با وجود فروش پایین تعدادی از فیلمهای فصل تابستان، مسیر استقبال از آثار هالیوود در مجموع هموار و قابل قبول بوده است.
تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند با توجه به اینكه تعداد كمی از فیلمهای فصل تابستان در جدول گیشه نمایش با شكست تجاری روبهرو شدهاند، هالیوود امسال یك تابستان گرم و پربار سینمایی داشته است. به قول یكی از آنها: «تا حالا، همه چیز خوب بوده است.» به این ترتیب میتوان انتظار یك ركوردشكنی تازه را نیز در گیشه نمایش داشت. صنعت سینما 2 ماه اول فصل تابستان را به خوبی و خوشی پشتسر گذاشت و میتوان امیدوار بود كه سومین ماه این فصل هم، به همین ترتیب بگذرد. دلیل این امر بسیار ساده است؛ با آنكه چندتا از فیلمهای فصل تابستان فروشی پایینتر از حد انتظار داشتهاند، ولی هیچ چیز راه غلط را طی نكرده و مسیر استقبال از فیلمها، هموار و درست بوده است.
یكی از مسئولان استودیویی میگوید: «حركت قطار سینما در این فصل كند نشد و چرخهای آن روی ریل به حركت خوب و طبیعی خود ادامه داد. این در حالی است كه معمولا و همیشه در فصل تابستان، ما با مشكلاتی روبهرو میشویم.» یكی از دلایل مهم امر این است كه صنعت سینما توانسته تعادل بین ذائقه و خواسته تماشاگران آمریكایی و بینالمللی را به خوبی حفظ كند و به شكلی هنرمندانه، فیلمهایی را تولید كند كه عموم تماشاگران در سطح بینالمللی آنها را تماشا كنند. البته در این بین باید به ویژه از فیلم علمی- تخیلی كمپانی برادران وارنر «رستگاری ترمیناتور» اسم برده شود. این فیلم در آمریكا 123میلیون دلار فروش كرد، ولی استقبال تماشاگران بینالمللی از آن خیلی بهتر و بیشتر بود. فروش بینالمللی این فیلم به 228 میلیون دلار رسید. وضعیت «فرشتگان و شیاطین» (قسمت دوم «رمز داوینچی») از این هم بهتر است! فیلم با بازی تامهنكس در آمریكا نتوانست بیشتر از 131میلیون دلار فروش كند، در حالی كه تماشاگران جهان برای دیدن آن 342میلیون دلار پرداخت كردند.
در كنار این 2 فیلم كه نمایش بینالمللی آنها موفقتر از آمریكا بود، باید از ساخته جدی تونی اسكات «برداشتن پلهام 1و2و3» با بازی دنزل واشنگتن و جان تراولتا یاد كرد كه با وجود ساختار زیبا و قوی خود، در آمریكا فقط 62 میلیون دلار فروش كرد. هزینه تولید فیلم سنگین و بالا بود عدمموفقیت مالی آن، باعث خلق بحثهای زیادی پیرامون هزینه بالای تولید محصولات سینمایی شد. بسیاری از مدیران تولید سینمایی، این سؤال را مطرح میكنند كه چرا باید هزینههای كلان را برای تولید فیلمهایی پرداخت كرد كه موفقیت مالی خوبی در گیشه نمایش به دست نمیآورند؟ یك چنین تحلیلهایی، به صورت طبیعی خیلی موردپسند اهالی صنعت سینما نیست. در این رابطه، به ویژه بازیگران هم چندان احساس راحتی و آرامش نمیكنند. هیچ بازیگری دوست ندارد بشنود كه فیلمش در گیشه نمایش شكست تجاری خورده یا اینكه، این شكست تجاری به دلیل حضور وی در آن بوده است.
