الهام چرخنده و لیلا حاتمی و ...، خبرسازترین های سال 93
از الهام چرخنده تا مهناز افشار و لیلا حاتمی... با خبرسازتین بازیگران زن سال 93 آشنا شوید.

زنان ایرانی در سال 93 در همه عرصه ها فعال ظاهر شدند و موفقیت های مختلفی به دست آوردند. شاید بتوان گفت یکی از تفاوت های مهم سال 93 برای زنان در این نکته بود که به چهره های سینمایی، زنان در حوزه های دیگر مانند سیاست و علم بسیار پررنگ تر از سال های گذشته ظاهر شدند. از مریم میرزاخانی بگیرید تا معصومه ابتکار.

در کنار خبرسازی این دسته از زنان، برخی حوادث و رویدادهای مختلف نیز در حوزه زنان رخ داد و تا مدت ها در سرخط خبرها قرار داشت. گزینه ها بسیار زیاد بودند و به دلیل کمبود جا از بسیاری از آنها صرف نظر کردیم.

1- الهام چرخنده

این بازیگر در سال 93 بسیار خبرساز بود و در صدر خبرها و بحث های کاربران شبکه های اجتاعی قرار داشت. او در محفل ها و مراسم های مختلفی حضور پیدا کرد که یکی از آنها دومین یادواره زنان شهیده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ بود که در آن مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار از او تقدیر کرد و گفت: «چرخنده نام فامیلی این هنرمند کشورمان است که از امروز ما ایشان را با نام خانوادگی زهرایی می شناسیم.»

پای او به مجلس و کمیسیون فرهنگی نیز باز شد و برخی نمایندگان عضو این کمیسیون از او به دلیل «فعالیت هایش در زمینه دفاع و کمپین گسترش فرهنگ و حجاب» تقدیر کردند.

او مدتی بعد در یکی از صحبت های خودش گفت: «به فاصله یک ماه و چهار روز که به من لقب زهرایی دادند، سه هزار و 900 نفر به کمک من حاضر به استفاده از تاج بندگی یا چادر شدند. چقدر قضاوت آدم ها مهم است و بابت لایک ها چه چیزی را پرداخت می کنیم...»

2- مهناز افشار

خبر ازدواج بازیگر سرشناس سینما با پسر محمد علی رامین یکی از مهمترین اتفاقات سال 93 را رقم زد. ازدواج آنها از این جهت خبرساز بود که محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاددر دولت دهم بود و در دولت نهم نیز سمت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد را برعهده داشت.

در زمان رامین نشریات مختلفی تذکر گرفته و توقیف شده بودند و به همین دلیل بود که طرفداران مهناز افشار از این خبر شوکه شدند. ماجرا زمانی برای مردم جالب تر شد که خطبه عقد «مهناز افشار» و «یاسین رامین» را رییس جمهور اسبق خواند و پدرش در مراسم حضور نداشت.

پس از گسترش واکنش ها به مهناز افشار او در صفحه شخصی خود نوشت: «من مهناز افشار با آنچه بوده و خواهم بود با عشق بدون هیچگونه شرط و شروط کذب و 10 شاخه گل نرگس به عقد همسرم درآمدم و افتخار می کنم مردی در کنار من است که برای در کنار من بودن ایستادگی کرد و انتخاب کرد و محافظ من شد و شد پدرم دخترم و شریک شادی و غم هایم.»

3- باران کوثری

سال پیش همین موقع ها بود که پخش کلیپ «چرا رفتی» همایون شجریان به کارگردانی باران کوثری با واکنش های گسترده ای در میان کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. این ماجرا نقطه شروع اتفاقات و حاشیه های مختلف برای باران کوثری بود که عدم حضور چند ساله اش در سینما شایعه ممنوع الکاری اش را پر رنگ کرده بود.

او که با روی کار آمدن دولت یازدهم فعالیت هایش پر رنگ شده بود، پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر نیز با کنایه زدن به لوگوی جشنواره نیز بار دیگر خبرساز شد.

