زنان قهرمان در سینمای هالیوود (قسمت 1) + عکس
 در این مطلب قصد داریم برخی از فیلم‌های سینمایی با محوریت زنان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان

برخی فیلم‌های سینمایی، انسان‌ها را به فکر وامی‌دارند، اما برخی دیگر، تنها برای سرگرمی ساخته می‌شوند و ارزش بیش از یکبار دیده شدن را ندارند. در این میان، فیلم‌هایی وجود دارند که توجه کمتری به آن‌ها شده، درصورتی که مفاهیم مهمی را مطرح می‌کنند.

بیشتر بدانید : زنان قهرمان در سینمای هالیوود (قسمت 2) + عکس

یکی از موضوعات مهم در این زمینه، موضوع زنان است. شاید فکر کنید فیلم‌هایی که با موضوع زنان ساخته می‌شوند، تنها به مضامینی همچون عشق می‌پردازند، اما فیلم‌های بزرگی نیز در اینباره ساخته شده‌اند که معضلات و مشکلات جامعه زنان در زمان ساخت فیلم‌ها را به‌منظور آگاه‌سازی جامعه بیان می‌کننسد. در این مطلب قصد داریم که برخی از این فیلم‌های سینمایی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید : بهترین سریال‌های تلویزیونی با محوریت زنان

زندگی به‌رنگ صورتی La Vie en Rose

محصول: ۲۰۰۷

یک فیلم زندگینامه‌ای نافذ و پر از احساس درباره «دیوا ایدث پیاف» فرانسوی که برای دستیابی به زندگی دلخواهش یعنی خواننده شدن، تلاش‌های بسیار زیادی کرد.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
زندگی به‌رنگ صورتی La Vie en Rose


این فیلم، یک شاهکار است که جو واقعی پاریس را در طول دوران زندگی پیاف نشان می‎‌دهد، به‌طوری که شاید تاکنون در فیلم‌های دیگر چنین فضایی ارائه نشده است؛ فضایی خشن و پوچ، اما در عین‌حال مجذوب‌کننده. درواقع پاریس، شهر نورها، تنها برای افرادی رومانتیک و شیرین است که با فضای آن آشنایی ندارند.

جی. آی. جین G.I.Jane

محصول: ۱۹۹۷

جی. آی. جو نام قهرمانی افسانه‌ای است که آمریکایی‌ها او را قهرمان جنگ‌های خلیج‌فارس می‌دانند و از روی شخصیت او فیلم سینمایی، سریال و... نیز ساخته شده است. فیلم سینمایی جی. آی. جین، نسخه مونث این فیلم است؛ بدون هیچگونه پیچش در فیلمنامه یا صحنه‌های جنگی خیره‌کننده.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
جی. آی. جین G.I.Jane


این فیلم، یکی از معدود فیلم‌های سینمایی است که قدرت واقعی روح بشر، به‌خصوص روح یک زن را به نمایش می‌گذارد. جی. آی. جین شامل صحنه‌های فراموش‌نشدنی بوده و فیلمنامه‌ای کامل دارد که آن را تبدیل به فیلمی کلاسیک می‌کند.

لبخند مونالیزا Mona Lisa Smile

محصول: ۲۰۰۳

شاید سینما تابحال فیلمی به پرمحتوایی لبخند مونالیزا به‌خود ندیده است. این فیلم به تماشاچیان، غرور، شجاعت و راسخ بودن در هدف را می‌آموزد، اما مهمترین نکته فیلم، امر دیگری است و آن اهمیت فکر کردن به خود است.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
لبخند مونالیزا Mona Lisa Smile


به همین دلیل و به دلیل انتخاب خوب بازیگران، لبخند مونالیزا تنها یک فیلم فمینیستی نیست، بلکه شهرتی جهانی نیز پیدا کرده است.

عزیز میلیون دلاری Million Dollar Baby

محصول: ۲۰۰۴

فیلم «عزیز میلیون دلاری»، نمایش بی‌بدیل واقعیت تلخ زندگی بوده و به‌همین دلیل، فیلمی کاملا فریبنده است. فیلم، سختی حقیقت و بی‌رحمی زندگی واقعی را نشان می‌دهد.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
عزیز میلیون دلاری Million Dollar Baby


گاهی زندگی، چالش‌هایی را پیش روی انسان‌ها قرار می‌دهد که تنها افراد قاطع، نترس و کوشا می‌توانند با آن روبرو شوند. کارگردان این فیلم، کلینت ایستوود، ریزه‌کاری‌های جالبی را از چنین موقعیت‌هایی به‌نمایش گذاشته، به‌طوری که بازیگران واقعا با نقش‌هایشان زندگی کرده و نفس کشیدند و عملکردی احساسی داشتند.

برخی ادعا می‌کنند که این فیلم، غمگین‌کننده است، اما وقتی که داستان درباره زنی جوان است که تلاش می‌کند تا قهرمان بوکس شود، نباید انتظار پایانی خوش داشت.

