گوهر خیراندیش
گاهی ما در کویر و سرمای صفردرجه مشغول بازی هستیم در حالی‌که عشایر حتی آن موقع به حیواناتشان هم اجازه بیرون آمدن نمی‌دهند...

گوهر خیراندیش از سبک زندگی و عادت های غذایی اش می‌گوید

گوهر خیراندیش، یکی از بازیگرانی که سال‌هاست در عرصه هنر فعالیت می‌کند و کمتر کسی است که او را نشناسد. این هنرپیشه شیرازی، اول شهریور ۱۳۳۳ به دنیا آمد و فعالیت هنری‌اش را بعد از آشنایی با همسرش، جمشید اسماعیل‌خانی آغاز کرد. او لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دارد و این روزها مشغول بازی در یکی از سریال‌های مناسبتی ماه رمضان است. با خیراندیش درمورد سبک زندگی، رژیم غذایی‌ و عاد‌ت‌های مربوط به سلامتی‌اش گفت‌وگو کرده‌ایم.

سخت‌ترین شغل دنیا
قبل از هر چیزی قرار است درباره سختی‌هایی که شغل بازیگری دارد بپرسیم. خیراندیش بازیگری را سخت‌ترین شغل دنیا می‌داند: «گاهی نقشی که قرار است آن را ایفا کنیم باعث می‌شود مشکلات زیادی از نظر جسمی و روحی برایمان ایجاد شود. شما فکر کنید در بهترین لحظاتی که در طول روز دارید، باید بدترین نقش را ایفا کنید یا برعکس. در موقعیت‌هایی که همسرم را از دست داده بودم، مادرم فوت کرده بود و فرزندم در بیمارستان بستری بود، مجبور بودم در یک فیلم قهقهه بزنم. من به عنوان بازیگر باید فشار زیادی روی خودم می‌آورم تا همه آن مشکلات را فراموش کنم و بخندم. گاهی پر از شادی هستی و باید در فیلم برای مرگ کسی گریه کنی و... . تمام این کارها را هم باید طوری انجام بدهیم که باورپذیر از آب دربیاید. ما در مقابل شغل‌مان مسوولیت داریم. باید طوری نقش بازی کنیم که مردم آن را باور کنند و مهم نیست در آن لحظه چه احساسی داریم. آنها فقط تصویر ما را در قالبی که هستیم می‌بینند و برایشان مهم است.»

یکی از مشکلات بازیگری که خیراندیش درباره آن صحبت می‌کند بیماری‌هایی است که در طول فیلم‌برداری و شرایط سخت پیش می‌آید: «زمانی که عوامل مشغول ضبط پلان‌ها هستند، من به عنوان بازیگر مجبور هستم در برف و باران و زیر نور ‌مستقیم آفتاب بازی‌‌ام را انجام بدهم و همه اینها باعث بیماری می‌شود. باور کنید گاهی ما در کویر و سرمای صفردرجه مشغول بازی هستیم در حالی‌که عشایر حتی آن موقع به حیواناتشان هم اجازه بیرون آمدن نمی‌دهند. زمانی که سریال روزی روزگاری ضبط می‌شد ما باید با لباس‌های شلیته‌ای که به تن داشتیم زیر باران راه می‌رفتیم. وقتی پلان تمام می‌شد تمام لباس‌های خیس‌مان در سرما یخ زده بود. آنجا برای کلیه من مشکل به‌وجود آمد و مجبور شدم جراحی انجام بدهم.» علاوه بر مشکلات و بیماری‌های جسمی، مشکلات روحی هم برای بازیگران پیش می‌آید: «از درد قلب، کلیه و معده که بگذریم، گاهی دوست دارم واقعا تنها باشم، در خیابان راه بروم، روی نیمکت‌ پارک بنشینم و بستنی‌ام را گاز بزنم اما متأسفانه به دلیل شغلی که داریم این امکان برای ما وجود ندارد. ما نمی‌توانیم خلوتی که حق انسان‌هاست را داشته باشیم و این آزاردهنده است.»
 
نیمه پر لیوان
البته بازیگری فقط روی سلامتی بازیگران تاثیر منفی ندارد. این شغل مزایای خاص خودش را هم برای آنها دارد چرا که یک بازیگر به تماشاگران متعهد است: «من نباید به جسمم آسیب بزنم و درگیر مسائل حاشیه‌ای شوم. همه این احتیاط‌ها باعث می‌شود من جسم سالم‌تری داشته باشم. یکی از کارهایی که بازیگر برای بهبود کارش انجام می‌دهد، حرکات ورزشی برای نرم شدن بدن است. اگر ما هر روز تمرین بدنی نداشته باشیم نمی‌توانیم خوب بازی کنیم.»
 
ورزش از جوانی
وقتی بحث تمرینات بدنی و حرکات ورزشی به میان می‌آید، خیراندیش یاد سال‌ها قبل می‌افتد؛ زمانی که با مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان آشنا شد و هر دو با هم ورزش می‌کردند: «دوران جوانی که با همسرم آشنا شدم بسکتبالیست بودم و جمشید هم مربی والیبال بود. آن زمان یک تیم والیبال درست کردیم و مسابقات زیادی دادیم. من تنیس روی میز هم بازی می‌کردم. آن زمان فعالیتم بیشتر بود اما الان به دلیل اینکه بیشتر مشغول کار هستم نمی‌توانم مثل قبل ورزش کنم. اما ورزش را ترک نکرده‌ام. یک تردمیل خریده‌ام و گذاشته‌ام وسط پذیرایی جلوی تلویزیون. کفش‌ها و لباس‌های ورزشی‌ام را کنار آن گذاشته‌ام. هر وقت بتوانم ورزش می‌کنم. من در کلاس‌هایی که بازیگری تدریس می‌کنم، عادت دارم چند دقیقه اول را با بچه‌ها بیان و بدن کار کنم و برای همین خودم باید آماده باشم.»
 
مهره‌های آسیب‌دیده کمر
سال گذشته بود که خبر جراحی کمر گوهر خیراندیش روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت. او درباره جراحی کمرش می‌گوید: «سر یکی از کارها بودم که افتادم و دوازدهمین مهره کمرم آسیب دید. مدت زیادی یک نیم‌تنه فلزی تنم بود و پزشکان اعلام کرده بودند عمل بسیار سختی باید انجام دهم. باید قفسه‌ سینه‌ام را باز کنند و مهره‌ام را ترمیم کنند. این عمل سنگین بود، برای همین ترجیح دادم راه حل دیگری پیدا کنم. رفتم آمریکا و آنها با یک عمل چند دقیقه‌ای مهره‌ام را فیکس کردند تا مشکل نخاعی برایم به‌وجود نیاید. الان هم حالم خیلی خوب است اما تنظیمات تردمیل را اصلا روی شیب نمی‌گذارم چون نباید به کمرم فشار بیاورم.»
 
خداحافظی با نمک، شیرینی و چربی
از گوهر خیراندیش درمورد رژیم و عادت‌های غذایی او و خانواده‌اش می‌پرسیم؛ عادت‌هایی که این روزها به دوستان و اقوام هم سرایت کرده است. خیراندیش می‌گوید آنها عادت به «سالم‌خوری» دارند: «سال‌های زیادی است که به این نتیجه رسیده‌ایم که شیرینی، نمک و چربی را از زندگی‌مان حذف کنیم. گوشت قرمز اصلا نمی‌خوریم اما ممکن است گاهی ماهی و فیله مرغ مصرف کنیم. سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی، مواد غذایی‌ای است که در خانه ما استفاده می‌شود. سبزیجاتی را که به عنوان وعده‌های غذایی استفاده می‌کنیم زیاد نمی‌پزیم و آن را با چاشنی‌هایی مثل لیموی تازه، آب نارنج و روغن زیتون می‌خوریم.»
 
خبری از دکتر نیست
خیراندیش اهل دکتر رفتن و چکاپ نیست: «من از زمانی که جوان بودم کلسترولم بالا بود؛ به‌جز این مشکل در حال حاضر نیازی به پزشک و آزمایش ندارم. چربی و مشکلات دیگرم را با مصرف غذاهای سالم به صفر رسانده‌ام و این یکی از بهترین مزایای مصرف این‌گونه غذاهاست. به‌جز اینها برای دور شدن استرس‌هایی که در کار پیش می‌آید، از عرقیات استفاده می‌کنم. من شیرازی هستم و خانه‌ام درست مثل عطاری‌هاست؛ هر عرق و داروی گیاهی که بخواهید در آنجا پیدا می‌شود.»
 
ترک عادت‌های بد غذایی
این خانم بازیگر عادات بد غذایی‌اش را مدتی است ترک کرده: «من همیشه قره‌قوروت می‌خوردم چون فکر می‌کردم این ماده پر از کلسیم است. اما بعد از اینکه فهمیدم قره‌قوروت مفید نیست دیگر نمی‌خورم. البته، از روغن هسته انگور و کنجد هم زیاد استفاده می‌کردم که متوجه شدم این مواد قدرت اکسید شدن بالایی ندارند و برای طبخ مناسب نیستند برای همین زمانی که موادم را در ظرف‌های چدنی و استیل می‌ریزم با یک قاشق روغن زیتون یا آب پرتقال ترش به غذا طعم می‌دهم».
 
کلی طعم دلپذیر
خیراندیش همیشه وقتی سر صحنه‌ فیلم‌برداری است مقداری خوراکی سالم همراه خودش دارد: «غذایی که گروه پخش می‌کند را مصرف نمی‌کنم چون معمولا پر از چربی و مواد مضر است. همیشه از خانه مقداری از مواد بخارپز شده برای ناهار و شام می‌برم. اگر اینها را با خودم سرکار نبرم نان سیاه یا تست با ماست می‌خورم؛ از همه چیز هم سالم‌تر است.»
 
اذیت می‌شوم...
زمانی که گفت‌وگویمان رو به پایان است، خیراندیش می‌گوید: «در تمام دنیا همه هشت ساعت کار می‌کنند اما در ایران ما 18 تا 19 ساعت کار می‌کنیم. بی‌خوابی یکی از بدترین مشکلات حرفه بازیگری است. خستگی باعث دلزدگی از کارم می‌شود. فرسوده شده‌ام. همین روزها از بازیگری خداحافظی می‌کنم.»

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrimags.com