کدام فیلم‌های 2012 بیشترین سود ناخالص را در سراسر جهان داشتند؟
در این مطلب لیست پرفروش‌ترین فیلم های سال، بزرگترین شکست خورده های گیشه، فیلم های کم خرجِ پرفروش سال منتشر خواهد شد.

سال 2012 به پایان رسید و زمان مناسبی است که وضعیت فروش و سودآوری سینمای آمریکا در سالی که گذشت بررسی شود. در مجموع وضعیت فروش در سینمای آمریکا با وجود رکود اقتصادی بهتر از سال قبل بوده است.در سالی که گذشت فروش کلی سینماهای آمریکای شمالی 10 میلیارد و 807 میلیون دلار بوده  که 6.2 درصد (حدود 600 میلیون دلار)  از سال 2011 بیشتر است. متوسط قیمت بلیط امسال آمریکای شمالی هفت دلار و 94 سنت بود که فقط یک سنت نسبت به سال 2011 افزایش یافته است. در نتیجه امسال حدود یک میلیارد و 361 میلیون بلیط در سینماهای آمریکای شمالی فروخته شده که 6.1 درصد (حدود 80 میلیون)بیشتر از سال گذشته است. نکته آخر اینکه در سال که گذشت  655 فیلم اکران شده که 54 تا بیشتر از سال قبل است. امسال فروش جهانی فیلم ها نقش پر رنگ تری در سودآوری آنها بازی کردند و فیلم هایی که در آمریکای شمالی چندان نفروختند را به محصولاتی پر سود تبدیل کردند. کافه سینما در مجموعه مطالبی به بررسی فروش و سودآوری فیلم ها در سال 2012 می پردازد. در این مطالب لیست پرفروش‌ترین فیلم های سال، بزرگترین شکست خورده های گیشه، فیلم های کم خرجِ پرفروش سال منتشر خواهد شد.  در بخش اول لیست پرفروش ترین فیلم های سال 2012 را در کافه سینما بخوانید:


پرفروش ترین فیلم های سال 2012 (براساس فروش جهانی)



1- انتقام جویان (The Avengers)    avengers

کمپانی: دیزنی

سود ناخالص: 1.5 میلیارد دلار (623 میلیون دلار از فروش آمریکا) انتظارها از اولین فیلم سینمایی که دیزنی از کاراکترهای «مارول» بالا بود اما نه تا این حد! همین فروش بسیار خوب موجب شد تا دیزنی دنیای شخصیت های مارول را رها نکند و دو فیلم مردآهنی 3 و قسمت جدید ثور را برای سال 2013 آماده اکران داشته باشد.انتقام جویان2 تابستان 2015 اکران خواهد شد.

 

2- شوالیه تاریکی برمی خیزد (The Dark Knight Rises)

کمپانی: برادران وارنر dark

سود ناخالص: 1.08 میلیارد دلار(448 میلیون دلار از فروش آمریکا)

قطعا تراژدی تیرندازی در سالن سینما، بر فروش این فیلم تاثیر گذاشت.این فیلم در مقایسه با شوالیه تاریکی فروش کمتری در آمریکا داشت(حدود 90 میلیون دلار کمتر) اما فروش جهانی به کمک آخرین بتمن نولان آمد تا در مجموع سود شوالیه تاریکی برمی خیزد از قسمت قبلی بیشتر شود

 

3- سقوط آسمان (Skyfall)- در حال اکران skyfall

کمپانی: سونی

سود ناخالص: (تا 28 دسامبر): 978 میلیون دلار(283 میلیون دلار از فروش آمریکا)

بعضی ها فکر می کردند که ساخت فیلم جدید جمیز باند توسط «سم مندس» در انگلیس این کاراکتر را وارد فضای جدیدی می کند که به فروشش لطمه خواهد زد. اما دقیقا عکس این پیش بینی اتفاق افتاد.  فیلم جدید جمیز باند در بین 10 فیلم پروفروشِ تاریخ انگلستان قرار گرفت. همچنین در آمریکا نیز حدود 300 میلیون دلار سود کرد. تا قبل از این فیلم بالاترین سود فیلم های جمیز باند در آمریکا 180 میلیون دلار بود.

 

4- عصر یخبندان: رانش قاره ای (Ice Age: Continental Drift)

کمپانی: سونیice

سود ناخالص: 875 میلیون دلار(161 میلیون دلار از فروش آمریکا)

قسمت قبلی فیلم عصر یخبندان پر سود ترین انیمشین در فروش جهانی بود و این قسمت جدید به راحتی این رکورد را شکست. این رکورد شکنی در حالی اتفاق افتاد که آمریکایی ها کمترین استقبال را در مقایسه با قسمت های قبلی از این فیلم کردند.

 

5- گرگ و میش: سپیده دم- قسمت دوم(The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2)

کمپانی: لاینزگیت/سامیتtwilight 2

سود ناخالص: 795 میلیون دلار(283 میلیون دلار از فروش آمریکا)

سری فیلم های گرگ و میش پایانی پر سود برای کمپانی های سازنده شان داشت. این قسمت  نه تنها در آمریکا از لحاظ سود دهی ما بین چهار قسمت قبلی در رتبه دوم قرارگرفت، در سراسر دنیا هم مخاطبان جدیدی پیدا کرد و در نتیجه مجموعا بالاترین سود را در بین فیلم های گرگ و میش را به همراه داشت.

