هوگو
اولین فیلم مارتین اسکورسیزی در 12 سال اخیر که لئوناردو دی‌کاپریو در آن بازی نکرده است. آخرین فیلم اسکورسیزی بدون دی‌کاپریو «بیرون کشیدن مردگان» نام داشت که....
                                                         
ساخت و تولید «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی و برنده پنج جایزه اسکار با نکات جالب همراه بوده است.
 داستان «هوگو» درباره پسری 12 ساله است که در دهه 1930 در پاریس زندگی می‌کند. پدرش که تعمیرکار ماهری بوده می‌میرد اما هنرش به هوگو می‌رسد.

او در تعمیر وسایل مکانیکی کاربلد است و بسیار مستعد. پس از مرگ پدر، او به همراه عموی کله‌خرابش به ایستگاه راه‌آهن مرکزی پاریس می‌رود تا وردست عمویش در تنظیم ساعت عظیم آنجا باشد. عمو ناپدید می‌شود و هوگو سرگردان‌. آشنایی‌اش با دختری به نام ایزابل زندگی این پسر کوچک را دگرگون می‌کند. ایزابل کلیدی دارد که هوگو را به آخرین اختراع پدرش می‌رساند. اختراعی که رویا‌ساز است.
 
«هوگو» پارسال در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار برنده پنج جایزه بهترین فیلمبرداری، طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه، تدوین صوتی و میکس صدا شد و در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، طراحی لباس، موسیقی و تدوین هم نامزد اسکار بود.
 

اما فیلم نکته‌های جالبی دارد که اطلاع از آن خالی از لطف نیست:
 
1- اولین فیلم مارتین اسکورسیزی در 12 سال اخیر که لئوناردو دی‌کاپریو در آن بازی نکرده است. آخرین فیلم اسکورسیزی بدون دی‌کاپریو «بیرون کشیدن مردگان» نام داشت که نقش اصلی آن را نیکلاس کیج بازی می‌کرد.
 
2- اولین فیلم اسکورسیزی در 18 سال اخیر که درجه سنی آن PG است، به این معنا که تماشای فیلم برای عموم آزاد است، فقط همراهی والدین برای کودکان الزامی است.
 
3- جیمز کامرون، کارگردان «تایتانیک» و «آواتار» پس از تماشای فیلم، آن را «شاهکار» خواند و به اسکورسیزی گفت جدا از فیلم‌های خودش در این فیلم بهترین استفاده از فناوری سه‌بعدی شده است.
 

4- آدم آهنی فیلم از آدم آهنی‌های ساخت سال‌های 1768 و 1774 در سوییس الگوبرداری شده است. جالب است بدانید این آدم آهنی‌ها هنوز قابل استفاده هستند و می‌توانند طراحی‌هایی به پیچیدگی طراحی‌های فیلم بکشند.
 
5- در صحنه معرفی ایستگاه قطار بازیگرانی با گریم جیمز جویس (نویسنده بزرگ معاصر) و وینستن چرچیل دیده می‌شوند.
 
6- «هوگو» در کنار فیلم‌های «هنرمند»، «ماجراهای تن تن»، «نیمه‌شب در پاریس»، «گربه چکمه‌پوش» (براساس حکایتی فرانسوی) و «ظهور سیاره میمون‌ها» (براساس رمانی به همین نام نوشته پی‌یر بوله فرانسوی) و «یک گربه در پاریس» همگی فیلم‌هایی بودند که در یکی از رشته‌های جایزه اسکار نامزد بودند و همگی ربطی به کشور فرانسه و شهر پاریس داشتند.
 

7- اولین برخورد مارتین اسکورسیزی با قصه هوگو، هدیه تولدی بود که دخترش فرانچسکا به او داد. این هدیه یک جلد از کتاب «اختراع هوگو کاباره» نوشته برایان سلزنیک بود. فرانچسکا همچنین به پدرش پیشنهاد کرد فیلم را سه‌بعدی بسازد.
 
8- صحنه ورود قطار به ایستگاه اولین سکانسی بود که برای فیلمبرداری طراحی شد، در گرفتن این صحنه از 1000 رایانه و برنامه برای گرفتن تک‌تک نماها استفاده شده است.
 

9- بن کینگزلی در فیلم نقش ژرژ ملی‌یس (کارگردان بزرگ سینما که به شعبده‌باز سینما مشهور بود) را بازی می‌کند، اما او این شخصیت را براساس شخصیت خود مارتین اسکورسیزی طراحی کرده است. مارتین اسکورسیزی، خودش در نقش یک عکاس در فیلم حضوری کوتاه دارد.
 
10- رابرت ریچاردسن برای فیلمبرداری «هوگو» سومین جایزه اسکار خود را گرفت، او در کنار ویتوریو استورارو (فیلمبردار «آخرین امپراتور») تنها فیلمبرداران زنده و برنده سه جایزه اسکار هستند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
داستان سنگین‌ترین گریم دی کاپریو +عکس
بهترین لحظه های مراسم اسکار از آغاز تاکنون +عکس
بازیگرانی كه همه نقش‌هایشان روی پرده شبیه به هم است!
5 فیلم برتر هالیوود در مورد بارداری!! (+عکس)
ستاره‌ای که هراسی از ریسک کردن ندارد!