اتحادیه ‌اروپا: برجام همچنان پابرجا است
کمیسیون اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که این اتحادیه معتقد است که علیرغم تصمیم ایران برای غنی سازی ۲۰ درصدیِ اورانیوم، سایر تعهدات تحت برنامه جامع اقدام مشترک همچنان پابرجا هستند

برجام همچنان زنده است

در بیانیه صادره از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا بدون اشاره به عدم انجام تهعدات اروپایی ها ذیل برجام در این خصوص آمده است: در عین حال ما تأکید می‌کنیم که علیرغم این اقدام تأسف آور توسط ایران، عناصر مهم برجام به ویژه اقدامات راستی آزمایی و شفافیت، همچنان برقرار هستند و این (موضوع) خیلی مهمی است.

این در حالیست که ساعاتی پس از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) در روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.

«پیتر استانو» سخنگوی این اتحادیه دیروز دوشنبه در این باره مدعی شده بود که این اقدام ایران یک «انحراف قابل توجه» از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است!

وی همچنین گفته بود که مقامات این اتحادیه در بروکسل تا زمان ارائه اطلاعات دقیق از سوی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر روز دوشنبه صبر کرده و سپس در مورد اقدام لازم تصمیم گیری خواهند کرد.

گفتنی است که دیروز «علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) «فرآیند تولید» اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

استانو در ادامه خطاب به خبرنگاران مدعی شد که این اقدام ایران «پیامدهای جدی برای [پیمان] عدم اشاعه [تسلیحات] هسته ای» خواهد داشت!

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که مدیرکل آژانس درصدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com