در دسامبر2011 وقتی که سرویس زیبای الیزابت تایلور با قیمت باورنکردنی 116میلیون دلار در حراجی کریستی به فروش رفت، یاد این بازیگر معروف هالیوود دوباره زنده شد و...

تاریخ هالیوود  اکنده از فیلمها و بازیگرهایی است که دارایی های آنها اغلب قیمتی و مورد حسادت همگان است. به منظور امور خیریه و مقاصد دیگر، شاهکارهای کلاسیک قدیم و جدید فیلمهای هالیوود مزایده و میلیونها دلار فرخته می شود. در اینجا با فهرستی از ده طرح بررسی شده گران قیمت ترین مزایده های سینمای هالیوود روبرو هستیم:



جنگ ستارگان: شمشیر درخشان لوک



این شمشیر تقریبا سی سال است که  محبوب  هواداران فیلم جنگ ستارگان است و وقتی که برای مزایده گذاشته شد ،یک هوادار مشتاق آن را به قیمت 240هزار دلار خرید. این شمشیر در چندین مراسم بزرگداشت هالیوود در لس آنجلس به نمایش گذاشته شد.



پیراهن صورتی شوک برانگیز مرلین مونرو



این لباس را مرلین مونرو درسال 1353 درفیلم "آقایان موبورها را می پسندند" پوشید. و بهترین صحنه های فیلم وقتیست که مونرو این لباس را پوشیده تصویربداری شده. به ادعای بسیاری یکی ازمهمترین فیلمهایی است که لباسهای آن به خوبی مزایده شده. چنانچه شبیه این لباس را مدونا در فیلم "دختر زمینی" پوشیده است. این لباس در 11 ژون 2010  مزایده شد. کارشناسان قیمت آن را بین 150تا 250 هزار دلار پیشبینی کردند که نهایتا 31 هزار دلار فروخته شد.




دوربین  فیلم جنگ ستارگان

دوربینی که در فیلم جنگی محبوب و پرفروش سینما استفاده شد، در حراجی profile in history مزایده شد. این دوربین را profile in history برای مزایده پیشنهاد کرد که ادعا می شود این دوربین از کلکسیون شخصی  دبی رینولدز، بازیگر افسانه ای هالیوود برداشته شده. جورج لوکاس کارگردان گفته که شخصا از این دوربین در فیلم جنگ ستارگان "اپیزود IV-  فیلم یک امید تازه" استفاده کرده است. با فروش 625هزار دلاری این دوربین ، گرانقیمت ترین دوربینی است که تا بحال فروخته شده.



پیراهن سیاه ادری هپبورن در فیلم صبحانه ای در تیفانی



با همه بدگوییهایی که در مورد ادری هیپبورن صورت گرفت، قیمتهای پیشنهادی پیراهنش هنگام مزایده به سرعت بالا رفت. او این لباس را درسال 1999 درفیلم "صبحانه ای در تیفانی" پوشید  این فیلم با بازی جذاب و متفاوت هیپبورن یکی از معروفترین فیلمهای جهان است. اما به قیمت2.6میلیون دلاری یعنی10 برابر قیمت پیش بینی شده ، به فروش رسید.



پیراهن مرلین مونرو در تولدت مبارک  برای رئیس جمهور



لباسی که مرلین مونرو در "تولدت مبارک رئیس جمهور" پوشید به دو دلیل یکی از چشمگیرترین لباسها در تاریخ سینما است.  یکی اینکه مرلین مونرو این پیراهن را در روز تولد جان اف کندی پوشید و دیگر اینکه او این آهنگ را بسیار خیال انگیز و با پیچ وتابهای زیبای اندامش خواند. این لباس در سال 1999 یکی از گران قیمت ترین لباسهای حراجی کریستی بود و به قیمت شگفت انگیز 26.1 میلیون دلار فروخته شد. این لباس در سال1962در مراسم تولدی که به احترام رئیس جمهور برگزار شده بود،نمایان شد.




