فیلم های جذابی که باید منتظر آنها باشیم: از دراکولای رضا عطاران تا فروشنده...
شاید اینطور به نظر برسد که در ادامه سال جدید فیلم های خاصی اکران نشود اما باید منتظر ماند چرا که فیلم های جذاب زیادی برای اکران مانند دراکولا رضا عطاران و فروشند اصغر فرهادی باقی مانده اند!

اکران فیلم های جذاب در ادامه سال 95

سوالی که بعد از گیشه شگفت انگیز نوروز 95 مطرح می شود این است: آیا سینمای ایران در طول سال ظرفیت و پتانسیل کشاندن مخاطب میلیونی به سالن ها را دارد؟ یا تمام دارایی هایش را در ابتدای سال به حراج گذاشته؟ پرونده پیش رو حلاجی داشته های سینمای ما برای خرج کردن در سال 95 است.

با نگاهی به فهرست فیلم ها و نیز بازیگران آن ها، می توان از بابت جور بودن جنس سینما مطمئن بود و به تداوم موفقیت فعلی امید داشت. حالا که مخاطبان زیادی به سینماها آمده اند و جو سینما رفتن عمومی شده، چندان منطقی نیست که مردم این عادت را کنار بگذارند، مگر آن که دلایلی غیر از کیفیت فیلم ها مطرح باشد. فیلم های اکران نوروز همگی توان سرگرم کردن مخاطب را دراند و کسی که به سینما می رود، از کرده اش پشیمان می شود!

 این خود مهم ترین دلیل است که کارشناسان سینما را متقاعد می کند با صدای رسا از تداوم و رونق سینما صحبت کنند. در این میان سهم بعضی ها برای داغ نگه داشتن گیشه بیشتر است: رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، اصغر فرهادی، شهاب حسینی، محمدرضا گلزار و هدیه تهرانی. در این مطلب، فیلم های هر بازیگر و کارگردان را آنالیز کرده ایم و گفته ایم چرا می توانند موفق باشند.

رضا عطاران؛ Reza Attaran

چه فیلمی دارد؟ دراکولا
ژانر فیلم؟ کمدی وحشت

ماجرا چیست: رضا عطاران بعد از «خوابم میاد» و «رد کارپت»، ایندفعه همه مخاطبانش را غافلگیر کرده و دست روی پدیده عجیبی به اسم دراکولا گذاشته است. قصه فیلم به شدت جذاب است. ماجرا از این قرار است که یک دراکولا با بازی لوون هفتوان برای اینکه خن یک نفر را بخورد به خانه اش می رود. صاحبخانه، رضا عطاران است؛ معتادی که وضعیت خوبی هم ندارد. دراکولا خون این معتاد را می خورد و از قضا خودش هم معتاد می شود. حالا این دراکولای معتاد باید با وضعیت جدیدش کنار بیاید.

پتانسیل موفقیت: وقتی اسم رضا عطاران روی یک کار باشد، ردخور ندارد که با استقبال زیادی رو به رو می شود و در سینماهای نمایش دهنده جا برای سوزن انداختن هم گیر نمی آید. اینجا اما عنصر جذاب مهمتری وجوددارد: «یک دراکولا» امکان ندارد مردم بشنوند فیلمی با محوریت دراکولا اکران شده و به طرفش جذب نشوند. مخصوصا اینکه تصاویر منتشر شده از گریم بازیگران مختلف، به شدت ترغیب کننده است. بنابراین دراکولا، حتی اگر ساختار ضعیف یا فیلمنامه متوسط داشته باشد، با وجود این بازیگران تحت هر شرایطی فروش خوبی می کند.

میزان فروش احتمالی: همه چیز برای این مهیاست که فیلم «دراکولا» با کفی چهار میلیارد و سقف هفت میلیارد فروش کند. البته این تهدید هم وجوددارد که مردم با این ژانر ارتباط برقرار نکنند و به خصوص خانواده ها از آن خوششان نیاید. با این حال قطعا پایین تر از چهار میلیارد فروش برایش قابل تصور نیست.

گیشه آخرین فیلم
رضا عطاران سال گذشته با فیلم «نهنگ عنبر» سامان مقدم، سر و صدای زیادی به راه انداخت. این فیلم، فروش فراوانی کرد و باعث شد چشم های همه از تعجب باز بماند. عطاران از همین اول سال با فیلم «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی هم بدجوری ترکاند. این فیلم برخلاف انتظار، نزدیک به یازده میلیارد فروخت و عطاران در همین ابتدای سال توانست عنوان پولسازترین بازیگر سال 95 را به اسم خودش بزند.


محمدرضا گلزار؛ MohammadReza Golzar

چه فیلمی دارد؟ از محمدرضا گلزار به احتمال فراوان فیلم «سلام بمبئی» ساخته قربان محمدپور در اکران عیدفطر روی پرده می رود. او فیلم های «خشکسالی و دروغ»، «مادر قلب اتمی» و «دلم می خواد» را هم در نوبت اکران دارد که حتی اگر هم به اکران برسند، شانس «سلام بمبئی» از سه دیگر بیشتر است.
ژانر فیلم؟ «سلام بمبئی» یک فیلم ملودرام است.

ماجرا چیست: «سلام بمبئی» ملودرامی عاشقانه است و داستان یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر یک عشق می شوند و همین سرآغاز فصل تازه ای از زندگی آن ها است.

پتانسیل موفقیت: گلزار همیشه در گیشه موفق بوده و گلیم خود را از آب بیرون کشیده. در «سلام بمبئی» جنس اطراف او جورتر است و می توانند کمک او در فروش فیلم باشد. بنیامین بهادری و همسر جدیدش شایلی، یکی از این موارد است که شاخک های خیلی ها را برای دیدن آن ها در قابل سینما حساس کرده.

 مورد بعد بازیگران هندی فیلم هستند و مهمتر از آن محبوبیت فیلم های هندی پیش تعداد زیادی از هموطنان است. آن طور که کارگردان گفته فیلم براساس مولفه های سینمای هند تولید شده. نکته دیگر غیبت چهارساله گلزار از اکران است؛ فیلم هایی که بازی کرده به دلایل مختلف به اکران راه نیافته اند که حالا به کمک «سلام بمبئی» آمده است.

میزان فروش احتمالی: با توصیفی که ذکر رفت حداقل فروش «سلام بمبئی» پنج میلیارد است. فیلم ظرفیت فروش تا دو برابر این را هم دارد!

گیشه آخرین فیلم
«تو و من» آخرین فیلم است که از محمدرضا گلزار اکران عمومی شده؛ در سال 1391. فیلم در تهران به فروش 6,500,620,500 تومانی رسید (براساس آمار رسمی فارابی). این میزان فروش برای یک فیلم در سال 91، رقم زیادی نیست اما دلیل اصلی این ناکامی را باید در خود فیلم جست و جو کرد. «تو و من» قصه ای نو ندارد و پرداختش هم تکراری است، در سالی هم اکران شد که سوپراستارها در گیشه دچار استیصال بودند و اگر فیلم بی کیفیت می بود، به فروش نمی رسید.


هدیه تهرانی؛ Hedieh Tehrani

چه فیلمی دارد؟ عادت نمی کنیم
ژانر فیلم؟ ملودرام

ماجرا چیست: فیلم قصه جذابی دارد و نقطه شروع و پایانی درستی برایش تعریف شده. داستان درباره دو زوج است که زندگی شان به واسطه خیانت یک طرف، شک طرف دیگر و نهایتا به میان آمدن پای یک مرگ، به جاهای باریک می رسد. فیلم فضایی معمایی و شبهه برانگیز دارد و به فیلم های معمایی سینمای اصغر فرهادی شبیه است. خصلت مهم فیلم این است که از ابتدا تا پایان مخاطب را درگیر می کند.

پتانسیل موفقیت: «عادت نمی کنیم» فیلم خاص و متفاوتی نیست. یک فیلم ملودرام است که ابراهیم ابراهیمیان تلاش کرده آن را یکی دو پله بالاتر از فیلم قبلی اش «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» بسازد. نکته قابل توجه فیلم این است که هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن، 19 سال بعد از بازی در فیلم «قرمز» کنار هم قرار گرفته اند و مجددا قصه ای برمبنای خیانت و شک را پیش می برند. در این میان حضور ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ هم کنار آن دو، اتفاق خوبی را رقم زده. همین بازیگران به احتمال زیاد، فروش فیلم را تضمین می کنند.

میزان فروش احتمالی: اگر بپذیریم که هدیه تهرانی هنوز بعد از این همه سال، می تواند به فروش یک فیلم کمک تاثیرگذاری بکند، می توانیم تخمین بزنیم که فیلم در بهترین حالت ممکن، دو میلیارد می فروشد. البته این احتمال چندان قوی نیست. در حال حاضر نمی شود درباره میزان محبوبیت هدیه تهرانی برای مخاطبان نسل جدید اظهارنظر کرد. چون نه ابراهیمیان کارگردان خیلی شناخته شده ای است نه فضای فیلم طوری است که برای عامه مردم جذابیت خاصی داشته باشد.

گیشه آخرین فیلم
«پل چوب» مهدی کرم پور، آخرین فیلمی بود که با بازی هدیه تهرانی اکران شد. این فیلم مجموعه ای از ستاره ها را جمع کرده بود و فروش آن چندان هم ارتباط زیادی به هدیه تهرانی نداشت. بهرام رادان، مهناز افشار، مهران مدیری و در کنار آن ها هدیه تهرانی به فروش کمک کرد. با اینکه «پل چوبی» جزو فیلم هایی بود که حوزه هنری آن را تحریم کرد و اجازه نمایش در سینماهای حوزه هنری به آن داده نشد اما به نسبت فروش خوبی داشت.


شهاب حسینی؛ Shahab Hosseini

چه فیلمی دارد؟ مهمترین فیلم شهاب حسینی «فروشنده» اصغر فرهادی است. او «برادرم خسرو» احسان بیگلری و همچنین «امتحان نهایی» عادل یراقی را در نوبت اکران دارد.
ژانر فیلم؟ هم «فروشنده» و هم «برادرم خسرو» اجتماعی هستند.

ماجرا چیست: اصغر فرهادی در «فروشنده» باز هم سوژه ای اجتماعی را محور قرار داده. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نقش زن و شوهری را بازی می کنند که قرار است نمایش «فروشنده» آرتور میلر را روی صحنه اجرا کنند. همزمان به خانه جدید می روند؛ خانه متعلق به زنی مرموز است و همین سرآغاز شکل گیری اتفاقات دیگر است. «برادرم خسرو» هم قصه ای اجتماعی دارد و حسینی در نقش جوانی با بیماری دوقطبی بازی می کند که مجبور است مدتی پیش خانواده برادر بزرگش باشد.

پتانسیل موفقیت: شهاب حسینی از جمله بازیگرانی است که حضورش در هر فیلمی، مانع از شکست آن می شود. این بار تجربه درخشان همکاری او با فرهادی در «جدایی نادر از سیمین» و همچنین «درباره الی...» به کمک «فروشنده» می آید و عطش تماشای نتیجه این همکاری دوچندان است. همبازی بودن او با ترانه علیدوستی عامل دیگری است که شانس موفقیت فیلم را بیشتر می کند؛ این دو مدت زیادی هر هفته با «شهرزاد» جلوی چشم مردم بودند. حسینی در «برادرم خسرو» هم نقش شخصیتی دوقطبی را قدرتمند و باورپذیر بازی کرده؛ فیلمی که داستان جذاب و پرکششی دارد و شانسش برای دیده شدن زیاد است.

میزان فروش احتمالی: «برادرم خسرو» می تواند میلیاردی شود و شانس «فروشنده» بیش از این رقم است؛ مثلا تا سه میلیارد.

گیشه آخرین فیلم
«دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان آخرین فیلم اکران شده شهاب حسینی است که اتفاقا گیشه موفقی داشت و حدود دو میلیارد و سیصد میلیون فروش آن بود. این اتفاق در حالی افتاد که کمتر کسی پیش بینی این میزان فروش را برای فیلم می کرد. البته سوژه فیلم یعنی ازدواج موقت را نمی توان در این فروش نادیده گرفت. از حسینی پیش از آن «طعم شیرین خیال» ساخته کمال تبریزی اکران شد که به فروش مطلوب نرسید. دلیل اصلی هم به ضعف فیلم بر می گردد.


پیمان قاسم خانی؛ Peyman Ghasem Khani

چه فیلمی دارد؟ خوب، بد، جلف
ژانر فیلم؟ کمدی

ماجرا چیست: قصه در ادامه سریال «پژمان» است. پژمان جمشیدی فوتبالیستی است که سروش صحت برای سریال «پژمان» از او دعوت می کند تا غیر از فوتبال، بازیگری را هم تجربه کند. فیلم از جایی شروع می شود که پژمان به واسطه این سریال، بین همه شناخته می شود، حالا تصمیم می گیرد وارد سینما شود. حس می کند حالا دیگر همه او را می شناسند و در سینما هم می تواند بترکاند اما همان اتفاقی که سر فوتبال در سریال برایش افتاد اینجا هم تکرار می شود. چند کارگردان درجه چندم به او پیشنهاد می دهند و هیچ کدام از نقش های پیشنهادی، درست و حسابی نیست. قصه استیصال پژمان از اینجا وارد وضعیت جالبی می شود.

