پوتین و رئیسی به زودی دیدار می‌ کنند
وزیر امور خارجه ایران از توافق برای فراهم‌ سازی زمینه دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در آینده نزدیک خبر داد و وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد: مسکو و تهران تلاش‌های خود را در جهت حل و فصل اوضاع در افغانستان هماهنگ خواهند کرد

توافق برای فراهم‌ سازی زمینه دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در آینده نزدیک

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان مذاکرات با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات تهران و مسکو در خصوص فراهم‌سازی مقدمات برای دیدار «ابراهیم رئیسی» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه جدید ایران در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم که در آینده نه چندان دور روسای جمهوری روسیه و ایران بتوانند بر سر یک میز نشسته و دیداری حضوری داشته باشند. توافقات ما در این باره گویای آن است که روابط بین دو کشور راهبردی و ممتاز است.

ما روسیه را شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان افزود، روسیه در عرصه سیاست خارجی ایران جایگاهی دارای اولویت دارد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها توسعه پیدا کند.

سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که مسکو و تهران از دولت جدید افغانستان می‌خواهند تا مبارزه قاطعی را با تروریسم در این کشور آغاز کند.

به گفته وی، روسیه و ایران قصد دارند تلاش‌های خود در جهت گیری به سمت حل و فصل اوضاع در افغانستان را هماهنگ کنند.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «افغانستان دیگر نباید منبع بی‌ثباتی در منطقه و جهان باشد. مقامات مسکو و تهران از دولت جدید افغانستان می‌خواهند تا مبارزه سازش ناپذیری را با گروه‌های تروریستی در این کشور انجام داده و همچنین با قاچاق مواد مخدر و سلاح از افغانستان مقابله جدی کنند.»

لاوروف با اشاره به اینکه در دیدار با همتای ایرانی خود دورنمای همکاری‌های دوجانبه در مسائل منطقه‌ای و بین المللی، از جمله مشارکت در بازسازی افغانستان پس از دوران جنگ داخلی در این کشور را مورد بررسی قرار داده، افزود: «در این رابطه فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران ابتکارعمل‌های مناسبی دارند. بنابراین ما امروز توافق کردیم که تلاش‌های خود در زمینه تحقق این پیشنهادات را با یکدیگر هماهنگ کنیم.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com