پیراهن مایکل جکسون در تریلر



در طی برنامه جمع آوری اعانه برای بیمارستان کودکان جهان،یک تاجر طلا پیراهن قرمز و سیاه مایکل را به قیمت 8.1 میلیون دلار خرید. مایکل این لباس را هنگام خواندن آهنگ "تریلر" معروفترین میوزیک ویدئو خود، در سال  1983 پوشیده است. این لباس در خانه حراجی جولیان درحالی که روی آستینهای آن را خواننده مرحوم امضاء کرده بود به قیمت بهتری فروش رفت. آن کلیپ 14 دقیقه ای که مایکل به زومبیه بدل میشود و میرقصد یکی از پرمخاطب ترین موزیک ویدیوهایی است که تا به حال ساخته شده.




کتاب اکشن کامیکس شماره1سال 1938

کتاب طنزی که در آن مرد پولادی، سوپرمن توجه همه را جلب کرد، باقیمت باورنکردنی 2.1 میلیون دلار در حراج اینترنتی در ردیف اول قرار گرفت. نسخه ویژه این کتاب،به خاطر کیفیت خوبش رتبه 9 را از آن خود کرد. گزارش می شود نسخه این کتاب افسانه ای درسال 2000 از نیکلاس کیج بازیگر سینما ربوده شد اما متعاقبا در ماه بعد به او برگردانده شد.



مزایده رکوردشکن پیراهنهای الیزابت تایلور



پیراهنهای الیزابت تایلور با قیمت 2.6 میلیون دلار رکورد راشکست.یکی از گرنقیمت ترین لباسها پیراهن شب مارک کریستین دیور بود. اگر چه کارشناسان قیمت این پیراهن را فقط 6هزار دلار پیشبینی کرده بودند اما 362500دلار فروخته شد. لباسی که او در ازدواج دومش پوشید به قیمت 62500 به فروش رسید. روبانهای عروسی،دوقطعه الماس و دوقطعه طلا به قیمت باورنکردنی 1میلیون دلار، به فروش رفت یعنی حدود125برابر قیمت پیشبینی شده.تور ابریشمی که او در اولین عروسیش پوشیده بود، لحظه آخر از حراج خارج و به جای به یک موسسه خیریه اهدا شد.




لباس سفید مرلین مونرو



لباس سفیدی که مرلین مونرو درفیلم "خارش هفت ساله" پوشید،یکی از گرانقیمت ترین لباسهایی بود که به قیمت باورنکردنی 4.6میلیون دلار فروخته شد. این لباس در حراجیplay center  که در لس انجلس و کالیفرنیا  برگزار میشد بفروش رسید که در ردیف3500 حراجی از مجموعه دبی ریوندز قرار داشت. طراح این لباس ویلیام تراولتا بودوررینول آن را در سال1971،مجموعه لباسهایی قرار داد که استدیو فاکس به فروش میرفتند. توقع میرفت این پیرهن به قیمت 1تا2 میلیون دلار به فروش رسد،اما رکورد گرانترین پیرهن جهان را شکست.




سرویس جواهرات الیزابت تایلور



در دسامبر2011 وقتی که سرویس زیبای الیزابت تایلور با قیمت باورنکردنی 116میلیون دلار در حراجی کریستی به فروش رفت، یاد این بازیگر معروف هالیوود دوباره زنده شد. فروش فوق العاده  این سرویس نام آن را در کتاب رکوردداران به عنوان گرانقیمت ترین جواهر شخصی ثبت کرد.این حراجی شامل یک جفت گوشواره به قیمت11.8میلیون دلار و یک انگشترالماس 8میلیوندلاری است.معروفترین گردنبند او،لاپرگیناو است  که با رویه مروارید،یاقوت و الماس روی آن کار شده است که رکورد  قیمت پیشنهادی 3تا4 میلیون دلار راشکست و جزء گرانبهاترین مواردی است که تا به حال فروخته شده.



امیدوارم لذت برده باشید و گرانقیمت ترین حراجیهایی که تا بحال برگزارشده،موجب مسرتتان شده باشد.



تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
بهرام رادان تهیه کننده کنسرت کدام خواننده می شود؟
سنجد با ایده ای نو، به همراه بازیگران چهره باز می گردد
ابراهیم حاتمی کیا و محسن یگانه امشب مهمان خانه هاتان می شوند
شعبه‌ای از موزه «لوور» ساخته شد!
بازیگری که از ایفای نقش "دایانا" در دو سال آخر زندگی اش هیجان زده است