برخی پرونده‌ های آژانس علیه ایران مختومه شد
بازرسان تحقیقات مرتبط با ذرات اورانیوم با منشا انسانی یافت شده در مریوان را بسته‌اند

بسته شدن برخی پرونده‌ های آژانس علیه ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند به آن دست یافته‌اند تصریح کرده میزان ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز بر اساس نسخه‌ای از این گزارش مدعی شده که آژانس در گزارش جدید خود تصریح کرده این نهاد بین‌المللی برخی از تجهیزات نظارتی که ایران سال گذشته دستور برچیده شدن آنها را صادر کرده بود مجدداً نصب کرده است.

از جمله تجهیزاتی که نصب شده‌اند دوربین‌های نظارتی سایتی در اصفهان هستند که در آن قطعات سانتریفیوژها ساخته می‌شوند.

علاوه بر این، در این گزارش محرمانه که برای کشورهای عضو شورای حکام آژانس اتمی صادر می‌شود تصریح شده تجهیزات نظارتی در دو مرکز اعلام‌شده غنی‌سازی نیز نصب شده‌اند.

در بخشی از گزارش آمده آژانس اتمی منتظر تعامل ایران برای رسیدگی به مسائل مختلف از جمله نصب تجهیزات نظارتی بیشتر  است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در روایت خود از این گزارش نوشته ایران دو مورد از درخواست‌های آژانس اتمی را اجابت کرده است.

در این گزارش تصریح شده توضیحات ایران درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی با ارزیابی‌های انجام‌شده توسط بازرسان این نهاد بین‌المللی ناهمخوان نبوده است.

در بخشی از گزارش آمده است: «آژانس به اطلاع ایران رساند که بعد از ارزیابی داده‌ها به این ارزیابی رسیده که اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران ناهمخوان نبوده است و آژانس در این مرحله سوالات بیشتری در این خصوص ندارد.»

در این گزارش همچنین تصریح شده که آژانس تحقیقات خود درباره کشف اورانیوم با منشا انسانی در مریوان را نیز بسته است. منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی بارها مدعی شده بودند که مریوان یکی از سایت‌های هسته‌ای مخفی ایران است که در جهت ساخت سلاح فعالیت می‌کند.

در این گزارش تصریح شده «یکی دیگر از کشورهای عضو» بین دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در این منطقه یک معدن اداره می‌کرده است. آسوشیتدپرس نوشته مشخص نیست کدام کشور عضو در اینجا درگیر چنین فعالیتی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران گفته بود که ذرات اورانیوم یافت‌شده ممکن است مربوط به «ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی» مورد استفاده معدن‌کاران در این سایت بوده باشد.  آژانس اتمی پاسخ ایران را یک «توضیح محتمل» خوانده است.

در این گزارش آمده است: «آژانس در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسئله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست.»

در گزارش آژانس تصریح شده تا تاریخ ۱۳ مه، میزان کل ذخایر اورانیوم ایران ۴۷۴۴.۵ کیلوگرم است. از این میان، ۱۱۴.۱ اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد است.

آژانس اتمی در گزارش فصلی قبلی خود میزان ذخایر اورانیوم ایران را ۳۷۶۰ کیلوگرم برآورد کرده بود. در آن گزارش آمده بود از این میان، ۸۷.۵ کیلوگرم تا ۶۰ درصد غنی شده‌اند.

ساعاتی قبل‌تر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع اوکراین درباره رایزنی‌های این نهاد با ایران درباره سه مکان ادعایی نیز اظهارنظر کرده بود.

خبرنگار شبکه الجزیره در این نشست خبری از گروسی سوال کرد: «درباره ایران آیا شما به هیچ توافقی درباره سه سایت هسته‌ای که تحت تحقیقات شما قرار داشته است، رسیده‌اید؟ گزارش‌هایی از ایران منتشر شده که توافقی حاصل شده و تحقیقات درباره دو سایت پایان یافته و برای سایت سوم هم توافق شده که آن را مورد نظارت قرار داده شود».

اشاره خبرنگار الجزیره به این خبر بود که روز گذشته منتشر شد و از بسته شدن پرونده یکی از سه مکان ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

طبق این گزارش،  با بهبود تعاملات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات انجام شده در ماه‌‌های اخیر بعد از سفر اسفند سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، پرونده مربوط به یکی از مکان‌های ادعایی آژانس - آباده - حل و فصل شده و بر این اساس سؤالات آژانس در مورد یکی از سه مکان ادعایی مطرح شده پایان می‌یابد. از سوی دیگر ادعای مطرح شده در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد نیز در پی توضیحات ارائه شده از سوی ایران حل شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چهارمین بار در دولت سیزدهم و یک سال بعد از آخرین سفرش به تهران، ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ و در پاسخ به دعوت محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور انجام سفری دو روزه به تهران آمده بود.

مدیرکل آژانس شنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با محمد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره سه مکان ادعایی قرار است به نتیجه برسیم؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند. الان به خودمان زنگ تفریح دادیم که با شما صحبت کنیم و بعد سراغ کارمان برویم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com