پتانسیل موفقیت: اسم پیمان قاسم خانی و تجربه خوبی که از فیلمنامه هایش در فیلم های درجه یک کارگردان های مهم سینمایی کمدی سراغ داریم کافی است که مطمئن باشیم فیلم فروش می کند. آن طور که شنیده ایم کمدی فیلم خیلی خوب از آب درآمده. ضمن اینکه تصاویر جالبی که از تست گریم های فیلم منتشر شده نشان می دهد فیلم فضای جذابی دارد و با وجود بازیگرانی مثل ویشکا آسایش، مانی حقیقی، حمید فرخ نژاد، پژمان جمشیدی و سام درخشانی که این دو در سریال هم حضور داشتند احتمالا موفقیت خوبی به دست می آورد.

میزان فروش احتمالی: یکی از معدود فیلم هایی است که درباره اش می گویند احتمال دارد رکورد فیلم «من سالوادور نیستم» را بزند. یعنی می شود حدس زد که تا پایان سال، این فیلم جای سالوادور در رتبه اول جدول فروش بنشیند. این پتانسیل را دارد که 10 میلیارد به بالا فروش کند.

گیشه آخرین فیلم
«خوب، بد، جلف» اولین تجربه پیمان قاسم خانی در مقام کارگردان است. پیش از این اما فیلمنامه های کمدی اش برای فیلم های «نان و عشق و موتور 1000»، «مارمولک»، «طبقه حساس»، «ورود آقایان ممنوع» و... اتفاق خوبی را به همراه داشت. این فیلم ها همگی جزو پرفروش ترین های دوران خودشان بودند و قطعا بخش مهمی از این موفقیت به خاطر فیلمنامه جذابشان بوده. ضمن اینکه در تلویزیون هم ردپای قاسم خانی در سریال های مهم کمدی کاملا محسوس بود.


اصغر فرهادی؛ Asghar Farhadi

چه فیلمی دارد؟ فروشنده
ژانر فیلم؟ اصغر فرهادی در «فروشنده» باز هم سراغ درامی اجتماعی رفته است.

ماجرا چیست: اگر قسمت مربوط به شهاب حسینی را خوانده اید، این بخش تکراری است اما لاجرم به بازنویسی آن هستیم: شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نقش زن و شوهری را بازی می کنند که قرار است نمایش «فروشنده» آرتور میلر را روی صحنه اجرا کنند. همزمان به خانه جدید می روند، خانه ای که متعلق به زنی مرموز و باسابقه است.
زنی که مدت هاست از آن جا رفته اما هنوز رفت و آمدهای مشکوکی در آن خانه جریان دارد. این موقعیت های عجیب و مشکوک، سرآغاز شکل گیری اتفاقات مهمی در زندگی این زوج جوان می شود. قطعا این خلاصه داستان بخش کوتاهی از فیلم است و اگر حجم هیجان و معمایی بودن آثار فرهادی را به آن اضافه کنیم به تعریف عجیبی می رسیم.

پتانسیل موفقیت: اولین فاکتور موفقیت «فروشنده» نام خود اصغر فرهادی است. او بعد از «جدایی نادر از سیمین» به فرانسه رفت و «گذشته» را ساخت. فیلمی که درباره آن میان منتقدان داخلی و خارجی و نیز علاقه مندان سینمای فرهادی اتفاق نظر وجود نداشت اما معنای هیچ کدام این نیست که فرهادی فیلم ضعیفی ساخته. اصغر فرهادی بعد از سه گانه اش توقعات را به شدت بالا برده و حالا همه می خواهند بدانند آیا وارد مسیر تازه ای شده و از تم «قضاوت» فاصله گرفته؟ همانطور که در باکس شهاب حسینی اشاره شد، حضور این بازیگر به همراه ترانه علیدوستی و سابقه خوش همکاری این دو، دیگر عامل فروش «فروشنده» است.

میزان فروش احتمالی: فیلم «فروشنده» شانس فروش تا سه میلیارد تومان را دارد.

گیشه آخرین فیلم
در سایت رسمی بنیاد سینمایی فارابی جلوی میزان فروش «گذشته» این عدد نقش بسته: 10,319,708,000. این رقم برای یک فیلم متوسط است اما برای نام فرهادی نمی تواند موفقیت محسوب شود به ویژه آن که «جدایی نادر از سیمین» به فروش سه میلیاردی رسیده بود. شاید خروج دوربین فرهادی از ایران و تصویر کردن دغدغه های همیشگی اش در کشوری دیگر در این باره بی تاثیر نباشد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح