از تصادف باران کوثری و آسیب دیدگی پگاه آهنگرانی و پولاد کیمیایی تا مرگ غول جوان
وقتی تصادف برای یک سلبریتی و چهره سینمایی و بویژه سرصحنه فیلمبرداری پیش بیاید، بیش از دیگر تصادف ها و حوادث این چنینی در رسانه ها و در جامعه برجسته می شود.

گزارشی از آسیب های فیزیکی خطرناک بازیگران و هنرمندان هنگام فیلمبرداری

گرچه بعد از اختراع خودرو و موتورسیکلت و انواع دیگر وسایل حمل و نقل، راحتی های محسوس و دلپذیری برای بشر فراهم کرد، اما تقریبا به همان اندازه هم جان انسان ها را در معرض خطر مرگ قرار داد و این ابزار نقلیه، در موارد فراوانی وسیله مرگ شدند. تصادف های خودرو و موتور ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، اما وقتی این تصادف برای یک سلبریتی و چهره سینمایی و بویژه سرصحنه فیلمبرداری پیش بیاید، بیش از دیگر تصادف ها و حوادث این چنینی در رسانه ها و در جامعه برجسته می شود. به بهانه تصادف مهدی فخیم زاده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون سر صحنه فیلم جدیدش، مشت آخر (با نام قبلی مشت در وقت اضافه) که خوشبختانه بخیر گذشت و این هنرمند رو به بهبود است، بعضی از تصادف های سرصحنه سینماگران ایران و جهان را مرور کرده ایم که متاسفانه بعضی از آنها منجر به فوت هم شده است.

تصادف ها و حوادث این مدلی، هر بار بر لزوم حفظ ایمنی و تامین جانی گروه فیلمسازی تاکید می کند. هرچند این اتفاقات فقط مختص به ایران نیست و حتی در سینمای حرفه ای جهان هم رخ می دهد، اما به دلیل رعایت نکردن برخی موارد اولیه و بدیهی سرصحنه و فاصله ای که در تولید با استانداردهای جهانی داریم، متاسفانه این حوادث در سینمای ایران بیشتر است که انتظار می رود، مسئولان سینمایی و صاحبان فیلم، بیش از اینها نسبت به حفظ سلامت و امنیت جانی گروه سازنده کوشا باشند و خطرهای احتمالی را به حداقل و در حالتی ایده آل به صفر برسانند.

باران کوثری


باران کوثری 17 مهرماه 94 سرصحنه فیلم هفت ماهگی در یک تصادف اتومبیل بشدت آسیب دید و فردای آن روز هم تحت عمل جراحی قرار گرفت، با این حال گروه تولید منتظر بهبود او ماند و فیلم را با حضور دوباره کوثری از سر گرفت.

صورت زخمی باران کوثری پس از تصادف, باران کوثری, عکس باران کوثری, تصادف باران کوثری در فیلم هفت ماهگی
صورت زخمی باران کوثری پس از تصادف

عباس امیری، بازیگر آثاری چون عروس، کوچک جنگلی و بی پولی، 7 اسفند 89 و هنگامی که مشغول بازی در یک تله فیلم بود، در یک تصادف اتوموبیل در جاده رشت - فومن درگذشت.

منوچهر حامدی را تماشاگران نسل های قدیمی تر بخوبی به یاد دارند. این بازیگر که بازی هایش را در فیلم هایی چون اجاره نشین ها، ردپای گرگ و زرد قناری دیده بودیم، 2 دی 74 و هنگامی که بازی اش در فیلم نخل محبت در عباس آباد تنکابن به پایان رسیده بود، هنگام عبور از عرض جاده بر اثر برخورد با یک اتومبیل درگذشت.

فوت پیمان سنندجی زاده

 هنگامی که مینی بوس گروه فیلمبرداری سفر به چزابه به کارگردانی رسول ملاقلی پور، پیمان سنندجی زاده، بازیگر جوان و 22 ساله را سر صحنه می برد، تصادف می کند که ابتدا منجر به بستری شدن و سپس فوت این بازیگر می شود.

اصغر شاهوردی، صدابردار باسابقه سینمای ایران که فیلم هایی چون دو فیلم با یک بلیت، لیلا و پارک وی را در کارنامه دارد، آبان ماه سال 86 زمانی که از سر صحنه فیلم چراغی در مه و از شمال به تهران برمی گشت، دچار سانحه اتومبیل شد و آسیب مغزی دید. او به همین دلیل سال هاست خانه نشین شده و امکان فعالیت ندارد.

بجز تصادف های سینمایی، برخی سینماگران هم سر صحنه دچار حوادث و اتفاقات تلخ دیگری شدند که برخی از آنها متاسفانه منجر به فوت شد و بعضی دیگر هم جان سالم به در بردند. پیمان ابدی، بدلکار مشهور و جهانی سینمای ایران سر صحنه تله فیلمی به نام چشم های نامحسوس، دچار سانحه شد و درگذشت.

علی سجادی حسینی، کارگردان سینما هنگام ساخت فیلم جنگی خط آتش، براثر اصابت یک گلوله درگذشت. شاهرخ غیاثی، بازیگر فیلم هایی چون بلندی های صفر و ماه مهربان، سر صحنه فیلم فصل پنجم ساخته رفیع پیتز بر اثر رم کردن اسب و سقوط از درشکه درگذشت.

درگذشت چهار نفر از عوامل فیلم معراجی ها براثر انفجار مواد منفجره، آسیب دیدگی شدید پولاد کیمیایی سر صحنه فیلم متروپل، آسیب دیدگی شدید پگاه آهنگرانی سر صحنه فیلم آتش سبز و... برخی دیگر از سوانح سرصحنه سینمای ایران هستند.

پولاد و مسعود کیمیایی پس از بهبود یافتن پولاد, پولاد و مسعود کیمیایی
پولاد و مسعود کیمیایی

در سینمای جهان هم، تصادف و حادثه کم نبوده و برخی سینماگران بر اثر این اتفاقات جان خود را از دست داده اند، از براندون لی، پسر بروس لی که سر صحنه فیلم کلاغ به طرز مشکوکی براثر شلیک یک گلوله کشته می شود تا دومینیگوس مونتانیه، بازیگر برزیلی که سر فیلمبرداری بر اثر غرق شدن در رودخانه درگذشت.
   


مرگ غول جوان

جیمز دین، بازیگر جوان سینما که با بازی در سه فیلم شرق بهشت، شورش بی دلیل و غول به شهرتی عالمگیر دست پیدا کرد، از جمله کسانی است که بر اثر تصادف کشته شد. هرچند تاریخ تصادف او همزمان با فیلمبرداری و سرصحنه نبوده، اما او پس از این که دستمزدش را برای فیلم غول دریافت کرد، بلافاصله اقدام به خرید یک پورشه اسپایدر می کند و بر اثر سرعت زیاد در جاده، خودش را به کشتن می دهد.

    مرگ غول جوان ,جیمز دین
جیمز دین


ابدیت و یک روز

چند سال قبل از این که سعید روستایی فیلمی به نام ابد و یک روز بسازد، کارگردان مشهور یونانی فیلمی به نام ابدیت و یک روز ساخته بود. اما نه تئوآنجلو پولوس و نه دوستدارانش در سراسر جهان نمی دانستند چه سرنوشتی در انتظار این فیلمساز است. کارگردان فیلم های گام معلق لک لک و چشم اندازی در مه وقتی کنار یک جاده مشغول ساخت فیلم جدیدش بود، براثر تصادف با یک موتورسیلکلت پلیس درگذشت.
   
    

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام جم