اگر بیماری قلبی دارید این 10 فیلم را نبینید!!
10 مورد از بهترین فیلم های ترسناک جهان که بیش از 100 کارشناس به آن ها رای داده اند.

10 فیلمی که از ترس نفستان را بند می آورد

یک ماه پیش، یک بررسی حرفه‎ای در مورد فیلم‎های ترسناک جهان راه‎اندازی کردیم، در آن زمان این کار یک کار آسان به نظر می‎رسید؛ ارسال چند ایمیل، چند تا تماس تلفنی، و جمع کردن و شمارش آرا...! تعیین قطعی  100مورد از بهترین  فیلم های ترسناک در همه‎ی زمان‎ها سرگرم کننده و کاری بی وقفه و قابل کلیک به نظر می‎رسید.

آیا با این چند کار می‎توان به آسانی رای جمع کرد؟ نه چندان هم آسان نیست. تعداد فیلم‎های ترسناک اصلا قابل شمارش نیستند، در نظر گرفتن همه‎ی آن ها و قرار دادنشان در یک سکو به عنوان 10 فیلم برتر ترسناک جهان مانند کار یک پلیس قضایی است که باید نهایت عدالت در آن رعایت شود؛ باید اجازه دهیم همه‎ی فیلم‎های ترسناک از خود دفاع کنند و در میان این کشمکش رای بدهیم.

تعداد پاسخ‎دهندگانی که آرای خالص و به درد بخور داده اند دور از پیش بینی ما بود و خیلی ما را هیجان زده کرد،  نام بیش از 100 کارشناس زبده در این لیست دیده می شود، از سرپرست آموزشگاه بازیگری Gothic که از آن گیِرمو دل تورو ( کارگردان، تهیه کننده، فیلم‌نامه و رمان‌نویس مکزیکی) است گرفته تا کلایو بارکر کارگردان فیلم هایی چون  Hellraiser(برپاخیزان جهنم) و Nightbreed و موزیکدان و موسس گروه وایت زامبی آقای Rob Zombie و الهه فیلم‎های ترسناک الویرا که به ارباب تاریکی معروف است(کاساندرا پیترسون) جز  افرادی بودند که فیلم‎های مورد‎نظر خود را انتخاب کرده و  به طور صریح به ما گفتند.

حتی کمپانی Blumhouse که یکی از بزرگ‎ترین کمپانی‎های فیلم ترسناک در جهان است، کادری از پرسنل خود را با کمترین بودجه در راه این نظرسنجی به کار گرفت تا بتوانیم ده مورد از بهترین فیلم ها را بشناسیم.

علاوه بر نوشتن نام هر ده مورد نام هرکسی در صفحه نظرسنجی آورده شده است؛ ما دیده ایم که 16 مورد از مشاهیر این لیست همه به فیلمی که در این لیست به عنوان فیلم اول است رای داده اند. نام برخی  فیلم‎ها هم در این لیست دیده شد که خیلی برای ما قابل تامل و جالب بود فیلم کمدی- ترسناک Re-Animator که فیلمنامه‎نویس و کارگردان آن استارت گوردون است ، کندی‌من یک فیلم ترسناک به کارگردانی برنارد رز، بدن جنیفر(Jennifer's Body) به کارگردانی Karyn Kusama و خیلی فیلم های جالب دیگر در این لیست دیده می‎شود.

برخی افراد به صورت صریح و مختصر رای خود را دادند، برخی دیگر توضیحاتی درباره‎ی آن ارائه کردند و گاهی دیدگاه های خود را نیز درباره‎ی فیلم گفتند؛ در بین آرای افراد معمولی به خوبی تاثیر توضیحات افراد معروف دیده می‎شد.

اما نگاهی اجمالی داشتن به توضیحات مربوط به ده مورد از بهترین فیلم های ترسناک جهان که مورد نظر افراد بزرگ بوده است می تواند برای ما جالب باشد.

پس از توضیحات بالا نوبت به جدول نتایج رای گیری پیچیده‎ی ما رسید، بگذارید در ابتدا بگوییم ممکن است فیلم مورد علاقه‎ی شما در این لیست 10 موردی دیده نشود، اما از شما می‎خواهیم که اگر واقعا به این نوع فیلم‎ها علاقه دارید بعد از خواندن توضیحات و تماشای گالری تصاویر آن را نگاه کنید.