شیطان، پاشنه‌ بلند می‌پوشد  The Devil Wears Prada

محصول: ۲۰۰۶

دنیای فشن و مد، بسیار زیبا، اما درعین‌حال بی‌اندازه بی‌رحم نیز هست. حتی کوچکترین شکست نیز در این زمینه، فرد را از عرش به فرش می‌کشاند؛ البته، سازندگان این فیلم هرگز تصمیم نداشتند که فیلمی درمورد صنعت مد بسازند، بلکه هدفشان بیشتر ساخت فیلمی کمدی-درام بود.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
شیطان، پاشنه‌ بلند می‌پوشد  The Devil Wears Prada


بااین‌ وجود، فیلم «شیطان..»، فیلمی کامل است؛ فیلمی جالب و سرگرم‌کننده با فیلمنامه‌ای دقیق با بازی «مریل استریپ» و «آن هاتوی».

جاده انقلابی Revolutionary Road

محصول: ۲۰۰۸

اگر فکر می‌کنید که فیلمی سینمایی درباره زن و شوهری با دو فرزند در میانه قرن بیستم آمریکا که زندگیشان با بحران مواجه می‌شود، نمی‌تواند الهام‌بخش باشد، سخت در اشتباهید.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
جاده انقلابی Revolutionary Road


وقتی که فیلم جاده انقلابی به تیتراژ پایانی می‌رسد، نمی‌توانید از جایتان تکان بخورید، زیرا احساس می‌کنید تمام صحنه‌هایی که دیدید، از روی زندگی شما ساخته شده است.

ما می‌توانیم مانند شخصیت اصلی فیلم برای فرار از موقعیت و شرایطی که در خانه داریم، به پاریس سفر کنیم، اما زندگی به این آسانی هم که فکر می‌کنیم، نیست و اگر از درون احساس تهی بودن کنیم، هرجا که باشیم، حسرتمان از میان نخواهد رفت.

ملکه Queen

محصول: ۲۰۱۸

فیلم ملکه به کارگردانی «استفن فیرس»، دوره دشواری در زندگی خانواده سلطنتی بریتانیا را به‌نمایش می‌گذارد؛ دوران پس از مرگ «پرنسس دیانا»، همسر سابق ولیعهد بریتانیا.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
ملکه Queen


فیلم نشان می‌دهد که یک فرمانروا وقتی اظهارنظر‌های ناخوشایندی می‌شنود، چه می‌کند؟ آیا تسلیم احساساتش می‌شود یا همانطور که ملت از او انتظار دارند، خویشتنداری نشان می‌دهد؟ در دنیای امروز، نبرد با کمک دوربین سینمایی و میکروفون، کم‌ارزش‌تر از نبرد قهرمانان با شمشیر نیست. این نبرد نیز شجاعت زیادی می‌طلبد.

ارین براکوویچ Erin Brockovich

محصول: ۲۰۰۰

داستان فیلم ارین براکوویچ درباره یکی از قویترین و درعین‌حال آسیب‌ پذیرترین زنان زمانه است. در شرایط این زن، ضعف‌های زنانه معمولی، ویژگی‌هایی تجملی و غیرمجاز هستند. ارین شاید نابغه نباشد، اما پشتکار او و نگرانی‌اش برای سرنوشت دیگران به او اجازه می‌دهد که به غیرممکن‌ها دست یابد.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
ارین براکوویچ Erin Brockovich


در لحظاتی که شجاعتتان را از دست می‌دهید، این فیلم را تماشا کنید؛ معجزه می‌کند.

فریدا Frida

محصول: ۲۰۰۲

فیلمی قابل‌توجه درباره زنی به‌یادماندنی، ذات سرکش طبیعت بشر، هوس رام‌نشدنی و انرژی مفرط. فریدا در ۲۰ سالگی با مردی ثروتمند، فاسدالاخلاق و بسیار مسن‌تر از خودش به‌نام «دیه‌گو ریورا» که هنرمندی بسیار معروف در مکزیک بود، ازدواج کرد.

فیلم های هالیوودی با محوریت زنان
فریدا Frida


فیلم فریدا، نه‌تن‌ها داستان هنرمندی درخشان را بازگو می‌کند، بلکه زنی را نشان می‌دهد که عشق و خانواده برایش بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد. موسیقی فیلم نیز بسیار قابل‌توجه است.

سخن آخر

ما سعی کردیم که در این فهرست، بهترین و اثرگذارترین فیلم‌های سینمایی با موضوع زنان را که در سال‌های اخیر در سینمای هالیوود ساخته شده، به شما معرفی کنیم؛ البته مسلما تمامی فیلم‌ها در این فهرست قرار نگرفته‌اند و تعدادی نیز جامانده‌اند. اگر شما نیز فیلمی با محوریت زنان می‌شناسید، به ما معرفی کنید.



بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما!! (+عکس)

بیشتر بدانید : 10 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت2)

بیشتر بدانید : 5 فیلم برتر هالیوود در مورد بارداری!! (+عکس)

بیشتر بدانید : 7 سکانس غیرت در سینمای ایران!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: زندگی ایده آل