برای مثال، تازهترین فیلم جكبلك به نام «سال اول»، بدون هیچ شك و تردیدی قربانی زمان اكران عمومی خود شد و شكست تجاری آن، چندان به خود فیلم ارتباط پیدا نمیكند. این فیلم 2 هفته پس از كمدی «سرزمین گمشدگان» (كه قصهاش خیلی شبیه فیلم بلك بود) و یك هفته قبل از فیلم جنجالی و بسیار موفق «تغییرشكلدهندگان: انتقام سقوطكردهها» روی پرده سینماها رفت. «سرزمین گمشدگان» هم فروشی كمتر از حد انتظار فیلمهای معمول ویلفرل داشت. این درحالی است كه برخی از منتقدین سینمایی اینطور اظهارنظر كردهاند كه فرل باید یك ارزیابی مجدد در رابطه با فیلمهایی كه بازی میكند، داشته باشد. در عین حال فیلم جدید او برخلاف كارهای خانوادگی قبلیاش، زبان و لحن تندتری داشت و در زمره كارهای كمدی خانوادگی او نبود كه میتواند برای عموم افراد خانواده قابل دیدن باشد. فیلم فرل، نسخه بازسازیشده یك مجموعه موفق كودكانه دهه هفتادی بود و این سؤال مطرح است كه آیا قصهای كه حالوهوایی سنتی و قدیمی دارد، میتواند باب میل تماشاگران نوجوان امروزی باشد؟
این نكتهای است كه كمدین همكار فرل یعنی بناستیلر به خوبی متوجه آن بود و هنگام بازی در فیلم تازهاش، آن را مورد توجه قرار داد. منظور قسمت دوم فیلم موفق و پرفروش او «شبی در موزه» است. این فیلم نشان میدهد كه استیلر در حال تجربه كردن یك كارنامه خوب كاری است. منتقدین سینمایی فیلم او را نپسندیدند، ولی تماشاگران استقبال خوبی از آن كردند و فیلم در داخل آمریكا 171 میلیون دلار فروش كرد. فروش بینالمللی فیلم 207میلیون دلار بود و تحلیلگران اقتصادی سینما، چنین رقمهایی را برای یك فیلم كمدی رقمهای خوب و مقبولی ارزیابی میكنند.
زمانی بود كه یك ستاره حرف اول را در فیلمهای سینمایی- به ویژه كمدیهای آن- میزد و حضورش تضمینكننده یك فروش بالا برای محصولات سینمایی به شمار میرفت. این ستاره انكارناپذیر، كسی نیست جز ادیمورفی. اما چند سال است كه تماشاگران سینما دیگر از فیلمهای او استقبالی نمیكنند. تازهترین كمدی خانوادگی او «آن را تصور كن» با یك فروش كلی 15میلیون دلاری در سینماهای آمریكا، حكم یك فاجعه را داشته است. رسانههای گروهی از این رقم بسیار پایین به عنوان شرمندگی و خجالت بزرگ كمپانی پارامونت اسم بردند. این فیلم روی كمدی خانوادگی قبلی مورفی «دیو را ملاقات كن» را سفید كرد. این محصول كمپانی فوكس قرن بیستم، تابستان سال قبل به نمایش عمومی درآمد و فروش آن، كمی بیشتر از كمدی امسال وی بود.
پرفروشهای تابستانی
اما آنچه گفته شد مربوط به بخش بد وضعیت صنعت سینما بود. اگر این چند كار غیرموفق را كنار بگذاریم، دنیای سینما در فصل تابستان تعداد زیادی هم فیلم موفق و بسیار موفق داشت. موفقیت تعدادی از فیلمهای سینمایی در 2 ماه اول فصل تابستان آنقدر خوب بوده كه صنعت سینما میرود تا یك ركورد تازه در زمینه فروش به جای بگذارد. البته رقم دقیق فروش فیلمهای فصل در اوایل ماه سپتامبر و همزمان با روز كارگر اعلام میشود. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی سینما پیشبینی میكنند. كه جدول گیشه فروش تابستان امسال در مقایسه با همین فصل در سال گذشته، با یك افزایش فروش 5درصدی همراه باشد، این در حالی است كه فصل تابستان امسال به علت بیثباتی و نوسانات تقویمی یك هفته كمتر از فصل تابستان سال قبل است. تابستان سال قبل فروش فیلمها 5درصد كمتر از میزان فروش همراه با ركورد سال 2007 (با یك رقم فروش 16/4 میلیارد دلاری) بود. حالا سؤالی كه مطرح میشود این است كه فروش كلی فیلم های فصل تابستان امسال چقدر خواهد شد؟
بسیاری عقیده دارند دلایل و شواهد زیادی وجود دارد كه حكایت از یك ركوردشكنی تازه در فصل تابستان امسال میكند. تا به حال 4فیلم سینمایی در داخل خاك آمریكا به فروش بالای 200میلیون دلار دست پیدا كردهاند. در 2 ماه اول فصل تابستان سال گذشته، 3 فیلم به چنین فروشی رسیدند. با اكران عمومی «هریپاتر و شاهزاده دورگه» در هفته قبل، تعداد فیلمهای بالای 200میلیون دلاری طی هفته آینده به 5 فیلم میرسد. ششمین قسمت از مجموعه فیلم نوجوانانه و ماجراجویانه «هریپاتر» در 5 روز اول نمایش خود 159 میلیون دلار فروش كرد. پیشبینی میشود این فیلم خیلی زود تبدیل به دومین فیلم 300میلیون دلاری تابستان (پس از «تغییرشكلدهندگان: انتقام سقوطكردهها») شود. حداقل 4 فیلم سینمایی در زمان نمایش عمومی خود، انتظارات و توقعات اهالی صنعت سینما را برآورده كردند. آنها عبارتند از:
1- قسمت دوم «تغییر شكلدهندگان»، از مدتها قبل از نمایش عمومی این فیلم، بسیاری از تحلیلگران سینمایی و اهل فن اینطور اظهار نظر میكردند كه این اكشن ماجراجویانه، لقب پرفروشترین و موفقترین محصول تابستان سینما را از آن خود كند. با این حال، كمتر كسی فكر میكرد این فیلم بتواند به موقعیت عالی و بسیار خوبی كه اكنون دارد، دست پیدا كند. فروش فیلم در آمریكا به 363میلیون دلار رسیده و این در حالی است كه تماشاگران در بقیه كشورهای جهان برای دیدن آن 380میلیون دلار پول خرج كردهاند.
2 - قسمت یازدهم «سفرهای ستارهای/ پیشتازان فضا» كه احیای دوباره قصه مجموعه فیلمی است كه كمپانی پارامونت براساس قصه مجموعه موفق و پربیننده كلاسیك دهه شصتی خود تهیه كرده است. هم تهیهكنندگان فیلم و هم تحلیلگران اقتصادی سینما پیشبینی فروش خوبی برای آن میكردند، ولی كمتر كسی فكر میكرد این موفقیت به بالای 200میلیون دلار برسد و در سطح بینالمللی هم با استقبال خیلی خوب تماشاگران روبهرو شود. فروش بینالمللی فیلم (125میلیون دلار) كمتر از فروش 253میلیونی آن در آمریكا بوده است، ولی تهیهكنندگان فیلم اصلا مشكلی با این رقمهای فروش ندارند. قسمت دهم فیلم كه حدود 10سال قبل به نمایش عمومی درآمد، حدود 40میلیون دلار در آمریكا فروش كرد. این رقم بسیار كم تهیهكنندگان فیلم را به این نتیجه رساند كه پروژه این مجموعه فیلم را به بایگانی بسپارند.
