انگلیس از مذاکرات مستقیم با طالبان خبر داد
دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، لندن با طالبان برای خروج ایمن اتباع انگلیسی و همکاران افغانستانی لندن طی ۲۰ سال اخیر، در حال مذاکرات مستقیم است

خبرهایی از مذاکرات مستقیم انگلیس با طالبان

در شرایطی که پایان اشغالگری ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان همچنان خبرساز است، دولت انگلیس از مذاکرات مستقیم با طالبان خبر داد.

انگلیس روز شنبه و پیش از پایان ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (نهم شهریور) برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تعداد ۱۵ هزار نفر را طی دو هفته از زمان تسلط طالبان بر کابل از این کشور خارج کرد اما دولت «بوریس جانسون» به دلیل رها کردن تعدادی از انگلیسی‌ها و همکاران افغانستانی لندن با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، سخنگوی داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) با صدور یک بیانیه خبر داد که لندن با طالبان برای رایزنی در خصوص چگونگی «خروج ایمن» اتباع انگلیس و همکاران افغانستانی انگلیس از افغانستان، در حال «مذاکرات مستقیم» است.

طبق این بیانیه، «سایمون گاس نماینده ویژه نخست‌وزیر در امور انتقالی افغانستان به دوحه سفر کرده است و با نمایندگان ارشد طالبان دیدار می‌کند تا بر اهمیت عبور ایمن از افغانستان برای اتباع بریتانیایی و آن دسته از افغانستانی‌هایی که در ۲۰ سال گذشته با ما کار کرده‌اند، تأکید کند».

بیانیه نخست‌وزیری انگلیس در شرایطی صادر شده که پیش از این «دومینیک راب» وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با «اسکای نیوز» اذعان کرد که بازگشت اتباع انگلیسی باقی مانده در افغانستان به کشورشان، «اقدامی چالش‌برانگیز» خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با این رسانه انگلیسی مدعی شد که کمتر از صدها نفر از اتباع انگلیس نتوانستند از افغانستان خارج شوند اما قبل از او، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس گفته بود که 250 انگلیسی همچنان در افغانستان هستند.

به ادعای دومینیک راب، دولت انگلیس توانست بیش از ۱۷ هزار نفر شامل ۵ هزار تبعه انگلیسی را از افغانستان خارج کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: «ما اکنون هماهنگی‌هایی را با کشورهای ثالث انجام داده‌ایم یا در حال انجام آنها هستیم. من با برخی از کشورهای ثالث کلیدی و وزیران دیگر صحبت کرده‌ام تا مطمئن شویم که می‌توانیم راه موثری را برای این موارد برجسته (خروج اتباع انگلیسی و همکاران افغانستانی واجد شرایط) در پیش بگیریم».

دومینیک راب همچنین اعلام کرد که طالبان درباره دادن اجازه خروج به اتباع انگلیس و حتی افغانستانی‌های خواهان خروج از افغانستان تضمین داده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com