«دیه‌گو مارادونا» در عرصه فوتبال نام ماندگاری دارد و بارها موضوع كتاب‌های بی‌شمار و آوازهای مختلف قرار گرفته است. «امیر كاستاریكا»، كارگردان بوسنیایی، فیلم سینمایی...
 
نور، دوربین، حركت
زمان بازنشستگی فوتبالیست‌ها كه فرا می‌رسد، تصمیم‌گیری در باره آینده كمی مشكل می‌شود
چرا كه هنگام خداحافظی از فوتبال، فوتبالیست‌ها سن چندان زیادی ندارند. برخی همچنان در صحنه می‌مانند و سراغ مربی‌گری در فوتبال می‌روند و برخی نیز سراغ رسانه‌ها می‌روند تا به عنوان مفسر و كارشناس و حتی روزنامه‌نگار فعالیت كنند. بعضی دیگر هم كه به تجارت علاقه‌مند هستند، مهارت خود را در این بخش به كار می‌گیرند.گ روهی دیگر نیز برای همچنان مطرح ماندن به سراغ تلویزیون یا سینما می‌روند.
بازیكنان سرشناس زیادی هستند كه پس از پایان فوتبال خود به جای نمایش در زمین مسابقه، در استودیوهای تلویزیونی یا سینمایی هنرنمایی می‌كنند.
به هرحال سینما هم جای خوبی برای شهرت طلبی است، این‌طور نیست؟!
 
به سوی پیروزی
نمایی از فیلم « فرار به سوی پیروزی»
 
فرار به سوی پیروزی
پله در فیلم « فرار به سوی پیروزی»
 
ستاره‌ها بر پرده نقره‌ای در دنیای فوتبال نام سه بازیكن همواره مطرح بوده است: «آلفردو دی استفانو»، «پله» و «دیه‌گو آرماندو مارادونا». این سه بازیكن در برابر دوربین نیز تلاش كردند تا خود را موفق و ماهر نشان دهند.
مهاجم تاریخی آرژانتینی‌ها و ستاره ملی‌پوش اسپانیایی در برابر دوربین نیز مثل دوران فوتبال خود موفق بودند.  پله نیز ‌به خاطر كارهای تبلیغاتی‌اش چهره‌ای آشنا در تلویزیون بود. پله همراه با گروهی از بازیكنان مشهور و هنرپیشه‌ها در فیلمی با نام «فرار به سوی پیروزی» بازی كرد. موضوع این فیلم داستانی خیالی مربوط به جنگ جهانی دوم است: چند زندانی جنگ كه در اردوگاهی به سر می‌برند، هنگام برنامه‌ریزی برای مسابقه فوتبال، نقشه فرار از زندان را می‌كشند.
آردیلس می‌گوید: «واقعاً تجربه خوبی بود؛ ما یك ماه را برای فیلم‌برداری در مجارستان، در شرایطی كه باد مدام می‌وزید، گذراندیم.»
اسوالدو آردیلس در «فرار به سوی پیروزی» به همراه پله، بابی‌مور،‌ مایكل كین و سیلوستر استالونه بازی كرد.
آردیلس یكی از اعضای تیم ملی آرژانتین بود كه به همراه این تیم قهرمان جام جهانی 1978 شد. او دربارة سیلوستر استالونه می‌گوید: «اجازه دهید دربارة مهارت‌های دروازه‌بانی او بگویم كه مهارت‌هایش در فوتبال با مهارت بازیگری من در سینما برابری می‌كند.»
 
 
مارادونا
امیر كاستاریكا، كارگردان بوسنیایی و دیه گو مارادونا
 
مارادونا
پوستر فیلم «مارادونا»

«دیه‌گو مارادونا»
در عرصه فوتبال نام ماندگاری دارد و بارها موضوع كتاب‌های بی‌شمار و آوازهای مختلف قرار گرفته است. «امیر كاستاریكا»، كارگردان بوسنیایی، فیلم سینمایی مستندی در باره زندگی مارادونا ساخت و با این فیلم در جشنواره كن شركت كرد.
مارادونا در سال 2005 در یك برنامه هفتگی در برابر دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت.
او در این برنامه تلویزیونی در كنار «سرجیو گویكوچه‌آ»، دروازه‌بان سابق تیم ملی آرژانتین كه به جرگه روزنامه‌نگاران پیوسته بود، توانست بینندگان زیادی را جذب كند. مارادونا در این برنامه خاطره‌های زیادی از  دوران  فوتبال خود تعریف كرد.
«گویكوچه‌آ» كه در جام جهانی 90 نیز با مارادونا هم بازی بود، در خصوص همكاری‌اش با دیه‌گو در این برنامه تلویزیونی می‌گوید: «در اكثر اوقات هیچ چیز و هیچ‌كس مثل او، من را شگفت‌زده نمی‌كند.»
عملكرد این بازیكنان در عرصه سینما و تلویزیون باعث شد بازیكنان دیگری به این عرصه روی بیاورند. «اریك كانتونا» در دهه 90 یكی از بازیكنان ارزشمند باشگاه منچستر یونایتد بود كه كمك شایانی به قرمزها ‌كرد تا به  قهرمانی و موفقیت‌های زیادی دست پیدا كنند.
 
در جستجوی اریک
پوستر فیلم «در جست و جوی اریك»
 
در جستجوی اریک
اریك كانتونا در فیلم «در جست و جوی اریك»

«كانتونا» زمانی كه بازنشسته شد،  ابتدا به فوتبال ساحلی روی آورد و در قهرمانی تیم ملی فرانسه در مسابقه‌های فوتبال ساحلی جهان در سال 2005 نیز نقش مؤثری داشت؛ او در سینما هم موفق ظاهر شد.
كانتونا می‌گوید: «همیشه دوست داشته‌ام در نقش یك كمدین ظاهر شوم، حتی زمانی كه فوتبال بازی می‌كردم.» بزرگ‌ترین نقش كانتونا در فیلم «الیزابت» (1998) بود؛ فیلمی كه براساس زندگی ملكه الیزابت اول ساخته شد. كانتونا در فیلم «در جست‌وجوی اریك» نقش بازیكن فوتبالی را بازی كرد كه می‌خواهد زندگی‌اش را بعد از مشكلاتی ، دوباره بسازد.
 
اما شاید بتوان گفت موفق‌ترین فوتبالیست بر پرده سینما «وینی جونز» انگلیسی است؛ هافبك میانی‌ای كه پس از آویختن كفش‌های فوتبال خود، همكاری با یك سازنده فیلم را شروع كرد. او ابتدا كار خود را با یك كارگردان به نام «گای ریچی» در واتفورد انگلیس آغاز كرد؛ كسی كه از او در سه فیلم سینمایی استفاده كرد و «جونز» را تشویق كرد تا تمام وقت در عرصه سینما ظاهر شود. «جونز» تمام پشتكارش را برای حضور در حرفه جدید به كار بست. او در سال 2000 نیز در كنار «برادپیت»، «جیسون استتهام» و «بنیچیو دل‌تورو» در فیلم «قاپ زنی» شركت كرد.
البته بازیكنان زیاد دیگری نیز هستند كه در  سینما و تلویزیون ظاهر شده‌اند. بی‌شك جذابیت‌های  سینما و تلویزیون در آینده پای تعداد بیشتری از بازیكنان و حتی مربیان را به این عرصه خواهد گشود.
      
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:  hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
فوتبالیست‌هایی که بازیگر شدند!!
ستاره‌های بیکار سینمای ایران!!
یوزپلنگانی كه تا سوئیس دویده‌اند!
خداحافظی ستاره‌های سینما، از شایعه تا واقعیت؟!
قیصر، کجایی؟ «سینما» را کشتند!!