تمام علامت‌ها نشان می‌دهد كه بالیوود در نمایش امسال اسكار پایان مراسم را رقم خواهد زد. فیلم میلیونر زاغه نشین در 10‌رشته نامزد دریافت جایزه اسكار شده است و بعد از فیلم...
 
 همه چیز نشان از آن دارد كه بالیوود در نمایش امسال اسكار پایان مراسم را رقم خواهد زد. میلیونر زاغه نشین  در گلدن گلاب فیلم فینچر را شكست داد و احتمال تكرار این اتفاق بسیار بالاست. اسكار امسال بوی كاری و ادویه‌های هندی می‌دهد.
تمام كسانی كه منتظر دیدن مراسم اسكار در 22‌فوریه هستند می‌دانند از زمانی كه فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» در آگوست گذشته در فستیوال فیلم تلوراید در كلورادو به نمایش در آمد پله‌های ترقی را طی كرد تا به نامزدی بهترین فیلم اسكار رسید.  این روند را می‌توان به تلاش موفقیت‌آمیز «جمال» قهرمان این فیلم برای پاسخ دادن به سؤالات و دریافت 20‌میلیون روپیه تشبیه كرد. البته هنوز نباید عجله كرد.
 
تمام علامت‌ها نشان می‌دهد كه بالیوود در نمایش امسال اسكار پایان مراسم را رقم خواهد زد. فیلم میلیونر زاغه نشین در 10‌رشته نامزد دریافت جایزه اسكار شده است و بعد از فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» با 13‌نامزدی در اسكار امسال در مكان دوم ایستاده است. این فیلم 4‌جایزه گلدن گلوب را نصیب خود كرد و افتخارات زیادی را در جوایز ویژه انجمن كارگردانان، تهیه‌كنندگان، نویسندگان و بازیگران به دست آورد.
با این حال نمی‌توان از موفقیت این فیلم در اسكار چندان مطمئن بود. درست سه سال قبل فیلم «تصادف» ساخته پاهاگیس فیلم «كوهستان برودبك» را در كسب جایزه بهترین فیلم شكست داد. این درحالی بود كه آنگ‌لی كارگردان فیلم «كوهستان برودبك» جایزه بهترین كارگردانی را دریافت كرد.
در سال 1999 نیز در حالی‌كه همگان امیدوار بودند فیلم «نجات سرجوخه رایان» جایزه بهترین فیلم را بگیرد، فیلم «شكسپیر عاشق» آرزوهای این فیلم را بر باد داد و در سال 1982 نیز فیلم «‌ارابه‌های آتش» همین بلا را بر سر فیلم «قرمزها» آورد.
فیلم «ارابه‌های آتش» فیلم مستقلی بود كه به‌دلیل هزینه‌های بالای تولید در كانون توجه همگان قرار گرفت. اما اكنون وضعیت متفاوت است. فیلم مورد عجیب بنجامین باتن كه با هزینه 160‌میلیون دلار ساخته شده در برابر میلیونر زاغه نشین كه هر روز بر كلكسیون افتخاراتش افزوده می‌شود، از هم اكنون شكست خورده به‌نظر می‌رسد.
از جنبه دیگری نیز می‌توان به انتخاب بهترین فیلم اسكار امسال نگاه كرد. فیلم مورد عجیب بنجامین باتن ساخته دیوید فینچر كه با اقتباس از داستان كوتاهی نوشته اسكات فیتز جرالد ساخته شده پشتوانه تاریخی دیگری نیز برای موفقیت دارد.
 
تنها دو فیلم «همه چیز در مورد ایو» محصول1950 و «تایتانیك» محصول1997 تاكنون در تاریخ جوایز اسكار توانستند بیشترین نامزدی اسكار (14 جایزه) را به دست آورند كه هر دو نیز جایزه بهترین فیلم را از آن خود كردند. از 8 فیلمی نیز كه تاكنون 13 نامزدی جوایز اسكار را در كارنامه خود دارند، 5 فیلم از جمله «فارست گامپ» محصول 1994 -كه اریك روت فیلمنامه‌نویس آن، فیلمنامه مورد عجیب... را نیز نوشته است- توانستند جایزه بهترین فیلم را نیز نصیب خود كنند. علاوه بر این مورد عجیب... در رشته‌هایی كاندیدای دریافت اسكار شده است كه حمایت همه جانبه اعضای آكادمی اسكار را در مورد آن نشان می‌دهد و می‌‌توان براساس آن بهترین فیلم اسكار را پیش‌بینی كرد.
فیلم میلیونر زاغه نشین در 4 رشته بازیگری نتوانست نامزد اسكار شود در حالی‌كه فیلم مورد عجیب... برد پیت و تاراجی پی هنسون را در رشته بازیگری اسكار به‌عنوان نامزد دارد. در 8 دهه فعالیت اسكار تنها 10‌فیلم از جمله فیلم «ارباب حلقه‌ها بازگشت پادشاه» در سال 2003 توانستند بدون نامزدی در رشته‌های مختلف بازیگری جایزه بهترین فیلم را از آن خود كنند. از سوی دیگر انجمن بازیگران شانس فیلم میلیونر زاغه‌نشین را با دادن جایزه بیشتر كرده است.
در رشته‌های دیگر نیز مورد عجیب... برگ برنده بیشتری دارد. این فیلم در رشته‌های كارگردانی هنری، چهره پردازی، جلوه‌های ویژه و طراحی لباس نامزد اسكار است در حالی‌كه میلیونر زاغه نشین در این رشته‌ها نتوانسته نظر هیئت انتخاب آكادمی را جلب كند. در اصل در جلوه‌های ویژه و چهره‌پردازی باید فیلم مورد عجیب...  را تنها مدعی دانست.
 
