عادی‌ سازی روابط سودان با اسرائیل رسمی شد
وزیر دادگستری سودان به عنوان بالاترین مقام قضایی این کشور توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرد

سودان توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کرد

سودان دیروز چهارشنبه رسماً توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس موسوم به توافق ابراهام را امضاکرد.

رسانه‌های سودان گزارش داد که «نصر الدین عبدالباری»، وزیر دادگستری این کشور در دولت انتقالی همزمان با حضور «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در این کشور آفریقایی توافق مذکور را که پیشتر امارات و بحرین امضا کرده بودند، امضا کرد.

امارات عربی متحده و بحرین تابستان گذشته توافق نامه مذکور را رسماً در کاخ سفید با حضور رئیس جمهور و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضا کرده‌ و روابط تجاری و سیاسی خود را آغاز کردند.

رئیس جمهور آمریکا پیشتر به هنگام اعلام توافق بین خارطوم و تل‌آویو گفته بود که واشنگتن در ازای این توافق، اسم سودان را از لیست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم» خارج خواهد کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور رسماً نام سودان را از لیست دولت‌های حامی تروریسم خارج کرده است. واشنگتن سال‌ها بود که سودان را به دلیل حمایت‌ از آنچه که حمایت از تروریسم خوانده، تحریم کرده بود.

کشورهای عربی در حالی توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا و روابط خود با این رژیم را علنی می‌کنند که رسماً طرح ابتکار صلح عربی را زیر پا گذاشته و به آرمان فلسطین خیانت می‌کنند.

بر اساس طرح صلح عربی که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، کشورهای عربی شرط کرده‌اند که در صورت تشکیل کشور فلسطین بر اساس طرح دو دولتی، حاضر خواهند بود «موجودیت اسرائیل» را به رسمیت شناخته و روابط خود با این رژیم را عادی‌سازی کنند.

راهکار دودولتی که مورد توافق بیشتر کشورها و سازمان ملل است، به دنبال ایجاد دو دولت در سرزمین‌های فلسطینِ تاریخی (دولت فلسطین به پایتخت قدس شرقی و دولت اسرائیل) است.



گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com