نگرانی اتحادیه اروپا از همکاری ایران و روسیه
یک رسانه انگلیسی با ادعای رویت سندی مربوط به دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپا، مدعی شد که سران کشور‌های اروپایی نگران گزارش‌ها درباره احتمال عرضه موشک‌‎های بالستیک توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند

نگرانی سران کشور‌های اروپایی از همکاری ایران و روسیه

طبق یک پیش‌نویس دستورکار نشست هفته آتی اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی قرار است در پی گزارش‌هایی که در آن ادعا شده است تهران ممکن است به روسیه موشک‌های بالستیک عرضه کند، اقداماتی تازه علیه ایران را بررسی کنند.

خبرگزاری رویترز با ادعای این که این سند را رویت کرده است، به آن استناد کرده و نوشت: شورای اروپا از کشور‌های طرف سوم می‌خواهد که فورا، پشتیبانی نظامی از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند.

در این پیش‌نویس که مربوط به نشست اتحادیه اروپا در ۲۱ تا ۲۲ (۲ تا ۳ فروردین) مارس همچنین اشاره شد که «گزارش‌ها درباره احتمال انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین بسیار نگران‌کننده است.»

همچنین در این سند آمده است: اتحادیه اروپا آماده پاسخ سریع و هماهنگ با شرکای بین‌المللی برای انجام دادن اقدامات قابل‌توجه جدید علیه ایران است.

همچنین طبق این پیش‌نویس، رهبران کشور‌های اروپایی از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از کمیسیون اروپا درخواست خواهند کرد تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس، کره شمالی و ایران آماده کند.

فرانسه، آلمان و انگلیس در سپتامبر گذشته، اعلام کردند که تحریم‌های سازمان ملل در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک را علیه ایران حفظ می‌کنند که طبق توافق هسته‌ای، تاریخ آن به پایان رسید.

خبرگزاری رویترز در حالی این مطلب را درباره دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپا منتشر کرده است که مدتی قبل، با نقل قول از ۶ منبع مطلع مدعی شده بود ایران حدود ۴۰۰ موشک بالستیک به روسیه فرستاده است و تحویل آن‌ها، احتمالا، در ژانویه ۲۰۲۴ و در پی مذاکرات میان تهران و مسکو انجام شد.

اما در هفته اول اسفندماه، «کایرلو بودانوف» رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین ادعا‌های غرب درباره انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و تاکید کرد که این اطلاعات واقعیت ندارند.

بودانوف در این باره گفته بود که «آن‌ها (موشک‌های ایرانی) آن‌جا نیستند. هیچ یک از این‌ها با واقعیت مطابقت ندارد.»

پیشتر، ایران ادعا‌های غرب مبنی بر تحویل پهپاد‌ها و موشک‌ها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و گفته بود همکاری‌های نظامی با روسیه، بدون ارتباط با جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه انجام می‌شود.

ایران بار‌ها تاکید کرده است برخلاف غرب که آشکارا به مداخله نظامی در جنگ اوکراین می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین حمایت نکرده و جنگ را راهکار حل‌وفصل این مناقشه نمی‌داند و آماده میانجیگری میان طرفین برای دست یافتن به یک راهکار صلح‌آمیز است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در یکی از نشست‌های خبری اخیر کاخ سفید اذعان کرد که واشنگتن تا آن موقع، موفق به تایید انتقال موشک‌های بالیستیک از تهران به مسکو نبوده است.



گردآوریک گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir