«تئاتر درمانی» با عروسک و استقبال خوب در ایران
در بیشتر نقاط جهان، زمانی که بچه ها به سن خاصی می رسند، بزرگ تر ها عروسک را از آن ها می گیرند؛ در حالی که نباید این گونه باشد و نباید بگذاریم این ارتباط قطع شود.

کارگاه آموزشی "تئاتر درمانی با عروسک"، به سرپرستی ایرج محمدی و زیرنظر باربارا شیل، از روز گذشته، 1 بهمن ماه، در قالب سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار و با استقبال خوب شرکت کنندگان مواجه شده است.

ایرج محمدی، سرپرست کارگاه آموزشی "تئاتر درمانی با عروسک"، در گفت و گویی با اعلام این خبر گفت: در هر جلسه از این کارگاه آموزشی، که برای راحتی بانوان و آقایان شرکت کننده به صورت مجزا برگزار می شود، یک مبحث جدید مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به شیوه تئاتر درمانی با عروسک اظهار کرد: درمان با عروسک بیشتر برای کودکانی صورت می گیرد که با مشکل ذهنی و گفتاری مواجه اند. همچنین این شیوه برای کسانی که افسردگی و روحیه ضعیفی دارند و یا در پرورشگاه زندگی می کنند، نیز به کار می رود.

محمدی در ادامه تشریح کرد: در این شیوه یا عروسک ها را خود بچه ها می سازند و یا یک عروسک در اختیارشان قرار می گیرد تا راحت و آزاد با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع عروسک، کودک درون افراد محسوب می شود که فارغ از مسائل مادی و دنیایی است.

وی با بیان اینکه این درمان با عروسک در میان بزرگسالان نیز اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: البته این شیوه بیشتر برای کودکان و خردسالان به کار می رود و در این کارگاه هم بیشتر کودکان و خردسالان مطرح اند، زیرا همه ما از بچگی با عروسک ارتباط داشته ایم و غم ها و شادی هایمان را با عروسک هایمان قسمت کرده ایم. در بیشتر نقاط جهان، زمانی که بچه ها به سن خاصی می رسند، بزرگ تر ها عروسک را از آن ها می گیرند؛ در حالی که نباید این گونه باشد و نباید بگذاریم این ارتباط قطع شود.

ایرج محمدی، از اساتید رشته نمایش عروسکی، در ادامه با اشاره به اینکه استقبال شرکت کنندگان بسیار خوب بوده است، بیان کرد: 67 نفر از میان بانوان ثبت نام کرده بودند که به دلیل ظرفیت محدود، 15 نفر را انتخاب کرده ایم. این کارگاه آموزشی، که از ساعت 10 تا 12:30 ویژه خانم ها و 14 تا 16 هم برای آقایان تشکیل می شود، قرار بود طی 15 جلسه برگزار شود، اما فقط در چهار جلسه برپا خواهد شد.

باربارا شیل از فعالان یونیماست که تخصص اصلی اش نمایش درمانی با عروسک است. وی از پایه گذاران انجمن تئاتر درمانی با عروسک در آلمان است که تاکنون در کشورهای بسیار زیادی کارگاه آموزشی برگزار کرده است.

گفتنی است، کارگاه آموزشی "تئاتر درمانی با عروسک" تا چهارشنبه، 4 بهمن ماه، در دانشکده سینما تئاتر برپا می‌شود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: theater.ir



 مطالب پیشنهادی:
تعجب نکنید، اینجا همان طاق بستان است + عکس
دعواهای حاتمی‌کیا و عرب‌نیا در «چ» بر سر چ بود؟
همه سریال‌های جدیدی که این ماه پخش می‌شوند
مجسمه‌های ساده و اعجاب برانگیز «ریچارد سرا»
گزارش تصویری: تشییع همایون خرم با همراهی و آواز بزرگان موسیقی