به‌نظر می‌رسد كه بیشتر شاخه‌های هنری سینما فیلم مورد عجیب... را تحسین كرده‌اند، فیلمی كه با نهایت لذت به پایان می‌رسد. در مقابل فیلم میلیونر زاغه‌نشین در مورد تلاش برای پیروزی آدم‌هاست. شخصیت اصلی فیلم از زاغه‌های بمبئی سفری را برای رسیدن به عشق و پولدار شدن انجام می‌دهد.
فیلم‌هایی كه در 5‌رشته نامزد اسكار شده‌اند از جمله «فراست- نیكسون» محصول یونیورسال و «كتاب خوان» محصول كمپانی واینشتاین رقابت دشواری را نامزد كسب جایزه دارند. هر دو فیلم برای كسب جایزه بهترین كارگردانی نیز رقابت می‌كنند. رقابت ران هاوارد و استفان دالدری در حالی نامزدكسب جایزه بهترین كارگردانی اسكار خواهد بود كه هر دو فیلم یك نامزد در رشته بازیگری نیز دارند، كیت وینسلت و فرانك لانجلا؛ ضمن اینكه فیلمنامه هر دو فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسكار است.
این دو فیلم حتی اگر در تمام رشته‌ها اسكار را بگیرند این موضوع تضمینی برای دریافت جایزه بهترین فیلم نخواهد بود.
 
در سال 2003 فیلم «پیانیست» در 7‌رشته نامزد بود و جوایز مهمی را چون جایزه بهترین نویسنده فیلمنامه (ران هاوارد)، بهترین كارگردانی (رومن پولانسكی) و بهترین بازیگری (آدرین برودی) ‌ به دست آورد ولی در كسب جایزه بهترین فیلم رقابت را به فیلم «شیكاگو» باخت.
در جدول فیلم‌های پرفروش فیلم مورد عجیب بنجامین باتن كه از كریسمس به اكران درآمد 120 میلیون دلار فروش داشته است و فروش دیگر فیلم‌های اسكاری از جمله میلك، فراست-  نیكسون و كتاب خوان به‌ترتیب 25، 16 و 16 میلیون دلار فروش داشته‌اند و هنوز هم امید به فروش بیشتر دارند، اما فیلم میلیونر زاغه نشین از زمان اكران محدود آن توجه مخاطبان را جلب كرده است و تاكنون بیش از 77 میلیون دلار فروش داشته است.
 
اما در میان فیلم‌های انیمیشن اسكار رقابت فشرده است. امسال در حالی‌كه 5 فیلم نیز می‌توانستند كاندیدا باشند تنها نام 3 فیلم اعلام شد. با وجودی كه سال گذشته 17فیلم انیمیشن به اكران درآمدند و به‌نظر می‌رسید كه انتخاب 5 كاندیدا آسان باشد اما به دلایلی مختلف تنها 3‌فیلم انتخاب شدند.
«وال‌ئی» بیشتر از سایر كاندیدا‌ها شانس دریافت جایزه را در هشتادو یكمین مراسم اسكار دارد. این فیلم تقریبا تمام جوایز ممكن را دریافت كرد. البته «كونگ‌فو پاندا» نیز انیمیشنی استادانه و «بولت» نیز فیلمی لذت بخش است. فیلم كنگ فو پاندا كه با مشاوره وئی ژیائوپینگ و مدیریت هنری تانگ هنگ ساخته شده است كاملا متاثر از معماری چین است و نتیجه آن هم در چین و هم در اكران جهانی موفق بود به گونه‌ای كه بیش از 215 میلیون دلار در جهان تاكنون فروش داشته است.
بولت به كارگردانی كارگردان برنده اسكار جان‌لاستر ساخته شده و محصول دیزنی است. این فیلم با موسیقی موفق خود كه جان تراولتا اجرای یكی از آنها را بر عهده داشته است تاكنون حدود 113‌میلیون دلار فروخته است.
وال‌ئی تا نیمه فیلم دیالوگ ندارد. صداگذاری این فیلم استودیو‌ی پیكسار را بن بارت بر عهده داشته كه دو بار برنده اسكار شده است و متخصص صدای روبوت‌ها‌ست. وال‌ئی تاكنون بیش از 224‌میلیون دلار فروخته است. باید تا روز 22 فوریه منتظر بود و دید كه آیا اسكار امسال شگفتی ساز است ‌ یا اینكه تاریخ مجددا تكرار خواهد شد؟  
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
شمارش معكوس برای اهدای جوایز اسکار
 10 فیلمی ‌که امسال می‌توانند فاتح اسکار باشند
ای اسکار تو کجایی؟!!
نقدی بر فیلم "میلیونر زاغه نشین" ساخته دنی بویل
نگاهی به ستایش‌شده‌ترین فیلم سال