استقبال آمریکا از پیشنهاد ایران برای تبادل زندانیان
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز پنجشنبه مدعی شد که کشورش همواره برای همکاری سازنده با ایران و از جمله برای گفت و گو در خصوص تبادل زندانیان با ایران آماده است. این اظهارات درحالی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تبادل را پیش از این مطرح کرده بود

حرف‌های تازه واشنگتن درباره تبادل زندانی با ایران

اظهارات این مقام آمریکایی، در شرایطی مطرح شده که ۱۹ اسفند، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود: ما آماده تبادل زندانیان هستیم و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده به خاطر عدم آمادگی دولت آمریکا بوده است. منتظریم ببینیم که چقدر دولت جدید آمریکا در تجدیدنظر در سیاست‌های دولت قبل جدی است.

به گزارش اسپوتنیک، جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: ایالات متحده آماده بحث و گفت و گو با مقامات ایرانی در مورد مبادله ایرانیان زندانی در ایالات متحده با آمریکایی‌های محکوم در جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین مدعی شد، ما همیشه برای همکاری سازنده با ایران آماده هستیم. ما از آنها (ایران) دعوت می کنیم تا در میز مذاکره به ما بپیوندند. این دیپلمات گفت: این فقط یکی از موارد زیادی است که ما می خواهیم با ایران در مورد آن بحث کنیم و ما برای این کار آزاد هستیم.

اسپوتنیک نوشت: پیش از این ظریف گفته بود که تهران در این مرحله دلیلی برای مذاکره با ایالات متحده ندارد. ایران می خواهد اقدام‌های هماهنگ واشنگتن را برای بازگشت به انطباق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در برنامه هسته ای خود ببیند.

اسپوتنیک افزود: در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰، «علی باقری» معاون امور بین ‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه گفت که مقامات آمریکایی حدود ۱۵ شهروند ایرانی را که آنها را به تلاش برای دور زدن تحریم های آمریکا متهم کردند، در اختیار دارند.

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ تصمیم به خروج از برجام گرفت. این توافق نامه توسط پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا شده بود. جو بایدن رئیس فعلی دولت ایالات متحده، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام کرده است، اما تاکنون گام عملی برنداشته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir