این فیلم روایتگر داستان بچه‌ای است که می‌خواهد وارد این دنیا شود، اما فراز و نشیب دنیا او را دچار چالش می‌کند. محمدرضا فروتن، باران کوثری...
    
   
 
    بخش عمده فیلم‌های احتمالی جشنواره فجر امسال با توجه به سابقه کارگردانان آنها چندان توقعی در مخاطبان ایجاد نمی‌کند، اما همین آثار می‌توانند در جشنواره بیست و هفتم شگفتی‌ساز باشند. 
چهارمین و آخرین بخش از مرور فیلم‌هایی که احتمال حضورشان در بیست و هفتمین جشنواره فجر می‌رود به آثاری اختصاص یافته که از وجوه مختلف و به دلایل عدیده چندان انتظاری از آنها نمی‌رود.
بخش اعظم فیلم‌های این گروه با وابستگی به بدنه سینما این انتظار را ایجاد کرده‌اند و برخی هم به واسطه سابقه فیلمساز و یا اخباری که از این فیلم‌ها منتشر شده چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. در این میان فیلم‌هایی هم هستند که می‌توانند با توجه به این شرایط ، شگفتی‌ساز شده و پیش‌بینی‌ها را نقض کنند.
● "لالایی" سومین فیلم منیژه حکمت پس از "سه زن" است که ساختاری مستند- داستانی دارد. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله تدوین قرار دارد. فیلم به هویت ملی و قدمت تاریخ ایران پرداخته و بهانه‌ای برای ابلاغ پیام صلح، دوستی و عشق مردم ایران‌زمین به جهانیان است.
"لالایی‌" نخستین فرهنگ شفاهی و دغدغه زنان ایرانی در بستر تاریخ است. این فیلم به مدیریت فیلمبرداری محمود کلاری در افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به پایان رسیده و به یازدهمین دوره بخش عرضه و ارتقا پروژه‌های سینمایی جشنواره فیلم پوسان راه پیدا کرده است.
● "ملک سلیمان" هشتمین فیلم شهریار بحرانی پس از "مریم مقدس" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله تدوین قرار دارد. پروژه تاریخی "ملک سلیمان" داستان زندگی و رویدادهای زندگی حضرت سلیمان (ع) را بر اساس قرآن روایت می‌کند.
با پایان تدوین توسط محمدرضا موئینی تا اواخر آبان، صداگذاری و جلوه‌های ویژه نیز فیلم همزمان در ایران و هنگ کنگ انجام می‌شود. امین زندگانی، محمود پاک‌نیت، حسین محجوب، مهدی فقیه، ارژنگ امیرفضلی و الهام حمیدی از بازیگران این فیلم به مدیریت فیلمبرداری حمید خضوعی ‌ابیانه هستند.
● "می‌زاک" چهارمین فیلم حسینعلی لیالستانی پس از "تابلویی برای عشق" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. با پایان مراحل فنی و ساخت موسیقی توسط حمیدرضا درویشی در اوکراین با ارکستر سمفونیک این کشور، "می‌زاک" از گزینه‌های قطعی حضور در جشنواره فجر بیست و هفتم است.
این فیلم روایتگر داستان بچه‌ای است که می‌خواهد وارد این دنیا شود، اما فراز و نشیب دنیا او را دچار چالش می‌کند. محمدرضا فروتن، باران کوثری، جمشید مشایخی، فاطمه معتمدآریا، داریوش ارجمند و علیرضا خمسه از بازیگران "می‌زاک" هستند که به گفته کارگردان قصه و فضایی متفاوت دارد و می‌تواند برای مخاطب عام جذابیت پیدا کند.
● "حریم" دومین فیلم رضا خطیبی بعد از "در شهر خبری نیست، هست" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله تدوین قرار دارد. پس از پایان تدوین، صداگذاری فیلم انجام شده و به گفته محمد احمدی تهیه‌کننده "حریم" برای حضور در جشنواره بیست و هفتم فجر آماده می‌شود.
فیلم داستان چند قتل مشکوک در جنگل‌های شمال است که سروان محبی از افسران مجرب مأمور رسیدگی به پرونده آن می‌شود. حمید فرخ‌نژاد، شیرین بینا، چکامه چمن‌ماه، عنایت شفیعی، محمدعلی فرمند، عادل علیزاد و محمد حاج‌حسینی از بازیگران "حریم" هستند. این فیلم در دو ژانر پلیسی و وحشت ساخته شده و بیشتر صحنه‌های وحشت آن بدون تروکاژ به تصویر درآمده است.
● "یک وجب از آسمان" دومین فیلم سیدعلی وزیریان پس از "خدا نزدیک است" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. به گفته جواد نوروزبیگی این فیلم نخستین حضور خود را در جشنواره فجر امسال تجربه کرده و پس از آن برای اکران عمومی آماده می‌شود.
فیلم داستان نوجوانی گلفروش را روایت می‌کند که آرزوی داشتن یک وجب از آسمان را در سر دارد و به آرزویش نیز می‌رسد. بهروز بقایی، لادن طباطبایی، علی سلیمانی، امیر آتشانی، افسر اسدی، مهوش وقاری، محسن قاضی مرادی، نادر سلیمانی، مینا جعفرزاده و آتیلا پسیانی در این فیلم بازی می‌کنند.
● "دلخون" دومین محمدرضا رحمانی پس از "ستایش" است که در جشنواره بیست و ششم فجر به نمایش درآمد. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. فیلم با مضمونی اجتماعی محصول سازمان توسعه سینمایی سوره است و احتمال حضور آن در جشنواره بستگی به عوامل مختلف دارد.
"دلخون" با فیلمنامه‌ای از علیرضا محمودی ایرانمهر و رحمانی، داستان مردی به نام عماد است که همسرش را به قتل رسانده و منتظر اجرای حکم اعدام است. با ورود دلارام به عنوان وکیل تسخیری و پیشنهاد وی ماجرا تغییر می‌کند. حامد بهداد، الناز شاکردوست، پوریا پورسرخ، هوشنگ توکلی، حبیب دهقان‌نسب، هنگامه حمیدزاده، مهراج محمدی، افسانه ناصری، آرزو پوروصال، حشمت آرمیده، هستی معمایی و مهرداد نیکنام از بازیگران فیلم هستند.
● "به کبودی یاس" چهارمین فیلم جواد اردکانی پس از "سبیل مردونه" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی حضور ندارد. فیلمبرداری اوایل آذرماه در مشهد آغاز شده و تدوین همزمان آن نیز انجام می‌شود تا فیلم برای شرکت در جشنواره بیست و هفتم فجر آماده شود.
"به کبودی یاس" بر اساس فیلمنامه‌ای از اردکانی داستان زندگی شهید برونسی از سرداران بزرگ دفاع مقدس است. قرار است بخش‌هایی از فیلم در خراسان و بخش‌هایی در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری شود و بازیگران فیلم از بازیگران تئاتر خراسان هستند.
● "نظام از راست" سومین فیلم محمدرضا ورزی پس از "مظفرنامه" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله صداگذاری قرار دارد. پس از این مرحله با انتخاب آهنگساز، ساخت موسیقی فیلم آغاز می‌شود تا برای حضور در جشنواره بیست و هفتم فجر آماده شود.
"نظام از راست" به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز فضایی کمدی دارد و به موضوع سربازی در یک پادگان پرداخته و فضایی تازه از محیط پادگان را به تصویر می‌کشد. اکبرعبدی، میرطاهر مظلومی، نصرالله رادش، لیلا برخورداری، فریده دریامج، حسن رضیانی و برزو تقی‌نژاد در این فیلم بازی می‌کنند.
● "عقرب" هشتمین فیلم مجید جوانمرد پس از "در سرزمینی دیگر" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی حضور ندارد. فیلم که در مرحله تدوین قرار دارد به روش HD فیلمبرداری شده و پس از پایان مراحل فنی به نسخه ۳۵ میلیمتری تبدیل می‌شود.
"عقرب" با فیلمنامه‌ای از فتانه یعقوبی در ژانر پلیسی جاسوسی ساخته شده و داستان ماجراهایی است که با سفر علی و سهراب دو برادر پژوهشگر ایرانی به ایروان برای شرکت در یک کنفرانس علمی آغاز می‌شود. دانیال حکیمی، سام درخشانی، فرهاد قائمیان، سیمون باغداساریان، پوراندخت مهیمن، حامد آقایی، دادا پطروسیان، درو میناسیان، واروژ خاچاطوریان و جمعی دیگر از بازیگران ارمنستان در فیلم حضور دارند.
● "کریستال" هشتمین فیلم محسن محسنی‌نسب پس از "مشت بر پوست" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. فیلم با نام قبلی "آن سوی پرچین" در حال تدوین همزمان است و برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده می‌شود.
"کریستال" داستان زندگی سه زندانی است که هر کدام به دلایلی گرفتار شده‌اند. آنها به مرخصی می‌روند تا درگیر مشکلات شخصی‌شان شوند. دانیال عبادی، شهره قمر، مهدی سلوکی، بابک انصاری، پروانه صلابت، فریناز همداچی، محمدرضا حبیبیان و مهدی ماهانی در این فیلم بازی می‌کنند.
"محافظ" دومین فیلم محمدجواد کاسه‌ساز پس از "پروانه‌ای در مه" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. قرار بود فیلم امسال در سه سالن اکران شود اما به دلیل نامناسب بودن این شرایط برای شرکت در جشنواره امسال فرم پر کرده و پس از آن اکران عمومی می‌شود.
● "محافظ" با بازی جمشید هاشم‌پور، احمد نجفی، سودابه بیضایی، چکامه چمن‌ماه، فلور نظری و فیروز قهرمانی داستان زندگی یک مربی ورزش‌های رزمی است که سفری را آغاز می‌کند و این سفر موجب می‌شود چشم او به دنیایی جدید باز شود که با گذشته‌اش بسیار متفاوت است.
● "یک اشتباه کوچولو" دومین فیلم محسن دامادی پس از "گپ" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم یک کمدی خانوادگی و داستان دو خانواده از دو طبقه اجتماعی است که در آن بازیگرانی چون امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، شیلا خداداد، مریلا زارعی و نادر سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
● "چهره به چهره" پنجمین فیلم علی ژکان پس از "عیسی می‌آید" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم داستان قتل مهندس مهران شاهرخی است که پلیس در جستجوی رد قاتل او با سرنخ‌هایی تازه روبرو می‌شود. جمشید هاشم‌پور، علی عمرانی، زهرا سعیدی، کاوه کاویان، محسن بهرامی، شیوا خنیاگر و فرانک حیدریان در فیلم بازی کرده‌اند.
● "تاکسی نارنجی" ششمین فیلم ابراهیم وحیدزاده پس از "شام عروسی" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم داستان زنی جوان با دو فرزند خردسال، دو مرد با خصوصیات متفاوت و خواسته مشابه، یک مأمور پلیس و یک پیرزن پرحرف و سمج است که در جزیره کیش ماجراهایی می‌آفرینند.
آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، ماهایا پطروسیان، علی دهکردی، سیروس ابراهیم‌زاده، محمدرضا هدایتی، مهدی فقیه، رحیم هودی، نیایش ماهانی، ارسلان قاسمی، آرمیتا مرادی، بهاره سپاهی، الهه حصاری، میثاق زارع و محمود بنفشه‌خواه در "تاکسی نارنجی" بازی کرده‌اند.
● "پسر تهرانی" سومین فیلم کاظم راست‌گفتار پس از "نقاب" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله صداگذاری قرار دارد. فیلم داستان مردی به نام منصور است که قصد دارد پسر از فرنگ برگشته خود را وادار به ازدواج کند و کشمکش‌هایی بین آنها ایجاد می‌شود. محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، شیلا خداداد، سارا خوئینی‌ها، طناز طباطبایی و فلامک جنبیدی از بازیگران فیلم هستند.
