گیشه سینماها چه وضعی دارند؟ + جدول فروش فیلم‌ها
اكران فیلم تازه مهرجویی گیشه سینماها را نسبتاً پررونق كرد. «چه خوبه كه برگشتی» در 3 روز اول اكرانش موفق شد به فروش قابل قبولی دست پیدا كند.
اكران فیلم تازه مهرجویی گیشه سینماها را نسبتاً پررونق كرد. «چه خوبه كه برگشتی» در 3 روز اول اكرانش موفق شد به فروش قابل قبولی دست پیدا كند.

این در حالی است كه در یك ماه اخیر از میان فیلم‌هایی كه در اكران دوم بهار به نمایش عمومی درآمده‌اند، تنها «برف روی كاج‌ها» و «تلفن همراه رئیس جمهور» تا حدودی توانستند تعداد قابل توجهی از مخاطبان را جذب سالن‌های سینما كنند. فیلم با ارزش «ملكه» در گیشه شكست خورد. «زن، مرد، زندگی» به فروش قابل قبولی دست پیدا نكرد. «آقای الف» نیز شكست سنگینی را در گیشه تجربه كرد. فروش «بازنشسته‌ها» و «یكی برای همه» نیز كمتر از انتظار بود.

با توجه به نزدیك شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری طبیعی به نظر می‌رسد كه اغلب صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اكران فیلمشان در این روزها نداشته باشند. از سوی دیگر اما، شروع خوب فیلم مهرجویی در گیشه، نشان دهنده این نكته است كه حتی در این ایام هم اگر فیلم جذابی روی پرده بیاید تماشاگران از آن استقبال به عمل می‌آورند.

درباره شرایط حاكم بر اكران و وضعیت فروش با كارگردانان، تهیه‌كنندگان و پخش‌كنندگان فیلم‌های روی پرده گفت‌و‌گو كرده‌ایم.
 
نام فيلم كارگردان تعداد سينما روزهاي نمايش جمعه فروش كل
رسوايي مسعود ده‌نمكي 26 77 10,000,000 2,721,000,000
ملكه محمد علي آهنگر 10 31 2,400,000 84,600,000
برف  روي كاج‌ها پيمان معادي 16 38 15,000,000 629,800,000
آقاي الف علي عطشاني 3‌(تك سانس) 24 3,250,000 42,850,000
 يكي براي همه محمد آهنگراني 11 17 12,000,000 99,300,000
بازنشسته‌ها محسن ربيعي 12 17 8,000,000 74,400,000
تلفن همراه رئيس جمهور علي عطشاني 18 17 18,500,000 225,800,000
چه خوبه كه برگشتي داريوش مهرجويي 20 3 34,500,000 83,200,000
فروش «تلفن همراه رئیس جمهور» رو به رشد است
حبیب اسماعیلی گفت: «تلفن همراه رئیس جمهور» فروش نسبی خوبی در 2 هفته‌ای كه اكران عمومی شده، داشته.

پخش كننده «تلفن همراه رئیس جمهور» بیان داشت: اكران دوم عید همزمان با امتحانات دانشجویان، دانش‌آموزان، تعطیلات و... است و معمولاً فیلمسازان علاقه چندانی به اكران عمومی آثارشان در این دوره ندارد. با توجه به این شرایط كه امسال اتفاقاً با انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هم مصادف شده، «تلفن همراه رئیس جمهور» فروش نسبی خوبی داشته و در 2 هفته‌ای كه به اكران عمومی درآمده چه در تهران و چه در شهرستان‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. شاید ذهنیت عموم بر این بوده كه در این دوره فیلم‌های قوی روی پرده نمی‌روند، اما با اكران «تلفن همراه رئیس جمهور» و به خصوص اكران فیلم «چه خوبه كه برگشتی»، فكر می‌كنم جو سینما رو به رشد برود و تماشاگران استقبال بهتری از فیلم‌ها بعمل بیاورند. در كل با نظر به اینكه فیلم آقای مهرجویی هم روی پرده رفته، اما فیلم ما افت چندانی نداشته است.

وی در پاسخ به اینكه اگر «تلفن همراه رئیس جمهور» در زمان دیگری اكران می‌شد میزان فروش بالاتر می‌رفت، گفت: نمی‌توان پیش‌بینی كرد. اردیبهشت سال گذشته هم تبلیغات محیطی برای اكران فیلم انجام شده بود و هم روزنامه‌ها اكران آن را اعلام كرده بودند، اما گفتند در حال حاضر زمان اكران این فیلم نیست و آن را كنار گذاشتند. همین مورد یك ضربه‌ای به فیلم محسوب می‌شود. قطعاً شرایط اكران خیلی مهم است ولی اینكه اگر عید، تابستان و... اكران می‌شد فروش بهتری داشت یا نه را واقعاً نمی‌توان پیش‌بینی كرد.

البته شاید به دلیل نام این فیلم و همزمانی‌اش با انتخابات ریاست جمهوری مخاطبان نسبت به دیدن این فیلم گرایش‌ نشان دادند. چون با توجه به شرایط فعلی فروشش را رضایت بخش می‌دانم و فكر می‌كنم با پایان امتحانات، كنكور و ... فروش فیلم‌ها رشد بهتری پیدا كند.

فروش هیچ فیلمی رضایت بخش نیست
داریوش بابائیان معتقد است: امیدوارم زمانی برسد كه هر فیلمی در هر شرایطی اكران شود مخاطبان از آن استقبال كنند.

پخش كننده فیلم «بازنشسته‌ها» ضمن بیان این مطلب كه وضعیت فروش هیچ فیلمی در حال حاضر رضایت بخش نیست، بیان داشت: در فصل انتخابات، امتحانات، تعطیلات و... قرار داریم و فصل بسیار بدی در جدول اكران است. حتی فكر می‌كنم فیلم آقای مهرجویی هم در چنین شرایطی با اقبال عمومی مواجه نشود.  صد در صد اگر «بازنشسته‌ها» در شرایط زمانی بهتر اكران می‌شد، فروش بالاتری هم داشت. ضمن اینكه در حال حاضر آمار فروش فیلم ما در شهرستان‌ها بهتر از تهران است. امیدوارم زمانی برسد كه هر فیلمی در هر شرایطی اكران می‌شود مخاطب از آن استقبال كند و فیلم‌ها فروش خود را در تمام فصل‌ها داشته باشند و این فروش بستگی به زمان‌هایی مثل نوروز، عید فطر و... نداشته باشد.

نارضایتی از فروش «یكی برای همه»
محمد آهنگرانی گفت: نمی‌گویم اگر شرایط بهینه برای فیلمم مهیا بود كولاك می‌كرد، اما به جرات فروشش بهتر می‌شد.

كارگردانی فیلم «یكی برای همه» گفت: از وضعیت فروش فیلم به هیچ عنوان راضی نیستم. ما این فیلم را با سرمایه‌گذاری شخصی در بخش خصوصی ساختیم و برایمان واقعاً میزان فروش فیلم مهم است. در فصل امتحانات، انتخابات، تعطیلات و... قرار داریم و تعداد سینماهایمان هم خیلی كم است (10 سینما در اختیار داریم كه تنها 4 تای آنها ظاهر مناسبی دارند) و تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا میزان فروش فیلم پایین آید. مسلما وقتی فیلمی در فصل مناسب با تعداد سینماهای زیاد به اكران عمومی درآید فروشش هم بالاتر می‌رود. نمی‌خواهم بگویم اگر شرایط بهینه برای فیلمم مهیا بود كولاك می‌كرد، اما به مراتب فروشش بهتر می‌شد.

