روسیه و آژانس اتمی درباره برجام گفت‌ و گو کردند
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور با مدیرکل اداره پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و دو طرف درخصوص برجام گفت وگو کردند

گفتگو روسیه و آزانس اتمی درباره برجام

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز با ماسیمو آپارو معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس اداره پادمان های دبیرخانه آژانس دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درخصوص مسائل مربوط به سیستم پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و بکارگیری تضمین ها در (مراکز هسته ای) ایران گفت و گو کردند.

ایران و اعضای گروه ۱+۴ از چند هفته پیش در وین برای دستیابی به توافقی برای احیای برجام در حالت اولیه که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، مذاکره می کنند.

در این مذاکرات تلاش می شود که آمریکا به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب برجام که از سال ۲۰۱۸ به بهانه های واهی و به دستور ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد بازگردد و ایران هم تعهدات خود در این توافق بین المللی را که از چندی پیش متوقف کرده است اجرا کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران دیروز (سه شنبه) در نشست توجیهی- رسانه‌ای درخصوص آخرین وضعیت گفت وگوها در وین گفت: بحثی درباره توافق موقت یا مقدماتی نداریم و صرفا درباره اجرای یکجای تعهدات صحبت می‌کنیم.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امروز در یک جلسه پرسش و پاسخ یک ساعته، به سؤالاتی در خصوص آخرین وضعیت گفت ‌وگوها، مواضع کشورمان در مذاکرات و چشم‌انداز احیای برجام با تأکید بر اینکه ایران جدیت و حسن نیت خود را ثابت کرده است، تصریح کرد: اکنون این ایالات متحده است که باید تصمیم سخت خود را اتخاذ کرده و از ادامه سیاست شکست ‌خورده فشار حداکثری دست بردارد.

به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه، در صورتی که مذاکرات خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را که مبتنی بر مواضع قطعی نظام است، تأمین کند، ایران حاضر است اجرای کامل تعهدات خود در برجام را از سر بگیرد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اجازه داده نخواهد شد که مذاکرات فرسایشی شده یا درگیر تعجیل شود، گفت مذاکرات تا زمانی که احساس شود طرف مقابل جدیت دارد و خواهان رسیدن به راه حل است، ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت گفت ‌وگوها، پیشرفت‌های حاصل‌شده و چالش‌های پیش رو گفت: ما الان کم و بیش از یک مرحله سخت مذاکره درخصوص مفاهیم گذر کرده‌ایم و به مرحله‌ای به همان اندازه دشوار، یعنی مرحله مذاکره در خصوص متن رسیده‌ایم. البته درخصوص مفاهیم هم هنوز بعضا موضوعات حل‌نشده‌ای باقی مانده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir