اختلاف در دولت آمریکا در موضوع سپاه
هاآرتص نوشت: مقامات اسرائیلی در این هفته خود را برای تحولات مهمی در رابطه با مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی و ایران آماده می کنند. انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نگه دارد یا به درخواست تهران برای حذف سپاه از این فهرست پاسخ مثبت می دهد

سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باقی می ماند یا نه؟

در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل در هفته های اخیر، کمپین فشرده ای را در ایالات متحده علیه حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی شکل داده است. به دنبال این کمیپن، مقامات کاخ سفید، بر خلاف مقامات وزارت خارجه، نشان داده اند که در کنار اسرائیل قرار خواهند گرفت و خواهان باقی ماندن نام سپاه پاسداران در لیست مذکور خواهند بود.

با این حال، به گفته مقامات اسرائیلی مرتبط با ایالات متحده، فشار کارکنان وزارت خارجه که می خواهند سپاه پاسداران را در لیست تروریستی نگه دارند، می تواند بر اعلامیه بایدن تأثیر بگذارد. یکی از مقامات اسرائیلی گفت: «تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رئیس‌جمهور چه خواهد بود».

اکنون در اسرائیل مقدمات مواجه شدن با دو سناریو احتمالی آغاز شده است. یک احتمال این است که ایران برای بهره مندی از افزایش سرسام آور قیمت جهانی نفت به دلیل جنگ در اوکراین، از خواسته خود برای حذف نام سپاه از این لیست دست بکشد که در این صورت، اسرائیل برای خنثی کردن برنامه‌های ایالات متحده برای احیای برجام در چند روز آینده مشکل خواهد داشت. سناریوی دوم این است که ایران اصرار کند که سپاه پاسداران باید از لیست سازمان های تروریستی خارج شود این اقدام می تواند احیای برجام را به تاخیر انداخته و پیچیده کند و طرفین را به رویارویی بیشتر سوق دهد. در اسراییل اعتقاد بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای توافق است و ایران بهتر از نمایندگان آمریکا در حال مذاکره است و بنابراین اصرار ایران ممکن است در ادامه راه به ثمر بنشیند.

به هر حال، دولت ایالات متحده مهلت مذاکرات هسته ای را «تمدید» کرده و علیرغم اعلامیه های قبلی مقامات دولت، انعطاف قابل توجهی در تمدید مذاکرات نشان می دهد. مقامات اسرائیلی هشدار داده‌اند که ایران عمداً مذاکرات را به تعویق می‌اندازد تا در عین حال که برنامه هسته‌ای خود را پیش می برد، با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های بزرگ طرف‌های برجام، مذاکره کند.

منابع مطلع حاضر در این مذاکرات به هاآرتص گفته اند که دولت ایالات متحده بارها ضرب الاجل خود را اصلاح کرده است. در ابتدا، اعلام شد مذاکره‌کنندگان آمریکایی در صورت عدم حصول توافق تا پایان فوریه، مذاکرات با ایرانی‌ها را متوقف خواهند کرد. سپس پس از حصول برخی پیشرفت ها در مذاکرات، مهلت به مارس منتقل شد که آن نیز به پایان رسیده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در دسامبر گذشته به هاآرتص گفت که ایالات متحده و شرکای آن ضرب الاجل چند هفته ای تعیین کرده اند.

برآوردها در اسرائیل این است ایرانی ها که در حال حاضر، در تصمیم‌گیری برای رفتن به سمت امضای توافق مشکل دارند و همچنین منتظر اعلام بایدن درباره سپاه پاسداران هستند. ایران در هفته های اخیر از قدرت خود در مذاکرات برای گسترش دستاوردهای خود استفاده کرده و اخیراً خواسته هایی را مطرح کرده است که در خود توافق وجود ندارد.

یک مقام اسرائیلی گفت: «تقاضای آنها در مورد سپاه پاسداران یک خواسته بسیار زیاد بود».

کمپین اسراییل که شامل اعتراضات سایر کشورهای منطقه و انتقادات در ایالات متحده به تصمیم برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی می شود، حکومت ایران را در مورد توافق در وضعیت انتظار قرار داده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir