زندگى پل نيومن به روايت تصوير
پل نیومن عاشق رانندگی بود و همزمان با بازیگری، او از سالهای دهه 70 تا 90 میلادی در مسابقات مختلف اتومبیلرانی و موتورسیكلت سواری شركت كرد. او همچنین یک شرکت...

 
 
پل نیومن از جمله معدود هنرپیشه‌هایی است كه با وجود بازی در 50 فیلم و سالهای طولانی حضور در عرصه سینما، اعتبارش آسیبی ندید. او هالیوود را فتح كرد اما برای این كار، فرش قرمز برایش پهن نكرده بودند. اولین فیلمش، "جام سیمین" ساخته ویكتور ساویه در سال 1954 بود كه فیلمی چندان قوی به شمار نمی‌رود. این فیلم آنقدر ضعیف بود كه كارگردانش ناچار شد یادداشتی در مجله "ورایتی" بنویسد و در آن، از اهالی سینما عذرخواهی كند.
 
 
نیومن متولد 26 ژانویه 1925 در ایالت اوهایو آمریکا بود. او از اوایل دهه 1950 وارد دنیای بازیگری شد و حدود 60 فیلم سینمایی در کارنامه خود داشت. پل نیومن در سال 1958 در فیلم "گربه ای زیر شیروانی" به همراه "الیزابت تایلور" بازی كرد كه از سوی تماشاگران با استقبال روبرو شد.
 
پل نیومن در سال 1960 در فیلم "خروج" در نقش یك یهودی در موضوع ایجاد رژیم اسراییل ظاهر شد اما حضور وی با انتقاد صهیونیستها روبرو گشت.
 

 نیومن برای فیلم‌های "گربه روی شیروانی داغ" 1958، "بیلیاردباز" 1961، "هاد" 1963، "لوک خوش‌دست" 1967، "بدون قصد ارتکاب جرم" 1981، "حکم دادگاه" 1982، "رنگ پول" 1986، "آدم عاقل" 1994 و "جاده تباهی" 2002 در مجموع 9 بار نامزد اسکار بود و برای "رنگ پول" مارتین اسکورسیزی برنده این جایزه شد. تصویر: پل نیومن در فیلم بیلیارد باز

 
 
"بوچ کسیدی و ساندنس کید" از جمله فیلمهای پرفروشی بود كه نیومن در سال 1969 در آن بازی كرد. این فیلم، وسترن بود و نیومن در كنار روبرت ردفورد كه 11 سال از او جوانتر بود، به ایفای نقش پرداخت.

 
 
پل نیومن فعالیت هنری خود را از سال 1950 آغاز كرد و به تدریج به یكی از مشهورترین ستارگان دنیای سینما تبدیل شد. او در طول فعالیت خود 9 بار نامزد جایزه اسكار شد، 1 جایزه اسكار را برای «رنگ پول» در سال 1986 برد و در بیش از 50 فیلم سینمایی بازی كرد. تصویر: پل نیومن در فیلم رنگ پول
 

پل نیومن در سال 1994 جایزه ویژه اسكار را بخاطر یك عمر فعالیت سینمایی دریافت كرد. او را پس از كسب جایزه به همراه "تام كروز" می‌بینید.
 

با وجود آنكه در سال 1995 اعلام شده بود پل نیومن از دنیای بازیگری كنار كشیده است، او چهار بار دیگر روی پرده بزرگ سینما ظاهر شد. آخرین بار، "جاده‌ای به سوی تباهی" در سال 2002 بود كه او را در تصویر می‌بینید. پل نیومن بازیگر كهنه كار سینمای هالیوود ، سرانجام پس از سال ها جدال با سرطان ریه، سرانجام در برابر آن تسلیم شد و  در بیمارستان درگذشت.
 

پل نیومن و جوان وودوارد در سال 1958 در لاس وگاس با هم ازدواج كردند. این دومین ازدواج نیومن پس از جدایی او از جكی وایت بود.
 

 پل نیومن علاوه بر هنرپیشگی، بخت خود را برای كارگردانی نیز آزمایش كرد و یك فیلم كوتاه و شش فیلم بلند ساخت.
 

نیومن با كارگردان های بزرگی چون آلفرد هیچكاك، جان هیستون، رابرت آلتمن ، مارتین اسكورسیزی و برادران كوئن همكاری كرده بود. نیومن را در فیلم "بوفالو بیل" اثر رابرت آلتمن در سال 1976 می‌بینید.
 
پل نیومن، سال گذشته پس از نیم قرن حضور در دنیای بازیگری به طور رسمی اعلام بازنشستگی کرد. او اوایل امسال نیز به خاطر آنچه مسائل مربوط به وضعیت جسمانی عنوان شد از کارگردانی نمایش "موش‌ها و آدم‌ها" جان اشتین‌بک در سالن تئاتر وست‌پورت کانتری در کانکتیکات کناره‌گیری کرد. جون وودوارد همسر نیومن که 50 سال است با او زندگی می‌کرد، یکی از مدیران این سالن تئاتر است. تصویر: نیومن و همسرش در سال 1992 
 
 آخرین حضور این بازیگر قدیمی در سینما در انیمیشن "خودروها" بود که در آن به جای شخصیت داک هادسن حرف زد. تصویر: نیومن در اعتصاب هنرپیشگان هالیوود در سال 2005 شركت كرده است. 
 
 
 پل نیومن عاشق رانندگی بود و همزمان با بازیگری، او از سالهای دهه 70 تا 90 میلادی در مسابقات مختلف اتومبیلرانی و موتورسیكلت سواری شركت كرد. او همچنین یک شرکت تولید مواد غذایی داشت که عکس و نام او روی محصولات آن درج شده و درآمد آن صرف امور خیریه می‌شود.
آخرین تصویر از پل نیومن در حال رانندگی موتور در رقابتهای جایزه بزرگ ادمونتون كانادا در ژوییه سال 2007 كه در آن به مقام دوم دست یافت.
 
 
 مطالب مرتبط:
بازیگر اسطوره‌ای هالیوود در سن 83 سالگی چشم از جهان فرو بست
 هالیوودى‌ها از «پل نیومن» مى‌گويند
 افسوس «رابرت ردفورد» از مرگ دوست صمیمی‌اش
معروف‌ترین بازیگر چشم آبی تاریخ سینما
 
 
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: جام جم آنلاين