«برف روی كاج‌ها» ظرفیت دیده شدن را داشت به شرط اینكه شرایط مهیا بود
سید جمال ساداتیان ـ تهیه‌كننده و پخش‌كننده «برف روی كاج‌ها» ـ درباره وضعیت فروش این فیلم توضیح داد: با توجه به اینكه فیلم در شرایط چندان نرمالی اكران نشد، می‌توانم بگویم با عدم در اختیار داشتن سینما آزادی و 80 سینمای حوزه هنری و همچنین شرایط تبلیغاتی نامناسب اكران این فیلم معمولی بوده. در واقع اطلاع رسانی این فیلم به نوعی دهان به دهان صورت گرفت.

به هر حال به شرط اینكه تلویزیون، شهرداری و... همراهی می‌كردند، می‌توانستیم اطلاع رسانی خوبی داشته باشیم و اگر تمام سینماها را در اختیار داشتیم فیلم ظرفیت دیده شدن را داشت.
ساداتیان افزود: در فصل امتحانات، انتخابات و... قرار داریم، اما با این وجود به نظرم اگر شرایط اطلاع‌رسانی بهتر بود فیلم فروش بهتری می‌كرد. به خصوص اینكه سینما آزادی را كه برای فیلم‌ها نقش كلیدی دارد در اختیار نداشتیم.

باید ببینیم طرح كاندیدای ریاست جمهوری برای این خودسری‌هایی كه در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد چه خواهد بود. متأسفانه هیچ وقت این فرصت مهیا نشده كه بتوانیم از كاندیداها بپرسیم كه شما در مقابل یك چنین خودسری‌ها و فراقانونی‌ها چه عكس‌العملی دارید؟! تعجب اساسی‌مان هم اینجاست كه چرا شهرداری (كه 50 درصد سینمای آزادی هم متعلق به آن است) در اكران بعضی فیلم‌ها فراقانونی عمل می‌كند؟

ارگان‌هایی كه باید از یك فیلم دفاع مقدس حمایت می‌كردند، از «ملكه» حمایت نكردند
سعیدخانی ـ پخش كننده فیلم «ملكه» ـ درخصوص وضعیت فروش این فیلم گفت: فروش «ملكه» تا به امروز حدود 100 میلیون تومان است و به هیچ وجه رضایت بخش نیست. این فیلم یك هفته زودتر و در شرایطی كه اصلاً آمادگی نداشتیم به اكران عمومی رسید. ضمن اینكه ارگان و نهادهای مربوطه هم كه باید از یك فیلم دفاع مقدس حمایت می‌كردند، این كار را انجام ندادند.

وی ادامه داد: معتقدم كه چون در تولید این قبیل فیلم‌ها هزینه‌های سرسام‌آوری می‌شود حتماً باید در اكران مورد حمایت قرار بگیرند كه متأسفانه این امر محقق نشد. از آنجاكه قرار بود سال گذشته «ملكه» در چند مرحله اكران شود، فیلم در حال حاضر كهنه محسوب می‌شود. به هر حال اگر فیلم را اكران نمی‌كردیم معلوم نبود كه در آینده امكان اكران برای‌مان وجود داشته باشد یا خیر؟ این است كه بالاجبار به این شرایط تن دادیم. برای حمایت از این جنس فیلم‌ها سازمان‌هایی مثل شركت نفت و... باید بلیت‌ها را خریداری كنند و بین كارمندهایشان توزیع كنند تا آنها بیایند و فیلم را ببینند. چون به خودی خود این فیلم‌ها در اكران عمومی مورد استقبال چشم‌گیری قرار نمی‌گیرند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir



مطالب پیشنهادی:
گاف بزرگ «حریم سلطان» با دکلمه یک غزل عاشقانه فارسی! + عکس
خودکشی سر میز صبحانه! + تصاویر
بازیگر مطرح هالیوودی مضنون اصلی سرقت‌های جشنواره کن!! + عکس
گفتگو با بازیگر زن بعد از سال‌ها دوری از ایران
زنی با کفش‌های مردانه کمی جلوتر از تالار پذیرایی!