بیانیه اجلاس ناتو درباره روسیه، اوکراین و ایران
در بیانیه اجلاس سران ناتو آمده که کشورهای عضو به همکاری نزدیک خود برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات روسیه ادامه خواهند داد

اجلاس ناتو درباره روسیه، اوکراین و ایران بیانیه ای صادر کرد

سران ناتو دیروز سه‌شنبه پس از پایان اجلاس ویلنیوس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «آینده اوکراین در ناتو است و ما مجددا در این اجلاس بر تعهد خود در سال ۲۰۰۸ در بخارست مبنی بر اینکه اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد، تأکید کردیم».

سران ناتو در بیانیه خود تأکید کردند که «ما به طور منظم پیشرفت اوکراین را ارزیابی خواهیم کرد و از اصلاحات آن حمایت خواهیم کرد که این کشور را به سمت عضویت در ناتو هدایت می کند».

در ادامه بیانیه آمده است: «کشورهای عضو به همکاری نزدیک خود برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات روسیه ادامه خواهند داد. ما نه به دنبال مقابله با روسیه هستیم و نه تهدیدی برای آن محسوب می‌شویم، اما سیاست‌ها و اقدامات خصمانه‌اش آن را به شریکی برای ما تبدیل نمی‌کند».

سران ناتو افزودند: «ما آماده‌ایم کانال های ارتباطی با مسکو را برای کاهش خطرات، جلوگیری از تشدید تنش و افزایش شفافیت حفظ کنیم».

در بیانیه اجلاس ویلنیوس همچنین آمده است: «روسیه بزرگترین تهدید مستقیم برای امنیت متحدان ناتو و صلح در منطقه یورو آتلانتیک است».

در بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو همچنین از ایران خواسته شد تا «تعهدات قانونی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تعهدات سیاسی خود در ارتباط با عدم اشاعه هسته‌ای را بدون تاخیر انجام دهد».

سران ناتو در بیانیه خود اظهار کردند که «نیروهای هسته‌ای استراتژیک ما، به‌ویژه نیروهای آمریکایی، ضامن امنیت هستند و ما اعتبار و اثربخشی بازدارندگی هسته‌ای خود را تضمین خواهیم کرد».

در این بیانیه تأکید شده که «هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه این ائتلاف اساسا ماهیت درگیری را تغییر می‌دهد».

در بیانیه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس همچنین بر ضرورت مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن برای دفاع مشترک تأکید و تروریسم بدون قید و شرط رد و با شدیدترین لحن محکوم شد.

در بیانیه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس توافق دیروز استولتنبرگ، اردوغان و کریسترسون به ترتیب دبیرکل ناتو، رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر سوئد در مورد عضویت سوئد در ناتو مورد استقبال قرار گرفت.

در بیانیه اجلاس ناتو بر حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای با هدف حفظ امنیت، ایمنی و آزادی دریانوردی در دریای سیاه از طریق کنوانسیون تنگه مونترو نیز تأکید شده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir