درخواست فوری دبیر کل سازمان ملل از تمام کشورها
دبیرکل سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه) در هفتادوهفتمین جلسه مجمع عمومی این سازمان گفت: جهان ما با مشکلات بزرگی مواجه است. اختلافات عمیق تر شده، نابرابری گسترده تر شده و چالش ها افزایش یافته است

دبیر کل سازمان ملل: جهان ما در وضعیتی بحرانی قرار دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با بیان اینکه جهان ما در وضعیتی بحرانی قرار دارد، کشورها را به اتحاد در مقابله با چالش‌های جهان امروز فراخواند.

دبیر کل سازمان ملل بر تداوم تلاش‌ها برای ادامه صادرات غلات از اوکراین و روسیه برای مقابله با بحران جهانی غذا تاکید کرد و آن را نشانگر توانایی کشورها در اتحاد با یکدیگر دانست.

او گفت: ما در مقابله با بحران جهانی غذا به حمایت از بازار جهانی کود نیازمندیم. اگر کود نباشد، غذایی هم در کار نخواهد بود.

گوترش گفت: یک زمستان نارضایتی جهانی در افق دیده می‌شود و سیاره ما در حال از بین رفتن است. این در حالیست که آسیب پذیرترین مردمان، بیشترین رنج را متحمل می‌شوند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: بحران‌هایی مانند جنگ اوکراین، وضعیت اقتصادی بد، آسیب رسیدن به اهداف توسعه پایدار جهانی و بحران‌های اقلیمی جهان ما را احاطه کرده است.

او گفت: جنگ اوکراین تخریب و ویرانی فراوانی به بار آورده است. میلیون ها تن آواره شده و هزاران تن جان باخته‌اند. خطرات علیه صلح و امنیت جهانی شدید هستند.

گوترش با بیان اینکه بحران های انسانی در حال افزایش هستند، خاطرنشان کرد: اقتصاد افغانستان از بین رفته و بیش از نیمی از مردم آن با سطح بالایی از گرسنگی مواجه هستند. همچنین حقوق دختران افغان پایمال می‌شود.

گوترش  خشکی در شاخ آفریقا، درگیری‌ها در اتیوپی، گروه‌های تبهکاری در تاهیتی، تنش‌های عراق، حکومت نظامی در میانمار و جنگ اوکراین و روسیه – خصوصا تهدید هسته‌ای – را از مواردی دانست که جهان امروز را تهدید می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل استفاده از گفت‌وگو، ابزارهای دیپلماتیک و قوانین حقوق بشری را راه حل‌وفصل بحران‌هایی دانست که جهان ما را احاطه کرده‌اند، بحران‌هایی مانند دودستگی‌ها، گرسنگی، اشاعه هسته‌ای و وضعیت پناهجویان.

او همچنین با اشاره به سیل ویرانگر اخیر پاکستان، بحران اقلیمی را مسئله‌ای دانست که زمانه ما با آن تعریف شده و مقابله با آن، خواسته اکثریت مردم جهان است، اما دولت‌ها اقدامات کافی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

او هشدار داد: شاید داغ‌ترین تابستان‌های امروز، برای نسل‌های آینده تابستان‌هایی خنک به‌نظر برسد! جهان ما به سوخت فسیلی معتاد شده و باید مداخله کنیم.

او سه حوزه «صلح و امنیت، بحران انرژی و بحران اقلیمی» را مواردی دانست که کشورهای جهان باید در مواجهه با آن متحد باشند. وی افزود: ما باید شرکت‌های سوخت‌ فسیلی و حامیان آن‌ها را پاسخگو کنیم.

گوترش تاکید کرد که مناقشه اوکراین نباید اجازه دهد که ما از بحران‌های دیگر جهانی مانند وضعیت افغانستان و میانمار غافل شویم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر اهمیت رهبری زنان تاکید کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir