فرانسیس فورد کوپولا
او در کودکی دچار فلج اطفال شد. در روزهایی که در قرنطینه به سر می‌برد، تمرین خیمه‌شب‌بازی می‌کرد. از این نظر او شبیه مارتین اسکورسیزی است که در کودکی.....
                                                         
فرانسیس فورد کوپولا یکی از هفت کارگردانی است که برای یک فیلم برنده اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه شده است.
 فرانسیس فورد کوپولا در کارنامه بلندبالای خود چند اثر کلاسیک دارد؛ سه‌گانه «پدرخوانده»، «مکالمه»، «اینک آخرالزمان»، «دراکولای برام استوکر» و این اواخر «جوانی بدون جوانی».

کوپولا که متولد هفتم آوریل 1939 است، در 1971 برای فیلم «پاتن» برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال 1973 با «پدرخوانده» اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد. او در 1975 نیز با «پدرخوانده: قسمت 2» جوایز اسکار بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه اقتباسی را گرفت.

به مناسبت تولد او نگاهی انداختیم به نکته‌هایی ناگفته درمورد زندگی او و همچنین حرف‌هایش درمورد دیگر کارگردان‌ها و بازیگران سینما.
 
22 نکته درمورد فرانسیس فورد کوپولا
1. او در کودکی دچار فلج اطفال شد. در روزهایی که در قرنطینه به سر می‌برد، تمرین خیمه‌شب‌بازی می‌کرد. از این نظر او شبیه مارتین اسکورسیزی است که در کودکی چند باری دچار بیماری شدید شده بود.
 
2. پدر او کارمینه کوپولا آهنگساز و مادرش ایتالیا کوپولاست که در چندتا از فیلم‌های پسرش نقش کوتاه داشت.
 
3. او فارغ‌التحصیل سال 1967 رشته تهیه‌کنندگی سینما از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است.
 
4. او به همراه ماریو پوزو در حال نگارش فیلمنامه چهارمین قسمت «پدرخوانده» بود که روایتی از کودکی سانی، فردو و مایکل بود. پوزو در ژوئیه سال 1999 درگذشت و کوپولا هم پروژه را کنار گذاشت و اعلام کرد بدون دوستش نمی‌تواند این متن را تکمیل کند.
 

سرصحنه «پدرخوانده» از راست: جان کازال، آل پاچینو، کوپولا، مارلون براندو و جیمز کان
 
5. یکی از رقیب‌های اصلی کوپولا در جوایز اسکار و جشنواره فیلم کن باب فاسی، کارگردان مشهور «لنی» و «کاباره» بود. سال 1972 کوپولا برای «پدرخوانده» نامزد اسکار کارگردانی بود، اما رقابت را به فاسی برای فیلم «کاباره» واگذار کرد. سال 1974 فاسی برای فیلم «لنی» نامزد اسکار کارگردانی بود، اما او این بار رقابت را به کوپولا برای «پدرخوانده: قسمت دوم» واگذار کرد. فاسی با فیلم «All That Jazz» جایزه نخل طلای کن را به طور مشترک با آکی‌را کوروساوا با فیلم «کاگه‌موشا» به خانه برد. تهیه‌کننده این فیلم کوروساوا، جرج لوکاس و فرانسیس فورد کوپولا بودند.
 
6. در کودکی عاشق جین پاول، بازیگر معروف سینما بود و عکس‌های او را به دیوار اتاقش چسبانده بود، وقتی متوجه شد او با گیری آنتونی استفن جونیور ازدواج کرده است تمامی عکس‌ها را پاره کرد. همسر کوپولا برای تولد 40 سالگی شوهرش با جین پاول هماهنگ کرد تا در جشن تولد او شرکت کند.
 
7. در نظرسنجی نشریه انترتیمنت ویکلی او رتبه بیست و یکم بهترین کارگردان تاریخ سینما را از آن خود کرد.
 

به همراه جرج لوکاس
 
8. جرج لوکاس گفته است شخصیت «هان سولو» در سه‌گانه «جنگ ستارگان» را براساس شخصیت کوپولا طراحی کرده است.
 
9. در سال 1971 و 1973، جرج سی. اسکات و مارلون براندو جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به ترتیب برای فیلم‌های «پاتن» و «پدرخوانده» تحریم کردند، فیلمنامه هر دو اثر را کوپولا نوشته بود.
 
10. تاکنون 12 بازیگر برای بازی در فیلم‌های او نامزد اسکار شده‌اند؛ جرالدین پیج، مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال، رابرت دنیرو، مایکل وی. گاتزو، لی استراسبرگ، تالیا شایر، کاتلین ترنر، اندی گارسیا و مارتین لاندو. از این بین براندو و دنیرو برای بازی در نقش دن ویتو کورلئونه اسکار گرفتند.
 

به همراه آکی‌را کوروساوا
 
11. او سال 1996 رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن بود.
 
12. او یکی از هفت کارگردانی است که برای یک فیلم برنده اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه شده است. این اتفاق با فیلم «پدرخوانده: قسمت دوم» رخ داد. هفت نفر دیگر لئو مکری، بیلی وایلدر، جیمز ال. بروکس، پیتر جکسن و برادران کوئن هستند.
 
13. او به همراه رابرت دنیرو و رابین ویلیامز صاحب رستوران روبیکان در سان فرانسیسکو است.
 
کوپولا و جوایز اسکارش
 
14. سه نسل از اعضای خانواده کوپولا برنده جایزه اسکار شده‌اند؛ پدرش کارمینه کوپولا، دخترش سوفیا کوپولا و برادرزاده‌اش نیکلاس کیج. تنها خانواده دیگری که موفق شده‌اند به چنین افتخاری برسند، خانواده هیوستن هستند؛ آنجلیکا هیوستن، جان هیوستن و والتر هیوستن.
 
15. او مالک دو تفریحگاه در بلیز (آمریکای مرکزی) و یک تفریحگاه در گواتمالا است.
 
16. او به همراه جرج لوکاس و استیون اسپیلبرگ اولین جایزه اسکاری را که مارتین اسکورسیزی گرفت (سال 2006 برای فیلم «مردگان») به او اهدا کردند. این چهار نفر از چهره‌های اصلی جنبش «هالیوود نو» در دهه 1960 و 1970 بودند.
 
17. نام میانی کوپولا به احترام به هنری فورد (صاحب کارخانه فورد) انتخاب شد. فرانسیس فورد کوپولا در بیمارستان «هنری فورد» در دیتروید به دنیا آمد.
 

سر صحنه «اینک آخرالزمان»
 
18. سال 1986 پسرش جانکارلو، در سن 22 سالگی در سانحه قایق‌سواری کشته شد.
 
19. او در میان آثار خودش بیش از همه «مردم بارانی» (1969)، «مکالمه» (1974)، «اینک آخرالزمان» (1979)، «ماهی پرجنب‌وجوش» (1983) و «جوانی بدون جوانی» (2007) را دوست دارد.
 
20. دایان لین یکی از بازیگران محبوب اوست. لین در فیلم‌های «غریبه‌ها» « (1983)، «ماهی پرجنب‌وجوش» (1983)، «کاتن کلاب» (1984) و «جک» (1996) به کارگردانی کوپولا بازی کرده است.
 
21. ضریب هوشی او 117 است.
 
22. دستمزد او برای «پدرخوانده» 175 هزار دلار، برای قسمت دوم یک میلیون دلار و برای قسمت سوم شش میلیون دلار به علاوه سود حاصل از فروش فیلم بود.
 

حرف‌های فرانسیس فورد کوپولا درمورد چهره‌های مطرح سینما و خودش

- درمورد «اینک آخرالزمان»: «فیلم من درمورد ویتنام نیست، خود ویتنام است.
 
- شاید نبوغ داشته باشم اما استعداد ندارم.


با آل پاچینو سر صحنه «پدرخوانده: قسمت سوم»

- اگر رابرت دنیرو تشنه نقشی باشد دنبال آن می‌دود. اما جک نیکلسن چنین کاری نمی‌کند. جک هم پول دارد و هم ثروت و هم شهرت. او شبیه مارلون براندو است. البته با این تفاوت که براندو برای براندو شدن سختی کشید.
 
- اغلب کارگردان‌ها یک شاهکار و به ندرت دو شاهکار ساخته‌اند، آکیرا کوروساوا حداقل هشت، نه تا شاهکار ساخته است.
 
- ساده‌ترین راه برای ساختن فیلمی موفق این است که فیلمی با الگوی کلاسیک را خوب بسازید. اگر فیلمی بسازید که اندکی متفاوت باشد یا قواعد را رعایت نکند دچار مشکل می‌شوید. مثل «اینک آخرالزمان» که 20 سال طول کشید که مردم متوجه ارزش آن شدند.
 

سر صحنه «اینک آخرالزمان»

- «پدرخوانده» زندگی مرا تغییر داد، در 29 سالگی فیلمی ساخته بودم که باید در پیری و پس از کسب تجربیات بسیار می‌ساختم. حالا که در جوانی کار پیرها را کردم، شاید در پیری کار جوان‌ها را انجام دهم!
 
- استیون اسپیلبرگ بی‌نظیر است. به نظرم فیلم‌هایی که او دوست دارد، همان فیلم‌هایی هستند که عموم مردم دوست دارند. او خیلی خوش‌شانس است چون هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد. مارتین اسکورسیزی اما آدمی متفاوت است، او بیشتر کار شخصی خود را انجام می‌دهد.

- اینگمار برگمان محبوب‌ترین کارگردان من است، فیلم‌هایش ترکیبی از شور، احساس و گرما هستند.
 

- مارلون براندو کاری را می‌کند که شما می‌خواهید اما دلش می‌خواهد با او صادق باشید و از او سواستفاده نکنید. کار کردن با او اصلا سخت نیست. شاید کمی سر صحنه شلوغ‌کاری کند، اما به عنوان یک بازیگر کار با او اصلا سخت نیست.
 

- من رابرت دنیرو را دوست دارم، اما شک دارم او خودش را دوست داشته باشد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: khabaronline.ir

مطالب پیشنهادی:
بررسی کارنامه مارتین اسکورسیزی در سال‌های اخیر
كارگردان‌های تاثیرگذار
گزارش تصویری: 15 فیلم گانگستری برتر تاریخ سینما
ثبت تاریخ سینما و جوانی ستارگان/ خانواده‌ای که جشنواره فیلم کن را قاب گرفت
10 فیلم برتر «سیدنی لومت»