خشم مردم ترکیه از تصمیم اردوغان
اظهارات رئیس جمهوری ترکیه درباره تصمیمش برای اهدای ۳۰ میلیون دلار به سومالی، با انتقادات گسترده شهروندان این کشور رو به رو شد

خشم مردم ترکیه از  اهدای ۳۰ میلیون دلار به سومالی

به نوشته روزنامه عرب نیوز، شهروندان ترکیه نارضایتی خود را نسبت به ناتوانی دولت در مهار آتش‌سوزی در نقاط مختلف این کشور اعلام و تاکید کردند، مردم به حمایت مالی و جبران فوری خسارات نیاز مبرمی دارد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حال ارائه کمک مالی به یک کشور دیگر است.

این تصمیم تعجب‌آور اردوغان، با هدف تقویت توافق امضا شده بین آنکارا و موگادیشو در ماه گذشته میلادی اتخاذ شده است که ترکیه متعهد به پرداخت ماهانه ۲.۵ میلیون دلار به سومالی شد.

در همین راستا، موضع مخالف ترک‌ها و احزاب مخالف ترکیه با این اقدام اردوغان با این توجیه همراه بود که مقامات ترکیه حدود ۲۴ میلیون دلار برای مهار آتش‌سوزی‌ها و کمک به آسیب دیدگان اختصاص داده‌اند، اما این مقدار کافی نیست و کمک ترکیه به سومالی بیشتر است و این امر باعث ناراحتی بسیاری شد.

مخالفان ترکیه اعلام کردند، روند تحویل ۳۰ میلیون دلار به سومالی غیرقابل توجیه است به ویژه پس از اعمال محدودیت‌های جدید دولت برای هزینه‌کردهای دولتی از جمله کاهش هزینه‌های کاغذ و عبور و مرور خودروهای رسمی. همچنین محکومیت شدید ساکنان این کشور به دلیل درخواست بانوی اول ترکیه برای کاهش مصرف مواد غذایی از سوی مردم به دلیل توزیع نامناسب غذا به جهان بود.

تعدادی از تحلیلگران معتقدند که این سخاوت تنها برای کمک به دولت سومالی نیست که ده‌ها سال است از گرسنگی، خشکسالی و جنگ داخلی رنج می‌برد. موگادیشو از سال ۲۰۰۵ متحد اصلی آنکارا در قاره آفریقا بوده است و ترکیه در راستای توسعه همکاری فراگیر با یک کشور دوست برای افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی در منطقه فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، این کشور آفریقایی وارد کننده اصلی کالاهای ترکیه‌ای است و تنها در سال گذشته میلادی درآمد آنکارا از صادرات محصولات حدود ۲۷۰ میلیون دلار بوده است.

عبدالرشید حاشی، تحلیلگر سومالیایی تصریح کرد، تعدادی از پروژه‌های ملی کشور نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارند و ترکیه بعداً در نتیجه توسعه روابط تجاری می‌تواند از مزایای مالی قابل توجهی برخوردار شود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir