حبابی ها و ماس مالی ها در سینماها/ به بهانه آخرین فیلم ده نمکی
روزنامه ایران در مطلبی طنز چند خط داستانی را به مسعود ده نمکی پیشنهاد داد.

طنز روزنامه ایران برای مسعود ده نمکی

 شهاب پاک نگر در مطلب طنزی در روزنامه ایران نوشت :

اخیراً مطلع شدیم که مسعود ده نمکی قرار است فیلم جدیدش را با عنوان «زندانی ها» بسازد. از آنجایی که بعد از ساخت سه گانه اخراجی ها و معراجی ها و… ما فرمول اسم گذاری این کارگردان توانمند کشورمان را پیدا کرده ایم؛ تصمیم گرفتیم چند اسم با خط داستانی به ایشان پیشنهاد دهیم.

الف) تکلیفی ها: این فیلم داستان کاپیتان و آقا محسن است که همیشه در صحنه انتخابات حاضر می شوند و البته رای نمی آورند. مردم درباره شان لطیفه می سازند، اما بعد متوجه می شوند این دو نفر چون خیلی احساس تکلیف می کنند، کاندیدا می شوند و متحول می شوند. در پایان یک نفر دیگر هم به این دونفر اضافه می شود که قبلاً رئیس صدا و سیما بوده و در نهایت این سه نفر تصمیم می گیرند یک انتخابات محلی برگزار کنند تا بالاخره یکی از آنها اول شود. اما در عین ناباوری هر سه شان چهارم می شوند. برای جذابیت بصری می توان یکی از بازیگرها را خوشگل و موطلایی انتخاب کرد.

ب) ماس مالی ها: داستان این فیلم در مورد موضوع قضاوت کردن است. چند نفر هستند که هر اتفاقی می افتد می گویند «از کجا معلوم جریان یه چیز دیگه نباشه». در یکی از این اتفاقات یک بچه شش ساله مورد اذیت و آزار قرار می گیرد و یکی از قهرمانان داستان می گوید «وقتی انگیزه اذیت و آزار معلوم نیست چرا باید خبر رسانه ای بشه؟!» و بعد یک سری تئوری دیگر هم مطرح می کند. در پایان فیلم شخص متهم خودش می آید می زند روی شانه قهرمان و می گوید «داداش اینجوریا که می گی هم نیست! باور کن من خودم خیلی پست تر از این حرف هام که گفتی» و بعد خودش را تحویل قانون می دهد. اما قهرمان داستان ول کن نیست و می گوید «از کجا معلوم منظورش از پست بودن چیز دیگه ای نباشه». در پایان مردم خودشان کلافه می شوند و سالن سینما را ترک می کنند.

ج) حبابی ها: داستان در مورد چند حباب است که در شهر پخش می شوند و همه قیمت ها را بالا می برند. هرچقدر مردم به این حباب ها بی توجهی می کنند این حباب ها گنده تر می شوند و کل شهر را تسخیر می کنند. آخر سر حباب ها می ترکند و می ریزند روی سر و صورت مردم. اما به دلیل مشکلات محیط زیستی آب قطع است و مردم نمی توانند صورت شان را بشورند. برای همین مردم به شکل مسالمت آمیزی با حباب زندگی می کنند تا بمیرند!

د) آلزایمری ها: داستان یک سری آدم است که یادشان نمی آید قبلاً از چه کسی طرفداری می کردند و چه می گفتند. هر اتفاقی می افتد فقط دولت را می کوبند. خودشان می گفتند چرا با امریکا برای برجام مذاکره می کنید، امروز می گویند برجام بدون امریکا معنا ندارد و… البته چون این آدم ها خیلی فضایی به نظر می رسند و در دنیای واقعی وجود ندارند می توان اسم فیلم را «کیهانی ها» هم گذاشت.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه ایران