طرح انگلیس علیه سپاه متوقف شد
روزنامه تایمز انگلیس روز پنجشنبه (۲فوریه/ گزارش داده لندن برنامه‌های خود برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کرده است

لندن برنامه‌های خود برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کرد

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه انگلیس از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران در نتیجه این اقدام ابراز نگرانی کرد. در حال حاضر وزیر کشور انگلیس یکی از وزیرانی است که از اعلام سپاه به عنوان سازمان اصطلاحاً تروریستی حمایت می‌کند.

منابع مطلع به روزنامه تایمز گفته‌اند که وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه لازم است کانال‌های ارتباطی با ایران باز باقی بمانند از قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی جلوگیری کرد.

مقام‌های وزارت خارجه انگلیس علاوه بر این تصریح کرده‌اند سپاه، بر خلاف «گروه‌های تروریستی» نهاد نظامی رسمی یک حکومت است.

یک منبع گفت: «مقام‌های وزارت خارجه نگرانی‌هایی واقعی درباره چنین اقدامی دارند چون می‌خواهند دسترسی‌شان را حفظ کنند. وزارت کشور و در سطحی وسیع‌تر، دولت از این اقدام (علیه سپاه حمایت می‌کنند. سپاه پاسداران بایستی تا الان در فهرست قرار گرفته بود، اما کل این فرایند روی یخ قرار گرفته است [به معنی اینکه به تأخیر افتاده است.]»

تایمز نوشته وزارت کشور امیدوار به نظر می‌رسد که این فهرست‌گذاری در نهایت اتفاق خواهد افتاد اما انتظار می‌رود این روند اگر نگوییم چندین ماه، چندین هفته به تأخیر بیفتد.»

یک مقام دولت انگلیس در این خصوص به روزنامه تایمز گفته است: «در حالی که دولت فهرست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی دارد ما درباره اینکه آیا یک سازمان خاص برای قرار گرفتن در فهرست تحت بررسی هست یا نیست اظهارنظر نمی‌کنیم.»

ماه پیش، در حالی که گزارش‌هایی از قصد دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران منتشر شده بود روزنامه ایندیپندنت گزارش داد یک نهاد نظارتی هشدار داده اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد.

در گزارش ایندیپندنت تصریح شده بود «جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داده اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده بود: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیا است و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیروهای دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این سوال که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیروهای دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود.

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، «منطق این خواهد بود که همه نیروهای دولتی از جمله نیروهای متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند». وی افزود «این که شبه‌نظامیان و افرادی را که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم یک چیز است اما به کار بردن واژه تروریست برای نهادهای دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردار هستند، کاملاً متفاوت است».

به نوشته این گزارش، زمانی که آمریکا سپاه را در سال ۲۰۱۹ «سازمان تروریستی» اعلام کرد، مدعی شد استفاده رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار حکومت‌داری، آن را اساساً از هر دولت دیگری متمایز می‌کند؛ اما به گفته هال، تعریف قانونی بریتانیا از تروریسم هیچ تمایزی قائل نیست. به گزارش این دیده‌بان، «مباحث مبنی بر این که سپاه پاسداران به طور ویژه شرور است یا برنامه اقدام آن به طور خاص مضر است، مبنایی تحت قانون تروریسم ندارد».


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com