● "کیش و مات" دهمین فیلم جمشید حیدری پس از "گیس‌بریده" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله صداگذاری قرار دارد. ساخت موسیقی فیلم از یک هفته پیش آغاز شده تا احتمالاً فیلم بدون نمایش جشنواره‌ای برای اکران نوروز ۸۸ آماده شود.
"کیش و مات" بر اساس فیلمنامه‌ای از خشایار الوند با همکاری پیمان قاسمخانی، داستان زندگی جوانی است که هر کار می‌کند شکست می‌خورد. او چون فکر می‌کند بدشانس است دست به خودکشی می‌زند. حمید گودرزی، الناز شاکردوست، نیما شاهرخشاهی، بهنوش بختیاری، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی، احمد پورمخبر، مجید مشیری، مهدی میامی، پوراندخت مهیمن و علی صادقی بازیگران فیلم هستند.
● "چشمک" پانزدهمین فیلم جهانگیر جهانگیری پس از "ملودی" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم بر اساس فیلمنامه‌ای از اشرف غلامی موضوعی اجتماعی ـ خانوادگی دارد. اکبر عبدی، افسانه بایگان، حدیث فولادوند، رضا رویگری، یوسف تیموری، ارژنگ امیرفضلی، رابعه اسکویی، آتش تقی‌پور، مینا جعفرزاده، ماندانا حیدری، هستی حیدری راد، آرمان صورتگر و عباس محبوب از بازیگران فیلم هستند.
● "پاتو زمین نذار" چهلمین فیلم ایرج قادری پس از "محاکمه" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم بر اساس فیلمنامه‌ای از سیروس تسلیمی داستان درباره مردی مرفه است که اتفاقی باعث دگرگونی و تحول در زندگی او می‌شود. قادری، شیلا خداداد، مهرانه مهین‌ترابی، مهدی سلوکی، میرطاهر مظلومی، سحر ریحانی، حشمت آرمیده، شهرام تیموریان و محمدرضا شکری بازیگران فیلم هستند.
● "خروس جنگی" دومین فیلم مسعود اطیابی پس از "مصایب دوشیزه" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم با فیلمنامه‌ای از قربان محمدپور داستان زن و شوهری است که یکروز جایشان با هم عوض می‌شود. مریلا زارعی، رضا عطاران، کیانوش گرامی، احمد پورمخبر، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس جمشیدی‌فر و ارشیا صادقی طارمی بازیگران "خروس جنگی" هستند.
● "امشب شب مهتابه" دومین فیلم محمدهادی کریمی پس از "غیرمنتظره" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی در مرحله صداگذاری قرار دارد. فیلم با فیلمنامه‌ای از کریمی درونمایه معنوی دارد و تفاوت‌های سه نسل شامل پدربزرگ، پسر و نوه یک خانواده را در بستر داستانی عاطفی به تصویر می‌کشد. مهناز افشار، دانیال عبادی، مهوش افشارپناه، آرش تاج و امیرحسین آرمانی بازیگران "امشب ..." هستند.
● "نامزد آمریکایی من" دومین فیلم داود توحیدپرست پس از "معصوم" است. این فیلم در آخرین گزارش تولید اعلام شده از سوی فارابی آماده نمایش است. فیلم با فیلمنامه‌ای از توحیدپرست و یاسمن کفایتی ساخته شده با حضورمجید حاجی‌زاده، شهرزاد کمالزاده، رونا قیصرنژاد، مژگان بیات، ثریا قاسمی، منوچهر علیپور و فرهاد پورگرجانی.
شورای صدور پروانه نمایش به تازگی خبر توقیف فیلم را منتشر کرده و کارگردان فیلم سینمایی "نامزد آمریکایی من" در واکنش به توقیف این فیلم، آن را اثری دینی و انسانی و از فیلم‌های پرفروش سال توصیف کرده است.   
    
  
مطالب مرتبط:
پرکار ، پرفروش و پرخبرترین‌های سینمای ایران 
 پرتماشاگرترین و كم‌تماشاگرترین فیلم‌های نیمه اول سال87
 چهار شخصیت مهم تاریخ سینمای ایران
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر