در میان مسافرهای ثابت علی، زن جوانی است كه وقوع اتفاقاتی در طول راه، باعث آشنایی بیشتر آنها می‌شود و عاملی می‌شود تا از مشكلات یكدیگر آگاه شوند...

 فردین ‌صاحب‌الزمانی ‌با ‌"چیزهایی هست كه نمی‌دانی" اولین كار بلند سینمایی خود را كارگردانی كرده است
فیلم‌برداری این فیلم چند روز قبل در تهران تمام شد. علی مصفا، لیلا حاتمی، مهتاب كرامتی، مهدی بجستانی، مریم كاظمی و امیرعلی مالكی بازیگران فیلم هستند. مصفا در فیلم نقش یك راننده آژانس را دارد كه از درگیر شدن در هر ماجرایی دوری می‌كند. سیما همكلاسی قدیمی و دوست خانوادگی اوست كه هنوز تلاش می‌كند دوستی‌های سال‌های دور را در دل او زنده نگه دارد و نگذارد وی به صورت آدمی گوشه‌گیر در آید. در میان مسافرهای ثابت علی، زن جوانی است كه وقوع اتفاقاتی در طول راه، باعث آشنایی بیشتر آنها می‌شود و عاملی می‌شود تا از مشكلات یكدیگر آگاه شوند. صاحب الزمانی قبل از این، سال‌ها در رشته‌های مختلف سینمایی مثل تدوین و صداگذاری كار كرده و چند فیلم كوتاه داستانی و مستند هم ساخته است. دوچرخه به مناسبت اولین فیلم بلند سینمایی صاحب الزمانی با او به گفت‌وگو نشسته است.
 
 شما در كنار فعالیت‌های هنری در مطبوعات سینمایی هم كار كرده‌اید. این علاقه به چه زمانی برمی‌گردد؟
به دوران نوجوانی، كه فعالیت هنری‌ام را شروع كردم. از دوران قبل از دبیرستان انواع و اقسام كارها را در زمینه سینما تجربه كردم. دوست داشتم یاد بگیرم و كار عملی كمك زیادی كرد تا همه چیز را از نزدیك ببینم و تجربه كنم. از دستیاری فیلم‌برداری در آن زمان شروع كردم و وارد رشته‌های دیگر شدم. احساس می‌كردم این كار عملی، باعث می‌شود تا زمانی كه فیلم‌های خودم را می‌سازم، راحت‌تر و با اطمینان‌ به نفس بیشتری كارم را انجام دهم. بعداً در دانشگاه هنر، این حرفه را به صورت جدی‌تر دنبال كردم و در رشته كارگردانی تحصیل كردم. همكاری با مطبوعات سینمایی باعث شد تا با تعدادی از دست‌اندركاران سینما صحبت كنم و با تجربه‌های آنان نیز آشنا شوم.
این تجربه‌ها زمانی كه «چیزهایی هست كه نمی‌دانی» را می‌ساختید چگونه به كمك شما آمد؟
این آموخته‌ها و تجربه‌ها تأثیر خودش را در طول فیلم‌برداری نشان داد و كمك زیادی كرد تا كارم را بهتر و راحت‌تر انجام دهم. واقعیت این است كه وقتی آدم می‌خواهد فیلمی بسازد، مسائل مربوط به آن را می‌داند و از آنچه كه پیش‌روی خود دارد، تاحد زیادی مطلع است. در عین حال من چون كار تدوین هم كرده بودم، هنگام فیلم‌برداری می‌دانستم كه در اتاق تدوین قرار است چه اتفاقی بیفتد. به همین دلیل، كار فیلم‌برداری برایم راحت‌تر بود. خیلی از چیزهایی را كه قرار بود در هنگام تدوین مورد توجه قرار دهم، سر صحنه فیلم‌برداری رعایت می‌كردم.

قصه فیلم چگونه نوشته شد؟
چند سالی بود كه این قصه را داشتم و در طول این سال‌ها چندین بار آن را باز‌نویسی كردم. در طول این باز‌نویسی‌ها، هر بار چیزی اضافه یا كم می‌شد. در بین چند فیلم‌نامه‌ای كه داشتم، این یكی كامل‌تر بود و تصمیم گرفتم آن را به عنوان اولین كار بلند سینمایی جلوی دوربین ببرم.
 
چیز ویژه‌ای در این فیلم‌نامه وجود داشت كه آن را به بقیه ترجیح دادید؟
خیر، دلیل خاصی نداشت. تعدادی از دوستانم كه قصه‌هایم را خوانده بودند، نظرشان این بود كه این یكی بهتر است. من هم آن را در اولویت قرار دادم.
با انتخاب شخصیت اصلی قصه به عنوان یك راننده، می‌توانستید قصه‌های متنوع و زیادی را تعریف كنید.
خب می‌دانید، هر آدمی می‌‌تواند راننده آژانس باشد و این كار نیازمند تخصص ویژه‌ای نیست. در كنار آن، چنین آدمی با آدم‌های متعدد و متنوعی برخورد می‌كند و می‌تواند به مكان‌های مختلف و متفاوتی سربزند و به دلیل نوع شغلی كه او دارد، می‌توان حضورش را در مكان‌های مختلف توجیه كرد. این شخصیت، كمك می‌كرد تا قصه‌ام را بهتر تعریف كنم. شخصیت اصلی ما با آدم‌های زیادی روبه‌رو می‌شود و داستانك‌های آنان وارد داستان اصلی فیلم می‌شود.

به این ترتیب آیا با فیلمی چند قسمتی سروكار داریم كه چند قصه مختلف را تعریف می‌كند؟

خیر. «چیزهایی هست كه نمی‌دانی» یك فیلم چند قسمتی نیست. در كنار قصه اصلی، ما یك تعداد داستانك داریم كه تعریف می‌شوند و از دل فیلم بیرون می‌روند.

در بین این داستانك ها، آیا داستانك نوجوانانه هم دارید؟

بله، یكی از این داستانك‌ها مربوط به یك نوجوان است و باید بگویم بخش خوب و قابل توجهی از فیلم هم هست. نقش این نوجوان را هم امیرعلی مالكی بازی می‌كند
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
تازه‌ترین عکسها از حضور لیلا حاتمی و علی مصفا در فیلم جدیدشان
ناشنیده‌ها درباره «صداها»
 آس‌و‌پاس‌های مدرن!
چه کسانی بازیگران را ستاره کردند؟!!
گزارش تصویری فیلم «تردید»