10- آرواره ها یا jaws
کارگردان: استیون اسپیلبرگ 1975
به خاطر حمله های یک کوسه‎ی بزرگ و سفید و سیری ناپذیر به اهالی جزیره Amity وحشت همه‎ی مردم را فراگرفته است، یک افسرپلیس به همراه یک اقیانوس شناس و یک شکارچی کوسه به دنبال از بین بردن این وحشی تشنه به خون هستند.


9- شب مردگان زنده یا Night of the Living Dead
کارگردان: جرج رومرو 1968
گروهی از مردم در یک خانه‎ی روستایی در پلوینسانیا گیر افتاده اند و تلاش می کنند جان خود را از دست زامبی های تشنه به خون نجات دهند، هرچند Night of the Living Dead اولین فیلم مربوط به زامبی ها نیست، ترسناک ترین فیلم زامبی معاصر محسوب می‎شود، به شدت فرهنگ مدرن پاپ و افکار آن در مورد زامبی ها را تحت تاثیر قرار داد.

8- روانی یا Psycho
کارگردان: آلفرد هیچکاک 1960
ماریون کرین کارمندی است که مقداری پول نقد و املاک از محل کارش می دزدد به این امید که زندگی خوبی را شروع کند، او از شهر خارج می‎شود و در هتلی به نام هتل بیتس که مسئول آن نورمن بیتس از مادر روانی‎اش پرستاری می کند می ماند؛ همه چیز خوب است تا زمانی که ماریون تصمیم می گیرد دوش بگیرد...


7- هالووین1978
کارگردان: جان کارپنتر
داستان یک قاتل روانی که از کودکی تصمیم گرفته است خواهر خود را بکشد، به شکل یک دختر درس خوان فرار کرده و در میان دوستانش کمین می کند در حالی که دکتر او مدام او را تعقیب می کند.



6- The Thing یا موجود
کارگردان: جان کارپتنر 1982
دانشمندان در قطب جنوب با موجودی فضایی برخورد می کنند که مدام مردم را می کشد و خود را به شکل آنان که به قتل می رساند در می آورد.


5- بیگانه یا Alien
کارگردان: ریدلی اسکات 1979
سفینه‎ی تجاری Nostromo در طول برگشت به زمین در یک سیاره‎ی دور گیر می افتند، سه نفر از خدمه‎ی سفینه با یک محفظه‎ای پر از تخم مرغ مواجه می شوند که یک موجود فرازمینی ترسناک از آن محافظت می کند، این موجود به نظر می رسد به زودی به سفینه حمله کند و تک تک خدمه را از بین ببرد و این یک کابوس قریب الوقوع در این فیلم است.


4- بچه‎ی رزماری یا Rosemary's Baby
کارگردان: رومن پولانسکی 1968
زوج جوانی به یک آپارتمان بدنام در نیویورک نقل مکان می کنند تا خانواده ای را تشکیل دهند. اتفاقات عجیب و غریبی می افتد که رزماری حس می کند فرزندش که به زودی متولد می شود از شر همسایه های عجیب در امان نخواهد بود.

3-کشتار با اره برقی در تگزاس یا The Texas Chain Saw Massacre
کارگردان: توبی هوپر 1974
پنج دوست برای ملاقات پدر بزرگ یکی از آن ها به خانه اش رفته اند، ناگهان با قاتلی مواجه می شوند که با اره برقی انسان ها را می کشد، آن ها را می دزدد و به کلبه ای در قبرستان می برد.


2- درخشش یا The Shining
کارگردان: استنلی کوبریک
جک تورنس نویسنده ای است که به همراه همسرش وندی و پسرش دنی از بقیه جدا می شود تا کل زمستان را در یک هتل به عنوان سرایدار زندگی کنند؛ اما ناگهان دچار جنون می شود...


1-جن گیر یا The Exorcist
کارگردان: ویلیام فریدکین1973
Regan MacNeil یک دختر 12 ساله است، که در جورج تاون واشنکتن زندگی می کند، دچار شخصیت جدیدی می شود و در حال تلاش برای سازگاری با آن اوضاع تشنج آوری دارد، مادر او از علم پزشکی مایوس شده و به سمت خرافات و جن گیری می رود و سرانجام آخرین امید او  پدر مقدسی به نام Damien Karras است که با ایمان خود سعی در بهبودی این دختر نوجوان دارد.


تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
اختصاصی سیمرغ