بازیگران و هنرمندانی که پارکینسون داشتند!
شهرت‌اش به علت زیبایی‌اش و ایفای نقش در قهرمانان زن واقعی زندگی انگلیسی بوده است. او عاشق تئاتر بود تا حدی که وقتی واقعا در فیلم‌های سینمایی...

مشاهیر مبتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون توصیف شد. او نام این بیماری را «فلج‌لرزان» نامید که امروزه آن را تحت‌عنوان بیماری پارکینسون می‌شناسند. بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن‌تر است که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی، لرزش و از دست رفتن مهارت‌های حرکتی است. این اختلال هنگامی رخ می‌دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلان عصبی در مغز) را از دست می‌دهند...

 اما اینکه این بیماری چه ربطی به صفحه چهره و رسانه دارد را در این بیابید که در ادامه اسامی هنرمندانی می‌آید که متاسفانه به این بیماری مبتلا بودند:

میشائیل چی فاکس

(متولد 9 جون 1961) بازیگر سینما و تلویزیون

از نقش‌های مشهوری که او بازی کرده است می‌توان به مارتی مک‌فلای در فیلم بازگشت به آینده و الکس پی لیتن در فیلم خانواده‌ تایز و مایک فلاهرتی در فیلم spin city اشاره کرد. فاکس در ادمنتن آلبرتای کانادا به دنیا آمد. او به همراه بازیگر مقابل‌اش در سریال کانادایی لئوومن در سال 1979 در سن 18سالگی برای دنبال کردن بازیگری به صورت حرفه‌ای به شهر لس‌آنجلس نقل مکان کرد. در سال 1991 معلوم شد فاکس به بیماری پارکینسون مبتلا شده است و در سال 1998 ابتلا به بیماری‌اش برای طرفداران‌اش آشکار شد. در سال 2000 با بدتر شدن علایم بیماری‌‌اش خود را از حرفه‌ بازیگری بازنشسته کرد.

جیمز دوهان مونتکمری

3 مارچ 1960 تا 20 جولای 2005 بازیگر کانادایی و دوبلر

مشهورترین بازی‌اش در نقش اسکاتی در تلویزیون و مجموعه فیلم استار ترک است. به دنبال موفقیت‌اش در استار ترک او درآمد و شهرت‌اش بین طرفداران‌اش را با حضور در جمع‌های عمومی تضیمن کرد. علاوه بر بازی در نقش اسکاتی او دوبله خیلی از صداهای بازیگرهای مهمان در سری فیلم‌ استارترک را انجام داده است از جمله: مارگون در «بازگشت به خدا»، ام فایو در «کامپیوتر نهایی» و اراسل در «برای دنیایی که پوچ است ومن آسمان را لمس کرده‌ام». دوهان از بیماری‌های پارکینسون و دیابت و التهاب بافت لنفی رنج می‌برد و در سال 2004 هم معلوم شد که به بیماری آلزایمر مبتلا شده است.
 

دبورا کر

(30 سپتامبر 1921 تا 10 اکتبر 2007) بازیگر

او جایزه ساراسیدنز را برای بازی‌اش در نقش «چایی و هم‌دردی» دریافت کرده و جایزه گلدن گلاب را برای فیلم «شاه و من». همچنین او دریافت‌کننده جایزه‌های افتخاری از آکادمی بافتا و فستیوال فیلم کن بوده است. اولین بازی‌اش را در فیلم‌ انگلیسی «قاچاق» در سال 1940 انجام داده است و در سری فیلم‌های دیگری نیز مثل: قلعه هاتر (1942) در مقابل روبرت نیوتن و جیمز ماسن ایفای نقش کرده است. او از سال 1992 تا زمان مرگ‌اش به علت بیماری پارکینسون حامی جامعه هوای پاک و دوستدار طبیعت بود.
 

جرج روی هیل

(20 دسامبر 1921تا 27 دسامبر 2002) نویسنده و بازیگر

او سال‌های سال تنها کارگردانی بود که دو فیلم‌‌اش در فهرست 10 فیلم اول پرفروش دنیا بود. در سال 1964 فیلم‌های «پتیر یلرز» و «جهان هنری اورینت هیل. او را در هالیوود بسیار مطرح کرد ولی فیلم «هاوایی» در سال 1966 برای او یک شکست بود. اگر چه او با ساخت فیلم‌های موفق دیگری دوباره شهرت‌اش را به دست آورد. جرج سرانجام به علت مسایلی که بیماری پارکینسون برای او ایجاد کرده بود دست از کار کشید و سال 2002 در خانه درگذشت.

والتر لرد

(8 اکتبر 1917 تا 19 می 2004) نویسنده

شهرتش به علت فیلم مستندش «شبی برای یادآوری» درباره غرق شدن کشتی تایتانیک بوده است. لرد 12 جلد کتاب موفق نوشته بود ولی بیشترین شهرت‌اش برای فروش خارق‌العاده کتاب «شبی برای یادآوری» در سال 1955 درباره غرق شدن کشتی تایتانیک بود. لرد برای تهیه این کتاب، داستان‌های 60 نفر از نجات یافته‌های این کشتی را جمع‌آوری کرده است. او هم از بیماری پارکینسون رنج می‌برد.

آنانیگل

(20 اکتبر 1904 تا 3 جون 1986) بازیگر سینما و خواننده

شهرت‌اش به علت زیبایی‌اش و ایفای نقش در قهرمانان زن واقعی زندگی انگلیسی بوده است. او عاشق تئاتر بود تا حدی که وقتی واقعا در فیلم‌های سینمایی موفق بود هنوز بر صحنه‌های تئاتر فعالیت می‌کرد. بازی‌های او در انگلیس مورد توجه هالیوود قرار گرفت و او برای بازی در اولین فیلم آمریکایی‌اش به آمریکا رفت. او در میانسالی دچار بیماری‌ پارکینسون شد.

اردشیر محصص و پارکینسون

اردشیر محصص، کاریکاتوریست و طراح هم مبتلا به بیماری پارکینسون بود. این هنرمند پرآوازه ایرانی 18 شهریور 1317 از مادری ‌شاعر و پدری قاضی‌ در رشت به دنیا آمد. اردشیر 3 ساله بود که به همراه‌ برادر بزرگ‌ترش‌ به تماشای‌ سریال‌ مشهور «بلای جان نازی‌ها» رفته بود، زمانی‌ که ‌از سینما برگشت در منزل‌ از او درباره‌ داستان فیلم‌ سوالاتی کردند و چون او نمی‌توانست ماجرای‌ فیلم‌ را شرح دهد آنچه‌ را دیده بود روی‌ کاغذ طراحی کرد. این‌ اولین طراحی محصص بود و آغاز راهی‌ که بعدها او را به مشهورترین طراحان ایران‌ و جهان مبدل ساخت‌. او بعد از تحمل یك دوره بیماری پاركینسون، 18 مهر 1387 در نیویورک درگذشت البته علت مرگ او سكته قلبی اعلام شد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: salamatiran.com