3 -انیمیشن كامپیوتری «بالا» محصول مشترك كمپانی والت دیزنی و شركت كامپیوتری پیكسار، همراه با یك تحلیل بدبینانه از سوی یكی از والاستریتنشینان روی پرده سینماها رفت. این مغز متفكر اقتصادی چنین اظهارنظر (و پیشبینی) كرد كه تازهترین ساخته كارتونی والت دیزنی و پیكسار، فروشی پایینتر از انیمیشنهای قبلی آنها خواهد داشت. این آقا گفت والت دیزنی و پیكسار برگ برنده خوبی در دستان خود ندارند. اما «بالا» با موفقیت كلان خود در گیشه نمایش، تبدیل به دومین انیمیشن پرفروش كامپیوتری كل تاریخ پیكسار و والت دیزنی شد. «پیدا كردن نیمو» با فروش 340میلیونی خود هنوز در صدر جدول دیزنی و پیكسار قرار دارد. فروش خوب «بالا»، حكایت از آن میكند كه هنوز خیلیها در هالیوود، هیچ چیزی درباره وضعیت سینما و نوع استقبال تماشاگران از فیلمها نمیدانند. «بالا» تا به حال 280 میلیون دلار در آمریكا فروش كرده است.
4 - «خماری صبحگاهی» با آنكه بازیگران مشهوری را در نقشهای اصلی خود نداشت، ولی یكی از امیدهای تابستانی هالیوود بود. چراغ سبز كمپانی برادران وارنر برای تولید قسمت دوم آن، خبر از موفقیت فراوان این كمدی خانوادگی میدهد. نهتنها برادران وارنر، بلكه تادفیلیپس و برادلی كوپر كارگردان و بازیگر آن هم فكر نمیكردند فروش آن به بالای 200میلیون دلار برسد. ولی واقعیت این است كه این فیلم تا به حال 236میلیون دلار فروش داشته و هنوز هم نمایش موفقیتآمیز آن ادامه دارد.
تا به اینجا، كمپانی پارامونت با یك فروش كلی بالای یك میلیارد دلاری موفقترین كمپانی فیلمسازی سال است. فروش فیلمهای پارامونت در 2 ماه اول فصل تابستان 675میلیون دلار بوده است. كمپانی بخش مهمی از این موفقیت را مدیون 2 فیلم «تغییر شكلدهندگان2» و قسمت جدید «سفرهای ستارهای/ پیشتازان فضا» است اما این احتمال وجود دارد كه كمپانی برادران وارنرهر لحظه دور رقابت را از دست پارامونت بگیرد. برگ برنده این كمپانی ششمین قسمت «هریپاتر» است كه همه امید زیادی به موفقیت كلان آن دارند و حساب ویژهای برایش باز كردهاند.
تا به اینجا، كمپانی پارامونت با یك فروش كلی بالای یك میلیارد دلاری موفقترین كمپانی فیلمسازی سال است. فروش فیلمهای پارامونت در 2 ماه اول فصل تابستان 675میلیون دلار بوده است. كمپانی بخش مهمی از این موفقیت را مدیون 2 فیلم «تغییر شكلدهندگان2» و قسمت جدید «سفرهای ستارهای/ پیشتازان فضا» است اما این احتمال وجود دارد كه كمپانی برادران وارنرهر لحظه دور رقابت را از دست پارامونت بگیرد. برگ برنده این كمپانی ششمین قسمت «هریپاتر» است كه همه امید زیادی به موفقیت كلان آن دارند و حساب ویژهای برایش باز كردهاند.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
مطالب پیشنهادی:
10 پرسش از پت داكتر، كارگردان انيميشن «بالا»
ترمیناتورها چگونه ساخته شدند؟! (به بهانه اکران ترمیناتور4)
صحبتهای کارگردان «سالت» در مورد فیلم و بازی جدید «آنجلینا جولی»
درباره قسمت جدید و پرفروش فیلم «ایکس-من»
نگاهی به «لعنتیهای بیآبرو» فیلم جدید تارنتینو