 

6- ماداگاسکار: تحت تعقیب های اروپا(Madagascar: Europe’s Most Wanted)

کمپانی: پارامونت/ دریم ورکزMadagascar

سود ناخالص: 782 میلیون دلار(216 میلیون دلار از فروش آمریکا)

با اینکه هیچ کس منتظر قسمت جدیدی از ماداگاسکار نبود و زمان اکرانش هم چنگی به دل نمیزد اما سودهی فیلم در آمریکا و خارج از آن خیلی خوب بود. این سری فیلم ها موفقیت مالی سری فیلم های شرک برای دریم ورکز را تکرار کرد.

 

7- مرد عنکبوتی شگفت انگیز(Madagascar: Europe’s Most Wanted)

کمپانی: سونیspiderman

سود ناخالص: 752 میلیون دلار(262 میلیون دلار از فروش آمریکا)

با اینکه سونی به دنبال این بود که با بودجه کمتری نسبت به سه تای قبلی سری جدید را راه بیاندازد، ساخت مرد عنکبوتی جدید هم 230 میلیون برایش خرج برداشت. البته برایشان بد هم نشد و سودهی فیلم قابل توجه بود. قیمت بالاتر بلیطهای سه بعدی در این سودهی بی تاثیر نبود. مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 تابستان 2014 اکران خواهد شد.

 

8- بازی های گرسنگی(The Hunger Games)hunger

کمپانی: لاینزگیت/سامیت

سود ناخالص: 687 میلیون دلار(408 میلیون دلار از فروش آمریکا)

از معدود فیلم های پر سود سال که دنباله نیست. زمان اکران مناسب و تبلیغات گسترده فروش بی نظیری را در آمریکا برای فیلم رقم زد. اما فیلم آنچنان در خارج از آمریکا مورد استقبال قرار نگرفت. معمولا دنباله ها در خارج آمریکا موفق تر عمل می کنند، در نتیجه احتمالا قسمت دوم بازی های گرسنگی سال بعد فروش بالاتری خواهد داشت.

 

9- مردان سیاه پوش 3 (Men In Black 3)MIB3

کمپانی: سونی

سود ناخالص: 624 میلیون دلار(179 میلیون دلار از فروش آمریکا)

حتی با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیط ها و قیمت بالاتر بلیط فیلم های سه بعدی، بعد از پانزده سال فروش آمریکای مردان سیاه پوش 3 به پای فیلم اول نرسید. اما مخاطبان خارج از آمریکا این فیلم را هم نجات دادند.

 

10- شجاع (Brave)Brave

کمپانی: دیزنی

سود ناخالص: 535 میلیون دلار(237 میلیون دلار از فروش آمریکا)

مخاطبان و منتقدان فیلم را دوست داشتند و فروش فیلم هم در داخل و خارج آمریکا برای کمپانی متوسط بوده اما موضوع مهم و اصلی این است که بعد از فروش نه چندان خوب ماشین های 2 حالا در لیست ده تایی پر سودترین فیلم ها دو انیمیشن(عصر یخبندان و ماداگاسکار) بالاتر از فیلم پیکسار قرار گرفته اند.

 

11- تد(Ted)ted

کمپانی: یونیورسال

سود ناخالص: 501 میلیون دلار(218 میلیون دلار از فروش آمریکا)

شگفتی بزرگ این لیست قطعا این فیلم است. کمپانی فاکس با بودجه ساختی 60 میلیون دلاری فیلم را به یونیورسال سپرد. با این فیلم «ست مک فارلن» (مجری اسکار امسال) وارد لیست کاگردان های فیلم های پر فروش شد.

 

12- هابیت: سفری غیر منتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey)- در حال اکران

کمپانی: برادران وارنرhobit

سود ناخالص: (تا 28 دسامبر): 533 میلیون دلار(189 میلیون دلار از فروش آمریکا)

اکران فیلم هنوز ادامه دارد اما سوال اینجاست که فروشش چقدر بالا می رود؟ به نظر نمی رسد که به هیچ وجه به سود 1 میلیارد دلاری ارباب حلقه ها: بازگشت شاه برسد، حتی با قیمت بالاتر بلیط های سه بعدی.

 

 

13- پرومتئوس (Prometheus)pro

کمپانی: فاکس-

سود ناخالص: 402 میلیون دلار(126 میلیون دلار از فروش آمریکا)

هواداران پر و پا قرص فیلم های علمی تخیلی خیلی خوب از فیلم استقبال نکردند و شروع نه چندان خوبش موجب شد مخاطبان زیادی را از دست بدهد. اما به نظر می رسد در کل فاکس از فروش فیلم راضی است که به دنبال راضی کردن ریدلی اسکات برای قسمت دوم این فیلم است.

 

14-  سفید برفی و شکارچی (Snow White And The Huntsman)snow

کمپانی: پونیورسال

سود ناخالص: 396 میلیون دلار(155 میلیون دلار از فروش آمریکا)

استقبال از این فیلم کمتر از انتظار بود اما حتی قبل از اکرانش هم کمپانی علاقه داشت قسمت دومش را بسازد.

 

 

15- ربوده شده 2  (Taken 2)taken2

کمپانی: پونیورسال

سود ناخالص: 365 میلیون دلار(138 میلیون دلار از فروش آمریکا)

با اینکه نتوانست نظر منتقدان را مانند قسمت اول به خود جلب کند اما فروش در آمریکا تقریبا مشابه قسمت اول بوده و حتی فروش جهانی اش بسیار بهتر شده است. فاکس  استارت قسمت سوم را نیز زده است.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:caffecinema.com


مطالب پیشنهادی:
بازگشت ابوالفضل پورعرب به سینما
پرکار‌ترین بازیگران زن و مرد جشنواره سی و یکم
یکی از شخصیت‌های فیلم "آرگو" در دنیای واقعی، درگذشت
این سریال ها را نبینید!
آیا "برج آزادی" فرو می ریزد؟ +video مستند