رابرت مالی ایران را به حمله نظامی تهدید کرد
نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات معطوف نموده، تهدید کرد اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند

رابرت مالی: اگر لازم باشد به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ ای ایران متوسل می‌ شویم

مالی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی در «اندیشکده کارنگی»، گفت آمریکا روی مسائلی از ایران تمرکز دارد که برایش مفید باشد و در حال حاضر اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای ایران رخ ندهد، واشنگتن هم وقت خود را روی آن هدر نمی‌دهد.

وبگاه شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از وی نوشت که آمریکا هنوز هم به مسیر دیپلماسی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران پایبند است اما در بحبوحه اغتشاشات در ایران، توجه خود را از تلاش‌ها روی توافق هسته‌ای و تهران، به مسکو و جنگ اوکراین معطوف کرده است.

این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه بارها در مذاکرات وین به حصول توافق برای بازگشت به برجام «بسیار نزدیک»‌ شده بودند، اما اظهار داشت: «هر بار که ما نزدیک می‌شدیم، ایران درخواست‌های فرعی جدیدی مطرح می‌کرد که مذاکرات را از مسیر خارج می‌ساخت».

مالی درباره این ادعاهای خود توضیح داد: «این دقیقا نقطه‌ای بود که ما در ماه آگوست و اوایل سپتامبر در آن قرار داشتیم ولی از آن زمان تاکنون هیچ تحرکی انجام نشده است. هیچ اتفاقی درخصوص توافق هسته‌ای رخ نمی‌دهد، پس ما هم زمان خود را صرف آن نمی‌کنیم و وقتمان را برای هیچ چیز هدر نمی‌دهیم».

طبق این گزارش، وی در ادامه اظهاراتش گفت: «ما وقتمان را جایی صرف می‌کنیم که فایده داشته باشد، از جمله حمایت از اعتراضات در ایران و تلاش می‌کنیم که انتقال تسلیحات از تهران به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین را متوقف کنیم».

نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور سعی کرد جایگزین برجام را امتحان کند اما این کار جواب نداد، اضافه کرد: «ما به‌خاطر تلاش کردن، عذرخواهی نمی‌کنیم و هنوز هم سعی می‌کنیم هر کاری بتوانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام دهیم. ترجیح ما استفاده از دیپلماسی با ابزارهای فشار مخصوصا تحریم‌ها است. ولی اگر دیپلماسی شکست بخورد، تقریبا همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ایم».

به نوشته سی‌ان‌ان، مالی با تهدید ایران به حمله نظامی، مدعی شد: «همزمان که از دیگر ابزارها استفاده می‌کنیم، به‌عنوان آخرین راه، گزینه نظامی را در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اجرا می‌کنیم».

وی همچنین افزود: «اکنون کاری نیست که به‌دلیل مصلحت‌اندیشی ما نسبت به احتمال حصول توافق هسته‌ای در آینده، انجام ندهیم. ما دست خود را با این خوش‌بینی نمی‌بندیم که شاید روزی توافق حاصل شود».

این مقام آمریکایی پیش از این نیز با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com