وال‌ استریت‌ ژورنال: ایران و آژانس توافق کردند
یک روزنامه آمریکایی به نقل از سه منبع مدعی شد که سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پس از حصول تفاهمی میان ایران و این نهاد بین‌المللی انجام می‌شود

ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر توافق ایران و آمریکا

«رافائل گروسی» دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند و روز یکشنبه با مقام‌های ارشد ایران درباره همکاری تهران با این نهاد بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به این سفر نوشت که این سفر اوج مذاکرات گسترده طی روزهای اخیر بوده که هدف آن تضمین تعهدات از سوی ایران بوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «بر اساس گفته سه منبع نزدیک به مذاکرات این سفر پس از آن روی می‌دهد که تفاهمی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده که تهران به آژانس دسترسی به تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای خود را خواهد داد و همکاری با تحقیقات در خصوص مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران را از سر خواهد گرفت».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارها روز یکشنبه برگزار خواهد شد و گروسی عصر یکشنبه، به محض بازگشت به وین، کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت در صورت توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان احتمالا مذاکرات درباره قطعنامه محکومیت ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که از روز دوشنبه آغاز خواهد شد، به تعویق خواهند انداخت.

این در حالی است که پیشتر رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که چنین فشاری می‌تواند برنامه تهران برای از سرگیری گفت‌وگوها درباره احیای توافق هسته‌ای سال 2015 را که یک هدف بسیار مهم دولت بایدن در عرصه سیاست خارجی به شمار می‌آید، به تعویق بیاندازد.

روز جمعه نیز، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرده تا با آنها درباره چالش‌هایی که گفت‌وگوهای هسته‌ای که از ماه ژوئن متوقف شده، با آن مواجه است صحبت کند.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: «گروسی و مقام‌های ایران با میانجی‌گری روسیه در گفت‌وگو بوده‌اند تا مقدمات سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران انجام شود. این گفت‌وگوها تا اواخر شب جمعه ادامه داشته و تا عصر روز شنبه نیز همچنان در حال انجام بوده است».


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com