10 اقتباس سینمایی از معروفترین شاهكارهای دنیای ادبیات!
نكته‌ی جالب در مورد این اثر این است كه همه اقتباس كوبریك از این رمان را یك شاهكار می‌خوانند،‌ اما كینگ از این فیلم متنفر است. دلیلی اصلی.....

وقتی كارگردان‌ های سینما مجذوب شاهكارهای ادبی می‌شوند

بسیاری از ما لحظه‌هایی فراموش‌نشدنی در طول عمرمان را با خواندن شاهكاری ادبی تجربه كرده‌ایم، رمان‌هایی كه با گذشت چندین دهه همچنان خوانندگان سراسر دنیا را با خود همراه می‌كنند، اما كارگردانان خوش‌قریحه‌ای بوده‌اند و هستند كه تصمیم می‌گیرند جان تازه‌ای به شخصیت‌های ادبی ببخشند و آن‌ها را به دنیای تصویر دعوت كنند؛ و چه شیرین است كه شاهكاری ادبی در عرصه‌ی هنر هفتم نیز خوش بدرخشد و به فیلمی ماندگار بدل شود.

 10 اقتباس سینمایی از معروفترین شاهكارهای دنیای ادبیات را در این گزارش معرفی می‌كند

«غرور و تعصب»

«جین آستین» یكی از رمان‌نویسان بزرگی است كه آثارش بارها مورد اقتباس قرار گرفته است. «غرور و تعصب» شاهكار كلاسیك این نویسنده‌ی انگلیسی است كه تاكنون چندین‌بار از روی آن فیلمسازی شده است. آستین «غرور و تعصب» را در سن 21 سالگی به نگارش درآورد، اما چاپ آن تا سال 1813 طول كشید.

معروفترین اقتباس این رمان در سال 2005 توسط «جو رایت» كارگردانی شد. «كایرا ناتیلی» و «متیو مك‌فارن» ستارگانی بودند كه در این فیلم ایفای نقش كردند. ناتیلی برای بازی در نقش «الیزابت» در این فیلم، نامزدی جایزه‌ی اسكار را به دست آورد. در سال 2004 هم سینمای بالیوود فیلمی را با عنوان «عروس و تعصب» با بازی «آیشوریا رای» از روی این اثر ادبی به روی پرده برد.«غرور و تعصب» همچنین بارها در تلویزیون مورد اقتباس قرار گرفته است كه «كالین فرث» در یكی از معروفترین آن‌ها نقش‌آفرینی كرده است. «آلدوس ماكسلی» نیز در سال 1640 فیلمنامه‌ای را براساس رمان آستین به نگارش درآورد. این فیلم توسط «رابرت اس. لونارد» كارگردانی شد.

«درخشش»

«درخشش» نام كتابی است كه دو تن از بزرگان دنیای ادبیات و سینما را به هم پیوند می‌دهد. این رمان یكی از معروفترین آثار «استفان كینگ» جنایی‌نویس سرشناس آمریكایی است كه دستمایه‌ی فیلم موفق «استنلی كوبریك» شد. كینگ رمان ترسناكش را در سال 1977 به نگارش درآورد. وی نام كتابش را از آهنگ «كارمای آنی» جان لنون الهام گرفت.

«درخشش» رمانی پرفروش بود كه موقعیت كینگ را به عنوان یك نویسنده‌ی موفق تثبیت كرد. این كتاب در سال 1980 توسط كوبریك به دنیای سینما معرفی شد. نكته‌ی جالب در مورد این اثر این است كه همه اقتباس كوبریك از این رمان را یك شاهكار می‌خوانند،‌ اما كینگ از این فیلم متنفر است. دلیلی اصلی نارضایتی كینگ انتخاب «جك نیكلسون» به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم بوده است.

«لولیتا»

به نظر می‌رسد استنلی كوبریك یكی از كارگردانانی خوش قریحه‌ای است كه به اقتباس‌های ادبی علاقه‌ی وافری دارد. یكی دیگر از كارهای این فیلمساز سرشناس از روی شاهكار «ولادمیر ناباكوف»، ‌«لولیتا» ساخته شده است. ناگفته نماند كه جز كوبریك‌، «آدریان لین» نیز فیلمی را براساس این رمان كلاسیك به روی پرده برده است.

كوبریك در سال 1962 فیلم معروف خود را براساس رمان «لولیتا» ساخت. لین نیز در سال 1997 اقتباسی سینمایی از این رمان را به روی پرده برد. ناباكوف این رمان‌نویس بزرگ روس، شاهكار خود را در سال 1955 به زبان انگلیسی به نگارش درآورد. این رمان در سال 1955 در پاریس و سپس در سال 1958 در نیویورك به چاپ رسید.

«ارباب حلقه‌ ها»

یكی از موفق‌ترین مجموعه‌ فیلم‌هایی كه طی سال‌های اخیر در سینماهای جهان درخشیده است‌، براساس یك اثر ادبی موفق ساخته شده است. «جی. آر. آر. تالكین» سه‌گانه‌ای تخیلی و حماسی را به نام «ارباب حلقه‌ها» طی 12 سال به نگارش درآورد كه «پیتر جكسون» آن را به صورت یك سه‌گانه‌ی سینمایی به دنیای سینما معرفی كرد.

تالكین رمان‌هایش را بین سال‌های 1937 و 1949 به نگارش درآورد. «ارباب حلقه‌ها» از آن زمان تاكنون بارها تجدید چاپ و به زبان‌های زیادی ترجمه شده است. شاهكار تالكین هم‌اكنون یكی از مشهورترین كتاب‌های ادبیات قرن بیست و یكم محسوب می‌شود.

تا امروز دو تولید سینمایی بر مبنای این داستان‌ها انجام شده‌، اما فیلم‌های سال 2001، 2002، 2003 جكسون معروفتر هستند. قطعا بهترین فیلم کارنامه‌ی جكسون فیلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» است. این فیلم با فروش ‌1/1 میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم جهان بعد از «آواتار» و «تایتانیک» محسوب می‌شود. این فیلم حتی در حیطه‌ی جوایز اسکار هم با «تایتانیک» به رقابت می‌پردازد. این فیلم در سال ‌2004 نامزد ‌11 جایزه اسکار بود که تمامی آن‌ها را گرفت.

«1984»

شاهكار «جورج اورول» دیگر رمانی است كه به دنیای سینما راه یافته است. اورول كتاب علمی ـ تخیلی پادآرمانشهری خود را در سال 1948 به نگارش درآورد و در آن كمونیسم و كل نظام‌های توتالیتر را زیر سوال برد. فیلم اقتباسی 1984 توسط «مایكل رادفورد» نویسندگی و كارگردانی شد و بازیگرانی چون «جان هرت» و «ریچارد برتون» در این فیلم انگلیسی هنرنمایی كردند.

 پدرخوانده

«ماریو پوزو» نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی‌ـ‌آمریكایی برنده‌ی دو جایزه‌ی اسكار در سال 1969 شاهكاری را به بازار كتاب معرفی كرد كه اقتباس سینمایی آن ماندگارترین نام در دنیای هنر هفتم شد. «فرانسین فورد كوپولا» كارگردان توانایی بود كه شهرتش را در سال 1972 با ساخت «پدرخوانده» به دست آورد. این اثر سینمایی درباره‌ی خانواده‌ی مافیایی است كه بازیگران سرشناسی چون «مارلون براندو»، «آل پاچینو»‌، «روبرت دووال» و ‌«دایان كیتن» در آن به نقشی‌آفرینی پرداختند.

این فیلم نامزد 11 جایزه‌ی اسكار بود كه موفق به كسب جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد (براندو) بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد و پنج جایزه‌ی اصلی «گلدن گلوب» را به دست آورد. پوزو انگیزه‌ی اصلی خود از نوشتن این رمان را كسب درآمد عنوان كرد.

«ربكا»

«ربكا» بهترین رمان «رافنه دو موریه» بانوی نویسنده‌ی انگلیسی است كه «آلفرد هیچكاك» را وسوسه كرد تا فیلمی را براساس آن به روی پرده ببرد. دو موریه در سال 1938 شاهكارش را منتشر كرد و هیچكاك دو سال بعد تریلر دراماتیك و روانشناختی خود را اكران كرد. «لارنس اولیویر»، «خوآن فونتین» و «جودیت اندرسون» در این فیلم هنرنمایی كردند.

«هری پاتر»

رولینگ از دیگر نویسندگانی است كه با قلم خود دنیای ادبیات و سینما را به لرزه درآورد. مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» هربار در زمان اكران ركورد فروش را می‌شكستند و اكنون یكی از تكرارناشدنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شوند. جوآن کتلین رولینگ‌ (متولد ‌1965 میلادی) كه بیش‌تر با نام جی. كی. رولینگ شناخته شده، نویسنده‌ی سری کتاب‌های «هری پاتر» به زبان انگلیسی است. اولین كتاب این مجموعه در سال ‌1997 به بازار آمد. رولینگ با فروش هشت میلیون و ‌300 هزارجلدی هفتمین كتاب «هری پاتر» در عرض ‌24 ساعت، ركوردی برای خود در صنعت چاپ بر جای گذاشت. این كتاب همچنین در ‌10 روز اول انتشارش به فروشی ‌11 میلیون و ‌500 هزارجلدی دست پیدا كرد، كه این نیز یك ركوردشكنی محسوب می‌شد. کتاب‌های «هری پاتر» شهرت جهانی پیدا کرد و جوایز بسیاری را به خود اختصاص داد.

او امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول «هری پاتر» را در سال ‌1999 به كمپانی «برادران وارنر» با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت. آخرین قسمت از سری فیلم‌های پرطرفدار «هری پاتر» در روز ‌30 تیرماه (برابر ‌21 جولای) به فروش جهانی ‌640 میلیون دلار رسید تا سری فیلم‌های «هری پاتر» با رسیدن به فروش هفت میلیارد دلار، پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه‌ی تاریخ سینمای جهان باشد كه بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم‌گیر یك میلیارد و ‌280 میلیون دلار هزینه شده است.

«كشتن مرغ مقلد»

«كشتن مرغ مقلد» نام رمانی از نل هارپر لی است كه جایزه‌ی «پولیتزر» را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد. این رمان با موضوع نژادپرستی در سال 1960 به نگارش درآمد. «كشتن مرغ مقلد» تاكنون بیش از 300 میلیون نسخه فروخته و به 40 زبان دنیا ترجمه شده است.

«رابرت مولیگان»
در سال 1962 فیلمی را به همین نام براساس رمان این نویسنده‌ی آمریكایی ساخت. «مری بدهم» و «گرگوری پك» نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا كردند. فیلم مولیگان در فهرست بهترین فیلم‌های آمریكایی تاریخ بیست و پنجمین مقام را از سوی موسسه‌ی فیلم آمریكا كسب كرد. در سال 2003 «آتیكوس فینچ» شخصیت اصلی داستان هارپر لی‌، بزرگترین قهرمان قرن بیستم شناخته شد. پك برای هنرنمایی در این فیلم جایزه‌ی اسكار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

«سكوت بره‌ها»

«توماس هریس» با نوشتن رمان «سكوت بره‌ها» سوژه‌ای هیجان‌انگیز و ناب را برای فیلم سینمایی «جاناتان رمی» به ارمغان آورد. وی این رمان برای اولین‌بار در سال 1988 به عنوان دنباله‌ی رمان «اژدهای سرخ» خود به نگارش درآورد. این دو رمان درباره‌ی یك قاتل سریالی آدمخوار به نام «هانیبال لكتر» است كه با استفاده از علم روانشناسی بر قربانیانش مسلط می‌شود.

به غیر از هفت جایزه‌ی اسكار بخش‌های بهترین فیلم، كارگردانی، نقش اول مرد و زن، فیلمنامه، صداگذاری و بهترین پایان، عوامل فیلم دمی جوایز معتبری چون بفتا و گلدن گلوب را به خاطر حضور در این فیلم دریافت كردند‌. «جودی فاستر» و «آنتونی هاپكینز» دو ستاره‌ای بودند كه در «سكوت بره‌ها» نقش‌آفرینی كردند.

 

بیشتر بدانید : 8 رمان که فیلم های خوبی از روی آن ها ساخته شد

بیشتر بدانید : از جان سخت تا بیمار انگلیسی: کتاب هایی که به فیلم های موفقی تبدیل شدند

بیشتر بدانید : رمان هایی که شاهکار سینمایی شدند

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir