار آتش‌سوزی شده بود که به‌ محض اطلاع از حادثه، اکیپی از نیروهای آتش‌نشانی شهرستان نطنز در محل حاضر و اقدام به خاموش کردن آن کردند؛ با اطفای حریق دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com