احتمال صدور فرمان بایدن برای بازگشت به برجام
بلومبرگ به نقل از چهار منبع آگاه گزارش کرد دولت بایدن بعنوان بخشی از تلاش برای بازگشت به برجام به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشار اقتصادی ایران بدون لغو تحریم‌های کلیدی است

دولت بایدن به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشار اقتصادی ایران

پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که دولت بایدن بعنوان گامی به سوی احیای برجام در حال بررسی راههایی برای کاهش فشار اقتصادی ایران بدون لغو تحریم‌های مهمی همچون فروش نفت است.

طبق این گزارش، چهار منبع آگاه اعلام کردند که مقام‌های آمریکایی در حال بحث و گفت‌وگو درباره موضوعاتی چون حمایت از صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به تهران برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تسهیل تحریم‌هایی هستند که در مسیر کمک‌های جامعه جهانی به ایران برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کرده است.

طبق گفته این منابع آگاه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را لغو کند.

با اینحال، منابع آگاه اعلام کردند که صدور معافیت‌های تحریمی که اجازه فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی را بدهد، در حال حاضر تحت بررسی‌های جدی قرار ندارد.

طبق این گزارش، «رابرت مالی» نماینده جدید وزارت خارجه آمریکا برای مذاکرات ایران حاضر به اظهارنظر درباره این خبر بلومبرگ نشد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزیر خارجه دولت بایدن برای بازگشت به برجام شرط گذاشته که ایران باید گام اول را بردارد است. «آنتونی بلینکن» تأکید کرد که هنوز راه طولانی برای بازگشت کامل به برجام وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایالات متحده به علت خروج از برجام ملزم هستند گام اول را بردارند.

همچنین روز گذشته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.

ساکی در کنفرانس خبری خود گفت: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.»

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن برای مذاکره با ایران چارچوب زمانی خاصی دارد، گفت: «این به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا نیز واکنشی مشابه خواهد داشت و از آن برای رسیدن به توافقی«طولانی‌تری و قوی‌تر استفاده خواهد کرد که پاسخگوی نگرانی‌های دیگر نیز باشد.»

ساکی در عین حال تاکید کرد: دولت آمریکا هر گونه اقدامی در این مورد را «در شراکت با کشورهای عضو برجام و مشورت با کنگره انجام خواهد داد.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fararu.com