هانیکو و سریال‌های صبحگاهی ژاپن
بیشتر این سریال​ها بر مبنای داستان ها و كتاب های معروف ساخته شده یا نوشته فیلمنامه نویسان معروف ژاپنی بودند. زنان محور اصلی این سریال ها بودند، زنانی كه سعی می كردند فراتر از شرایط اجتماعی زمان خود باشند.

NHK مخفف عبارت ژاپنی نیپون هوسو كیوكای است كه می توان آن را به بنگاه سخن پراكنی ژاپن ترجمه كرد. NHK در واقع تلویزیون ملی ژاپن است كه از سال 1961 شروع به كار كرد. این شبكه از همان ابتدا روندی را در ساخت سریال ها آغاز كرد كه همچنان ادامه دارد.

پخش سریال های 20 دقیقه ای صبحگاهی ابتكاری بود كه از این زمان آغاز شد. ابتدا زمان پخش روز های دوشنبه تا جمعه از 8 و 40 دقیقه صبح بود، ولی پس از مدت كوتاهی زمان به 8 و 15 دقیقه برگشت و روز های پخش نیز دوشنبه تا شنبه بود كه این زمان همچنان ادامه دارد. سریال های داستانی صبحگاهی بسرعت معروف شدند و جای خود را در میان خانواده های ژاپنی بخصوص زنان باز كردند.

بیشتر این سریال​ها بر مبنای داستان ها و كتاب های معروف ساخته شده یا نوشته فیلمنامه نویسان معروف ژاپنی بودند. زنان محور اصلی این سریال ها بودند، زنانی كه سعی می كردند فراتر از شرایط اجتماعی زمان خود باشند.

معروف ترین این سریال ها نیز سریال اوشین (در ایران سال های دور از خانه) است كه در سال 1983 پخش شد كه موفقیت زیادی در جلب مخاطب داشت؛ به طوری كه حدودا نیمی از بینندگان تلویزیونی در ژاپن مخاطب آن بودند. سریال هانیكو دو سال بعد از اوشین ساخته شد و در ژاپن به نمایش درآمد و با یك چنین فاصله زمانی هم در ایران پخش شد و البته به اندازه اوشین تاثیرگذار و بحث انگیز نشد.

هانیكو، سی و ششمین سریال از مجموعه نمایش های صبحگاهی NHK بود. ویژگی اكثر سریال های داستانی صبحگاهی ژاپنی معروف و محبوب بودن بازیگران آن بخصوص بازیگران زن آن است. یوكی سایتو بازیگر نقش هانیكو متولد سال 1966 است كه بازی در سریال داستان زندگی جزو نخستین تجربه های زندگی اش بود.

او اكنون در ژاپن به عنوان خواننده، شاعر، بازیگر و نویسنده چهره شناخته شده ای است. كارش را با خوانندگی آغاز كرد و قبل از بازی در سریال داستان زندگی در یك سریال ژاپنی دیگر نقش یك دختر دبیرستانی را بازی كرد. بازی در سریال هانیكو او را به چهره ای شناخته شده تبدیل كرد. پس از آن برای چند انیمیشن كمپانی نیپون از جمله بینوایان، آهنگ ابتدا و انتها را اجرا كرد. سال 1987 نیز در اقتباس موزیكال بینوایان نقش كوزت را بازی كرد.

سایتو نقش های متفاوتی را تاكنون بازی كرده است از نقش های درام گرفته تا كمدی. او سال 1994 ازدواج كرد و هم اكنون یك پسر و دو دختر دارد. این بازیگر ژاپنی اعتقادات جالبی نیز دارد. به عنوان یك مسیحی متعصب روز های یكشنبه كار نمی كند و اگر در بازیگری مجبور به كشیدن سیگار باشد، از سیگار مصنوعی استفاده می كند.

دیگر چهره شناخته شده این سریال، كن واتانابه است كه نقش همسر هانیكو را در این سریال بازی می كند. این بازیگر با بازی نقش های تراژدی در فیلم هایی چون آخرین سامورایی، نامه هایی از ایو جیما و همچنین بازی در فیلم های كریستوفر نولان از جمله آغاز بتمن شناخته شده است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



مطالب پیشنهادی:
«جنیفر» در پارتی شبانه اسکار + تصاویر
کدام بازیگران یک‌دفعه لاغر شدند؟ + جدول
عکس‌هایی زیبا از «زیر آب» که سه سال زمان برد
این «دختر» از امشب باید آشپزی یاد بگیرد!
خانم محجبه و همسر شیک‌پوش بر فرش قرمز اسکار! + عکس