طراحی ضعیف لوگوی تئاتر جشنواره فجر سبب شد تا ستاره اسکندری و باران کوثری با انشتار عکسی در پست های جداگانه ای، متن مشترکی به این مضمون منتشر کنند: «گروه هم هوایی - در برابر عظمت پوستر جشنواره تئاتر فجر... در سی و سومین سال!! خواهران و برادران گرافیک به پا خیزید.»

دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فجر هم او را بار دیگر بر صدر خبرها قرار داد.

4- لیلا حاتمی

در اردیبهشت امسال لیلا حاتمی به عنوان یکی از 9 داور جشنواره کن انتخاب شد. جین کمپیون فیلمساز 59 ساله نیوزیلندی ریاست داوران این بخش را به عهده داشت و چهار مرد و چهار زن در کنار کمپیون، برنده جایزه نخل طلا و دیگر برندگان بخش مسابقه اصلی را تعیین می کردند.

همه داوران جزو چهره های سرشناس سینمای جهان محسوب می شدند. در زمان افتتاحیه این مراسم لیلا حاتمی در یک وضعیت غافلگیرکننده گیر افتاد و انتقادهای زیادی نسبت به عکس العمل او وارد شد. پس از گسترش حاشیه ها او در نامه ای از این اتفاق ناخواسته عذرخواهی کرد.

5- نرگس آبیار

فیلم سینمایی شیار 143 به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار نام او را بر سر زبان ها انداخت و به عنوان یکی از زنان خبرساز سال 93 در صدر خبرها قرار گرفت.

فیلم او به عنوان یکی از فیلم های ارزشی شناخته می شد و مورد تقدیر بسیاری از منتقدان و گروه های مختلف قرار گرفت.

نرگس آبیار البته در اردیبهشت ماه امسال با یک اتفاق عجیب روبرو شد. از او دعوت شده بود به دانشگاه شاهد برود و در آنجا مورد تقدیر قرار بگیرد. با اینحال، وقتی او به دانشگاه رسید مسئولان حراست به دلیل آنکه چادر نداشت، از ورودش جلوگیری کردند.

بدین ترتیب، اکران فیلم و تقدیر از کارگردان آن، بدون حضور کسی که قرار بود مورد تقدیر قرار بگیرد برگزار شده و لوح تقدیر نیز به نماینده ای از فیلم داده شد!

6- مریلا زارعی

بازی قابل توجه او در فیلم شیار 143 سبب شد تا همچنان در کانون توجه ها قرار گیرد. حاشیه ها هم البته اطراف او کم نبودند و هر از گاهی با یک موضوع روبرو می شد.

یکی از این حاشیه ها در مرداد ماه امسال در جشن خانه سینما اتفاق افتاد. در بخشی از جشن انجمن منتقدان، خواندن اسم بهترین بازیگر زن به مازیار میری سپرده شده بود که با سخنانش کنایه هایی به مریلا زارعی زد.

درخشش مریلا زارعی باعث شد تا فیلم شیار 143 مورد توجه مردم هم قرار بگیرد و رهبر انقلاب نیز صراحتا بازی این بازیگر خوب سینمای ایران در این فیلم را ستایش کرد.

به جز زنان نام برده شده، زنان دیگری نیز به شکل های مختلف خبرساز شدند. مرضیه برومند با ساخت فیلم شهر موش های 2 و شکسته شدن رکورد فروش توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. بهاره رهنما، سحر دولتشاهی و آزاده نامداری از جمله افراد دیگری بودند که در سال 93 به نحوی خبرساز شدند.

بهاره رهنما سالی پرکار را از سر گذراند و البته بحث و جدل های اینترنتی اش با یکی از نویسندگان تا مدت ها سوژه مورد بحث بود. سحر دولتشاهی هم در سال 93 بسیار پرکار ظاهر شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را نصیب خود کند. البته انتشار خبر جدایی او از رامبد جوان نیز بر حاشیه های اطراف او اضافه کرد؛ درست مانند آزاده نامداری که انتشار خبر جدایی اش از فرزاد حسنی موجی از واکنش ها را به همراه داشت. گفته می شود آزاده نامداری قصد مهاجرت پیدا کرده و همچنین دوباره در تلویزیون ممنوع التصویر شده است.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح